جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ اجلاسیه مدیران و معاونین آموزش منطقه 2 کشوری

حوزه/ از طرح هایی که لازم است در مدیریت استان ها راه اندازی شود، آموزش زبان روسی و انگلیسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مطهری پیش از در اجلاسیه مدیران و معاونین آموزش مدیریت استانی(منطقه ۲) که به صورت مجازی در سالن مرحوم آیت الله حائری ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، با بیان این که امروز مدیریت استانی دارای شرایط بسیار سختی در جذب طلبه و بودجه می باشد، گفت: همین امر سبب شده مدارس علمیه متعددی در استانها وجود داشته باشد، ولی در عمل شاهد حضور کم طلاب در مدارس علمیه باشیم.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی با بیان این که برای رفع این مشکل می توان  اقدام به طرح هایی چون تجمیع بعضی از مدارس مدیریت استانی برای استفاده بهتر از ظرفیت ها کرد، عنوان داشت: با توجه به شرایط موجود باید این طرح اجرا شود تا شاهد رونق گرفتن بهتر مدارس علمیه برای مبارزه با آفات و آسیب ها درمباحث فرق و ادیان، تبلیغ دین و نشر معارف و همچنین تربیت بهتر طلاب باشیم.

زیر ساخت های لازم برای بارگذاری دروس در سامانه نجاح فراهم شود

حجت الاسلام محمدی مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی نیز با بیان این که این استان دارای ۱۲ مدرسه علمیه، ۶۶ استاد و ۸۴۰ طلبه در حال تحصیل است، گفت: همه تلاش مدیریت این استان این است که مباحث آموزشی استانی به صورت حضوری برگزار شود.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی با بیان این که بحث ویروس کرونا، مشکلاتی جدی در بحث آموزش و پذیرش طلاب ایجاد کرده، افزود: اگر برای این امر فکری نشود، باید شاهد اتفاقاتی در امر کمیّت جذب جوانان به حوزه ها و ... باشیم.

وی عنوان کرد: مدیریت این استان سعی کرده طرح های چون تقریر نویسی، راه اندازی گروه های علمی و افزایش آن، راه اندازی شورای معاونین، راه اندازی کلام سطح ۳ با حضور ۱۹ طلبه و راه اندازی سطح دو تبلیغ و کلام در سال آینده به اجرا در بیاورد.

حجت الاسلام محمدی همچنین بر تجمیع و انحلال بعضی مدارس علمیه به دلیل کمیت طلاب برای استفاده بهتر از آن مدارس علمیه در موارد مختلف چون آموزش و کم شدن هزینه ها و... تأکید کرد.

 حجت الاسلام عبدی فام، معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان غربی نیز با بیان این که در ۵ مدرسه علمیه این استان، آموزش زبان عربی و انگلیسی مورد توجه قرار گرفته و طلاب خود را موظف به یادگیری این آموزش ها برای فعالیت های بهتر دیده اند،گفت: تلاش ما این است آموزش ها به صورت آنلاین برگزار شود، تا شاهد کاهش مشکلات آن باشیم.

وی با بیان این از میان ۱۲مدرسه علمیه، ۳ مدرسه علمیه در طرح نظام جدید آموزشی شرکت کرده اند، عنوان کرد: اجرای همین طرح، نه تنها مشکلات را رفع نکرده، بلکه افزایش هم داده که از جمله آن قطع شهریه طلاب، زیاد بودن حجم کتاب و زیاد بودن تعداد کتابها در هر پایه ای است.

ضرورت آموزش زبان روسی به طلاب اردبیلی

حجت الاسلام رحیمی، معاون آموزش حوزه علمیه اردبیل نیز با بیان این که راه اندازی رشته های تخصصی در مدیریت استانی نیازمند به بررسی و توجه بیشتری است، گفت: باید سعی شود این مراکز در مدیریت هایی راه اندازی شود که از ظرفیت های لازم برخورد باشند.

وی بر راه اندازی درس خارج در مدیریت استانی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر چند درس خارج به صورت غیر رسمی در این استان در حال برگزاری است.

حجت الاسلام رحیمی عنوان کرد: از دیگر طرح هایی که لازم است در مدیریت این استان راه اندازی شود، آموزش زبان روسی و انگلیسی است. اهمیت زبان روسی به دلیل هم مرز بودن این استان با قفقاز می باشد و اگر این آموزش به طلاب داده شود، قطعا آثار آن هم دو چندان خواهد بود.

معاون آموزش حوزه علمیه اردبیل از جمله طرح هایی که هم اکنون در مدیریت این استان در حال اجرا است، طرح مدارس معارف اسلامی و مدرسه قرآنی عنوان کرد و گفت: تاکنون مدارس معارف قابلیت های خوبی در جذب جوانان به حوزه داشته و می تواند در آینده هم نقش مهمی ایفاء کند.

بانک جامع اساتید راه اندازی شود

حجت الاسلام مطهری، معاون آموزش حوزه علمیه بناب نیز بر راه اندازی بانک جامع اساتید در مدیریت این استان تأکید و گفت: اگر این بانک راه اندازی شود، قطعا آثار آن هم دو چندان خواهد بود.

وی اظهار داشت: هم اکنون طرح واگذاری استاد ارزیاب تدریس و طرح آزمون اساتید به مدیریت استانی، واگذاری مدرک علمی سطح یک و طولانی بودن این مدارج از سوی قم، واگذاری بحث پایان نامه و استاد راهنما از جمله مسائل مهمی و اولویت دار مدیریت استانی است و به دلیل ضرورت آن، انتظار این است این برنامه سریع تر به مرحله اجرا و اقدام برسد.

حجت الاسلام مطهری با بیان این که این مدیریت از جمله مدیریت های پیشتاز در عرصه طرح اجرای نظام آموزشی جدید بوده گفت: ولی از زمان اجرای این طرح، هنوز مشکلات این طرح باقی و رفع نشده است که از جمله آن عدم انتخاب واحد، عدم وصل شهریه طلاب، ثبت ارزیابی تحصیلی و... است.

معاون آموزش حوزه علمیه بناب، به روز رسانی آیین نامه آموزشی در سامانه نجاح را ضروری عنوان کرد و گفت: این مشکل بسیار جدی است و هنوز برای رفع آن اقدامی صورت نگرفته است.

بارگذاری دروس در فضای مجازی ساماندهی شود

حجت الاسلام خلفی، معاون آموزش حوزه علمیه زنجان نیز گفت: در مدارس علمیه این استان ۸۸ طلبه پذیرش شدند و این امر می تواند اتفاق خوبی در بحث جذب جوانان به حوزه باشد.

وی بر توجه بیشتر به امر ساماندهی آموزشی در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: متأسفانه به دلیل عدم زیر ساخت های لازم، سامانه نجاح نتوانسته انتظارات را در بحث آموزش برآورده کند.

حجت الاسلام خلفی گفت: از جمله طرح های که این مدیریت در تلاش است، اجرا کند، ولی هنوز موفق نشده، راه اندازی گروه های علمی، اینترنت اساتید، حمایت از اساتید، عدم تقریر نویسی و آگاهی نداشتن طلاب از این طرح، عدم توجه طلاب در الزام استفاده از دروس در فضای مجازی و واگذاری آزمون شفاهی سطح یک به مدارس علمیه است.

حوزه از زیر ساخت های خوبی در بحث سامانه برخوردار است

حجت الاسلام موسویان، مسئول آموزش حضوری و غیر حضوری معاونت آموزش نیز گفت: از جمله برنامه هایی که در مدیریت استانی اجرا شد، برگزاری موفق دروس خارج در فضای مجازی، راه اندازی سامانه آزمون غیر حضوری برای اولین بار در فضای مجازی برای سطوح مختلف است.

وی با بیان این که سامانه نجاح از بهترین سامانه ها در بحث ارائه بارگذاری صوت اساتید است، اظهار داشت: این سامانه ظرفیت های دیگری هم غیر از بارگذاری دارد که باید برای استفاده بهتر به مدیریت استانی آگاهی داده شود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یا حسین IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
    0 0
    سلام علیکم این کار امکان پذیر نیست و فایده ای هم بر آن مترتب نخواهد بود، چون حوزه های هر استانی برنامه های مستقل خودشان را دارند.