چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حسین بنیادی

حوزه/ از آنجا که مسأله کاهش جمعیت به یک اضطرار نزدیک شده، لازم است که صحبت‌ها در این زمینه شفاف و بدور از تعارفات گفته شود، آسیب شناسی شود و مطالبه جدی و عمومی در این راستا صورت پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،با اشاره به بحث خطر کنترل جمعیت و بی توجهی مسئولین نسبت به این امر گفت: موضوع جمعیت که الان باید از آن به معضل جمعیت نام برد، از مهم‌ترین مسائل حال و آینده کشور است، آمارهای کاهش جمعیت، فقر جمعیت و آثار و پیامدهای آن در حوزه‌های مختلف به قدری است که گاه آمارهای واقعی به صورت شفاف در اختیار همگان قرار نمی‌گیرد.

 نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: اینها در حالی است که مسئولین به حرف‌های شعاری و خالی از هرگونه طرح جدی و عملی، بسنده می‌کنند، در این معضلی که می‌تواند تمام بخش‌ها، ظرفیت‌ها و اقتدار کشور را تحت الشعاع خود قرار دهد، همه مسئولند که مدیران و متولیان در قوای سه گانه و نهادهای دولتی و مردمی بیشتر از دیگران هم باید پاسخگو باشند و هم باید گزارش‌ تصمیمات و عملکرد خود را با مردم در میان بگذارند.

این استاد حوزه افزود: از آنجا که مسأله کاهش جمعیت به یک اضطرار نزدیک شده، لازم است که صحبت‌ها در این زمینه شفاف و بدور از تعارفات گفته شود، آسیب شناسی شود و مطالبه جدی و عمومی در این راستا صورت پذیرد.

وقتی کنترل جمعیت به کاهش جمعیت تفسیر شد

وی بیان داشت: در زمانی و به هر دلیلی، سیاست‌های کنترل جمعیت، مطرح شد اما بواسطه سوء مدیریت‌ها این موضوع خواسته یا ناخواسته تبدیل به فعالیت در راستای کاهش جمعیت شد و در این راستا نیز شاهد رایگان شدن عقیم‌سازی و لوازم جلوگیری از فرزندآوری تا هزینه‌های سنگین برای تبلیغات در فرزند کمتر تا چاپ کتب و جزوات آموزشی هم بودیم.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه گفت: آنچه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند، قرار گرفتن در تله نفوذ فکری و تهاجم برنامه‌ای دشمنان در کاهش جمعیت جهان و نیز مقدمه‌سازی برای تغییرات قومی و مذهبی و پیشبرد برنامه‌های کلان استکباری، می‌باشد، امری که مسیر تسلیم و تسلط همه جانبه دشمنان بر ملت‌ها را هموار می‌کند و در واقع به سمت نسل‌کشی نرم، پیش می‌رود.

مفهوم‌شناسی کنترل جمعیت

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: طرح مسأله کنترل جمعیت با هدف کاهش جمعیت و بیان ضریب‌های فریب‌دهنده، از دیگر موضوعاتی است که جریان رشد جمعیت را در کشور مختل کرد و موجبات کاهش و توقف نسل‌ها را رقم زد یا می‌زند؛ در همین زمینه کافی است تا نگاهی گذرا به مهندسی عوامل جهانی در زمینه برهم زدن موازنه‌های قدرت در پوشش کنترل جمعیت انداخت تا فضای توطئه‌گرانه آنان را در اهدافشان بیشتر شناخت.

وی ادامه داد: بنابراین سؤال اول این است که چرا واژه کنترل همسان جمعیت شد و نه مؤلفه‌های تأثیرگذار دیگر، از این‌رو بیشتر از آنکه کنترل جمعیت یک برنامه مثبت باشد، یک ضد برنامه برای آسیب زدن طولانی به یک کشور می باشد، فهم دقیق از اینکه کشوری که شیب صعودی جمعیتش در دهه‌های گذشته موجب حیرت و غبطه‌ی کشورهای دیگر قرار گرفته بود، امروز نگرانیش در کاهش آمار جمعیت و ترس از فقر جمعیت در سال‌های نه چندان دور است.

پیامدهای خطرناک طرح کنترل جمعیت

این استاد حوزه عنوان کرد: هر چند مسأله اصلی، کاهش جمعیت و تبعات ناشی از آن می‌باشد اما به موازات این برنامه، اتفاقاتی در کشور افتاده که متأسفانه رو به فزونی است؛ تشکیل خانواده تبدیل به رؤیا شده ولی طلاق، بی‌اشتیاقی برای فرزندآوری، تمایل نداشتن برای ازدواج در میان جوانان، ازدواج‌ها و طلاق‌ها با عناوین ضد ارزشی و سقط جنین واقعیت‌های امروز جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی بیان داشت: از بین بردن نظام خانواده از دیگر مصائبی است که در سایه همین طرح شوم کنترل جمعیت اتفاق افتاده است که خود داستانی غم‌انگیز و دلهره‌آور دارد.

مسأله بحران جمعیت شعار نیست با شعار نیز برطرف نمی‌شود نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه گفت: نکته‌ی دیگر، رفتار شعاری متولیان موضوع جمعیت و آسیب‌های جدی و جانبی آن است، بهبودی آمار رشد جمعیت زمانی محقق می‌شود، که زمینه‌های واقعی آن محقق شود، که یقیناً اقتصاد و اشتغال آفرینی، نقش تعیین کننده و اساسی را دارد، آن وقت به جای تحقق این امور، سخن آقایان در بحث فرهنگ‌سازی (هرچند این مقوله قابل انکار نیست) منحصر شده است.

وی اضافه کرد: واقعا یا فرهنگ این قدر مظلوم شده یا برخی به دلیل نداشتن برنامه جامع عملیاتی، برای خالی نماندن عریضه، بحث از فرهنک‌سازی اموری مانند ازدواج و فرزندآوری می‌کنند! اینگونه تصمیم‌ها، معنایی جزء حذف صورت مسأله ندارد.

این استاد حوزه افزود: مسئولین و تصمیم‌گیران اگر به این واقعیت فکر کنند که ازدواج جوانان فقط بُعد فرهنگی ندارد که بتوان با کار فرهنگی، درستش کرد که مضحک‌ترین جمله برای ترویج این امور، فرهنگ ازدواج یا فرهنگ فرزندآوری است! قانون‌گذاران و مجریان بدانند: ازدواج توانایی اقتصادی می‌خواهد، یک تضمین حداقلی برای تداوم زندگی مشرک می‌خواهد و این تضمین وجود ندارد و جوانان نیز به وعده‌های بی‌مبنا، باوری ندارند. به هر صورت اگر موضوع کاهش جمعیت، مبتلا به مرض شعارزدگی شود، خسارت جبران ناپذیری بر قوامِ حال و آینده کشور وارد خواهد شد.

طرح عملی، مؤثر و قابل اجرا برای افزایش جمعیت نداریم

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه گفت: امروز اگر بر کُندی عمل در بُعد طرح و اجرا اشکال یا انتقادی شود، بازهم جواب‌ها در همان سلسله‌ی توجیهات و شعارهای بی ربط و بی‌اساس خواهد بود، اما آقایان متوجه این امر باشند که با پیشنهادها و طرح‌های کارشناسی نشده و ارائه برخی مشوق‌ها! هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی افزود: سوال عمومی جامعه و نخبگان دلسوز این است که چرا امور مهمی از این قبیل، تبدیل به کار کارمندی - و نه کارشناسی - شده و چرا از متخصصین و نظر کارشناسان استفاده نمی‌شود؛ این نگرانی‌ها جدی باعث شده تا به این باور برسیم که در موضوع جمعیت، طرح عملی، مؤثر و قابل اجرا برای افزایش جمعیت نداشته باشیم و ظاهراً دغدغه‌ای هم در این مورد وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی بیان داشت: با وجود سند ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی و وجود کارشناسان و متخصصین می‌توان با فهم صحیح از شرائط اجتماعی کشور و ظرفیت‌ها و منابع مالی، نه تنها شیب رشد جمعیت، صعودی شود، بلکه جهش و افزایش جمعیت را مثبت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هشترودی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    40 سال به مردم گفتید فرزند کمتر زندگی بهتر و برای این شعار از اسلام هم مایه گذاشتید حال که بیدار شدید و مسئولان را متهم میکنید