پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
متولی

حوزه/ حجت الاسلام متولی امامی گفت: ربای سیستمی در بانک ها وجود دارد که به هیچ وجه شرعی نیست و با این نظام بانکی، نمی توان تمدن سازی کرد و به تمدن نوین اسلامی رسید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام سید محمد حسین متولی امامی، پیش از ظهرامروز در نشست خبری و رونمایی از «کتاب های نظریه پولطلا و احیای پولطلا» در سالن اجتماعات مجمع نمایندگان استان اصفهان که به همت موسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی برگزار شده بود، اظهار کرد:  ادعای ما این است که نظام سیاسی شیعه مبتنی بر ولایت فقیه است .

وی ادامه داد: اهدافی که نظام فقه شیعه و ولایت فقیه دنبال می کند، اساسا با اهدافی که نظام پولی و بانک جهانی در پی آن است، در تعارض کامل قرار دارد.

مدیر موسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی عنوان کرد: بانک نهاد تولید و خلق اعتبار است، بنابراین در ذات بانک خلق پول را پذیرفته است،خلق پول چاپ پول بدون پشتوانه است، این باعث می شود که بخش پولی اقتصاد از بخش واقعی اقتصاد جدا و فاصله داشته باشد.

وی افزود: فقه شیعه معقتد است پول یک امر عقلایی است، اما همین امر عقلایی می تواند در مواقعی باعث فساد شود.

مزیت های پولطلا و معایب پول اعتباری

 حجت الاسلام متولی امامی خاطرنشان کرد: ماهیت پول اعتباری قدرت خرید است و این قدرت خرید باید جایی تعهد بشود که در امر خلق پول این تعهد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طبق قانون موجود در کشور یک کیلو طلا۲۴ عیار باید حدود ۱۰هزار تومان باشد، ولی قیمت الان یک کیلو طلای 24 عیار، بیش از یک میلیارد و اندی است و این نشان از بدعهدی است که به پشتوانه خلق پول توسط بانک ها حاصل شده، ابراز کرد:  با این نظام بانکی، نمی توان تمدن سازی کرد و به تمدن نوین اسلامی رسید.

مدیر موسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با تاکید براینکه البته این امر فقط اختصاص به ریال ندارد و دلار هم براین مبنا است، گفت: سرقت سیستمی اموال مردم  دومین امر مرتبط با خلق پول است، یک ربای سیستمی در بانک ها وجود دارد که به هیچ وجه شرعی نیست.

وی تاکید کرد: شکاف طبقاتی حاصل از پول اعتباری و خلق پول است. پول اعتباری امکان تمرکز پول در دست عده ای خاص را دارد. پول اعتباری، نظام جمهوری اسلامی ایران را وابسته به نظام مالی جهانی کرده به نحوی که تورم دلار اشتغال ایران را بهم می ریزد.

پولطلا قوی ترین پول است

حجت الاسلام متولی امامی بیان داشت: مگر نفی سبیل از قواعد اصلی اسلام نیست و هرگونه وابستگی مسلمین از نظر اسلام مردود نیست، پس چطور می شود در نظام سیاسی شعار استقلال بدهیم، ولی در امر نظام مالی وابستگی داشته باشیم .

وی اظهار کرد: در پول اعتباری امکان اجرای احکام اسلامی هم نیست، چرا که اگر مثلا سال ۹۰ من یک سکه ۹۰۰هزارتومانی قرض داده باشم، امروز با چه مقدار، فرد قرض گیرنده قرض ما را پس بدهد که قرض واقعی باشد، ربا نشود و من قرض دهنده دچار خسران و زیاد نشوم.

مدیر موسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با تاکید براینکه خمس، دیه و ...با این اوصاف به مشکل برخورد می خورد، گفت: ارزش واقعی پول سال گذشته در امسال را نمی توان با این پول اعتباری و کاهش ارزش پول، صحیح حساب کرد و خمس هم دچار مشکل می شود.

وی توضیح داد: راهکار همه این مسائل این است که طلا مبنای پول اعتباری شود؛ پولطلا قوی ترین پول است. برخی از علما در سالهای اخیر خلق پول را حرام دانستند واین شروع خوبی است.

 حجت الاسلام متولی امامی ادامه داد از مزیت های پولطلا، این است که قابل خلق نیست و مبتلا به ربا و ظلم سیستمی نمی شود، قابل تحریم نیست و تورم پذیر هم نخواهد بود.

وی تشریح کرد: یکی از کارهای قابل تحسینی که علما در گذشته کردند این بود که مهریه خانم ها را براساس طلا نوشتند و براین اساس خانم ها هیچگاه دچار ضرر نمی شوند.

مدیر موسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی گفت: معتقدیم همانطور که در حوزه سیاست، اصول ما برآمده از فقه و شرع بود و توانست قدرت اسلام را اثبات کند، در نظام مالی و پولی هم ضرورتا باید به فقه شیعه برگردیم.

وی در پایان یادآور شد: اکنون، در کشور مالزی یک کارگروه مبتنی بر پولطلا در دانشگاه اسلامی تشکیل شده و در یکی از ایالت های مالزی براساس پولطلا مبادلات صورت می گیرد؛ در ترکیه هم محمد اشرف طرفدار پولطلا هست و مقالاتی دارد؛ در روسیه هم اعتقاد به پولطلا هست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسینی نسب IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    1 0
    جاناکه سخن ازدل ودردمامی گویی،نظریه متین ومنطقی خوبی است ای کاش هرچه زودترعمل وعملیاتی شود.
    • محمدحسن GB ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
      0 0
      سرعت تحقق پولطلا به همت من و شما وابسته است.
  • علی IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    0 0
    ساده ترین راه برای تحقق معیشت اسلامی گرایش به طلا و پرهیز از بانک است