پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران اردبیل

حوزه/مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان اردبیل با تأکید بر اینکه هیئت امنا نباید تنها به عنوان صندوق خیریه در مدارس شناخته شوند، گفت: انسان اگر بتواند برداشت‌های شخصی و منیّت درونی را کنار گذاشته و از خرد عمومی جامعه و سازمان در جهت پیشبرد برنامه‌ها استفاده کند، به طور حتم این یک توفیقی الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی قربانی، شب گذشته در نشست برخط(آنلاین) با مدیران مدارس علمیه خواهران استان، اداره‌کردن مدارس علمیه به روش شورایی را خواستار شد و افزود: برای تحقق کارآمدی در انجام مأموریت‌های حوزه‌های علمیه، براساس روایات اهل بیت(علیهم‌السلام) بایستی قابلیت‌های موجود در خرد فردی و جمعی را هم‌زمان مورد توجه قرار دهیم که بزرگان دین نیز مشورت با انسان‌های عاقل را منشاء خیر و برکت می‌دانند.

وی بیان داشت: بر اساس آیات قرآنی نباید در استفاده از خرد جمعی نگران آسیب‌های احتمالی بودT بلکه با توکل بر خداوند می‌توان زمینه تحقق خیز عمومی و اجتماعی را در جامعه فراهم ساخت، زیرا در این نگرش مادامی که مردم با انسان همراه نباشند بالاترین مقام انسانی هم کارآمدی خود در جامعه را از دست داده و در نهایت با بن‌بست عملی مواجه می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل افزود: برخی از علما در نتیجه‌گیری از تفسیر آیه مربوط به مشورت که خطاب به پیامبر(ص) است براین باورند که مشورت در امور مربوط به جامعه برای ولی فقیه هم واجب است، اما عمل به مقتضای مشورت واجب نیست و باید براساس نظر خودش عمل کند.

حجت الاسلام قربانی در این راستا عمل به هر دو مقوله مشورت و مقتضای آن را ضروری بیان کرد و ادامه داد: حکم اولی این است که بدون وجود مصلحت، حاکم اسلامی بایستی به مقتضای مشورت عمل کند و تنها حاکم در قالب حکم حکومتی می‌تواند مقتضای مشورت را نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: انسان اگر بتواند برداشت‌های شخصی و منیّت درونی را کنار گذاشته و از خرد عمومی جامعه و سازمان در جهت پیشبرد برنامه‌ها استفاده کند، به طور حتم این یک توفیقی الهی است.

وی تصریح کرد: به طور کلی خروجی جلسات هرچند منطبق با نظر شخصی ما نباشد بایستی خود را مکلف به تبعیت از مصوبات آن کنیم مگر در موارد خاصی که مورد اغماض نباشد.

حجت الاسلام قربانی، هیئت امنا را بازوان مشورتی مدیران مدارس علمیه خواهران دانست و اذعان داشت: اگر به عنوان یک اصل اسلامی به وجود و فلسفه هیئت امنا بنگریم شاید نوع تعاملی که با آنها برقرار می‌شود تغییر پیدا کند و چنانچه از باب اصل اسلامی از خرد متخصصین در برنامه‌ها و فعالیت‌ها استفاده کنیم اهداف و چشم‌اندازی که برای خودمان تعریف می‌کنیم به مراتب از خرد فردی بهتر خواهد بود.

وی ادامه داد: به طور معمول مدارس علمیه خواهران، هیئت امنا را به عنوان صندوق خیریه می‌پندارند غافل از اینکه کمترین وجه هیئت امنا وجه حمایت مالی آنهاست، اصل بر این است که در ترکیب هیئت امنا نخبه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی باشد تا مدرسه را به لحاظ محتوا و عملکرد غنی کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل با تأکید بر اینکه نوع نگرش‌ها باید نسبت به هیئت امنا عوض شود، اظهار داشت: اگر جلسات هیئت امنا با موضوعات تخصصی آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برگزار شود و آنها را وارد مسائل محتوایی حوزه بکنیم، ضمن پیشرفت در این عرصه‌ها، همکاری آنها در زمینه مالی نیز تقویت می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha