پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمد علیزاده

حوزه/ طرح مهم دیگری که در این مدیریت دنبال می‌شود، طرح «درختواره علوم اسلامی و مهندسی رشته‌ها» است که به دنبال اکتشاف منطق علمی .....

حجت الاسلام محمد علیزاده، مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: مطالعه، تدوین و پیشنهاد سیاست ها و برنامه های راهبردی و عملیاتی برای هدایت و ارزیابی نظام پژوهش حوزه‌های علمیه، مأموریت اصلی این مدیریت است.

وی افزود: بخشی از وظایف این مدیریت شامل انجام مطالعات بنیادی، راهبردی و مطالعات کاربردی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه؛ پیشنهاد سند راهبردی پژوهش و نقشه جامع علمی حوزه‌های علمیه؛ تدوین اسناد سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی نظام پژوهش و تولید دانش‌های حوزوی؛ تدوین اسناد نیازسنجی و ارزیابی نظام پژوهش و تولید  و توسعه دانش‌های حوزوی و مشارکت در طراحی و استقرار نظام آموزش پژوهش محور است.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت پژوهشی حوزه با بیان این که این مدیریت دو واحد دارد که از جمله آن مطالعات و برنامه‌ریزی پژوهشی و دیگری نظارت و ارزیابی پژوهشی است، ادامه داد: این مدیریت در راستای این وظایف و مأموریت‌ها فعالیت می‌کند. و در همین راستا در مدت دو ساله اخیر ۳۷ طرح کلان (۶۹ برنامه) را در دستور کار قرار داده است.

وی بیان داشت: از جمله این برنامه‌ها طرح «نقشه جامع علوم اسلامی حوزوی» است که به منظور تعیین جهت حرکت علمی و پژوهشی مراکز تولید علوم اسلامی و حوزه های علمیه، در راستای پاسخ‌گویی به نیازها و مسائل جامعه بشری طراحی شده است. مرحله پایانی این طرح به اتمام رسیده است و در مرحله ارزیابی قرار دارد.

حجت الاسلام علیزاده افزود: طرح مهم دیگری که در این مدیریت دنبال می‌شود، طرح «درختواره علوم اسلامی و مهندسی رشته‌ها» است که به دنبال اکتشاف منطق علمی طبقه بندی علوم اسلامی و رسیدن به یک الگوی کامل از هندسه و درختواره علوم اسلامی است و در این طرح به دنبال ترسیم وضعیت مطلوب درختواره علوم اسلامی به همراه پشتوانه مبانی نظری آن، و امکان سنجی دست‌یابی به درختواره علوم اسلامی با توجه به نیازهای تمدنی می باشیم. هم اکنون تدوین درختواره علوم اسلامی نهایی شده و در دست ارزیابی نهایی می‌باشد و بعد از آن فاز مهندسی رشته‌ها شروع می شود.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت پژوهشی حوزه افزود: از جمله کلان طرح‌های در دست اقدام طرح «جامع نیازسنجی دانشی و منطقه‌ای- استانی» است که نیازسنجی دانشی و استانی با هدف تکمیل نظام موضوعات و شناسایی نیازها و اولویت‌های پژوهشی در دانش‌های اسلامی و حوزوی و استانی و هدایت پژوهشگران حقیقی و حقوقی اسلامی به سمت این نیازها طراحی شده است. تا کنون در ۱۰ دانش مهم همچون فقه، اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم حدیث و علم کلام  و در سه منطقه کشوری اولویت‌های پژوهشی به اتمام رسیده و چاپ شده است. اولویت‌های پژوهشی در پایگاه pazhuhesh.ismc.ir و همچنین سایت معاونت پژوهش در دسترس عموم پژوهشگران قرار دارد و نیاز سنجی دانشی در ۵ دانش: مشاوره؛ رجال؛ مدیریت؛ مطالعات اجتماعی و اخلاق اسلامی در دست اقدام می‌باشد و امیدواریم در سال آتی به اتمام برسند و در اختیار پژوهشگران قرار گیرند.

حجت الاسلام علیزاده در ادامه بیان داشت: این مدیریت جهت به روزرسانی اولویت‌های پژوهشی در دانش‌های مختلف و در مناطق و استانهای کشور، طراحی سامانه جامع تحت وب تحت با عنوان «سامانه نیازسنجی پژوهشی در عرصه دین» را در دستور کار قرار داده که رصد روزآمد و الکترونیکی کاستی‌ها و نیازهای پژوهشی در حوزۀ دین و دسترسی کاربران در سطوح مختلف درون حوزوی و برون حوزوی به نیازها و اولویت‌های حوزۀ دین از کارکردهای این سامانه است. در حال حاضر طرح تفصیلی این سامانه با همکاری مدیریت محترم فناوری اطلاعات مرکز مدیریت، تحلیل و نهایی شده است و الآن برنامه‌نویسی آن انجام می شود و امیدواریم تا پایان سال جاری از این سامانه رونمایی شود.

 مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی پژوهشی عنوان کرد: از مهم‌ترین طرح‌های این مدیریت طرح «آموزش پژوهش‌محور» است که به منظور استقرار نظام آموزشی فعال همراه با پژوهش و ایجاد اتحاد بین آموزش، پژوهش و تهذیب طراحی می شود و بخشی از این طرح نگارش یافته و در حال تکمیل می باشد.

وی افزود: از کارهایی که در این مدیریت انجام گرفته است هشت طرح پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که می توان به تحلیل و شرح بیانیه و تدوین درسنامه بیانیه گام دوم اشاره نمود.

حجت الاسلام علیزاده اضافه کرد: طراحی الگو و شاخص‌های ارزیابی پژوهش حوزه، و راه اندازی مجله و نشریه پژوهش از دیگر طرح‌های این اداره است.

وی با بیان مشکلاتی که بیماری کرونا برای جامعه ایجاد کرده است افزود: در این مدیریت سه طرح پیرامون کرونا نگارش یافته که از جمله آن استخراج موضوعات پژوهشی کرونا؛ چالش‌های غرب در شرایط بحرانی و  پاسخ به برخی از شبهات مربوط به کرونا است.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی پژوهشی بیان داشت: طرح‌های مهم دیگری مانند تدوین نظام جامع  اندیشه اسلامی؛ طرح تأسیس مرکز مدیریت ایده در علوم انسانی اسلامی؛ طرح تأسیس مرکز علم سنجی و اصول تدوین سیر مطالعاتی علوم انسانی اسلامی نیز در این مدیریت انجام شده است و طرح های دیگری نیز در دست اقدام می باشند.

گفتگو: قربان اسلامی نژاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    1 0
    احسنت به این مدیر فعال معاونت پژوهش حوزه بامید موفقیتهای روز افزون معاونت پژوهش حوزه و مدیریت مطالعات