جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام آریا خاکی

حوزه/ حجت‌الاسلام آریاخاکی، با بیان اینکه به دنبال ایجاد تحولی بنیادین در نظام پژوهشی حوزه هستیم، گفت: معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان برای ایجاد این تحول، چشم‌اندازی سه‌ساله ترسیم کرده است.

حجت‌الاسلام مهدی آریاخاکی، معاون پژوهش حوزه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش، با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد تحولی بنیادین در فعالیت‌های پژوهشی خوزستان هستیم، اظهارداشت: معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان برای ایجاد این تحول، چشم‌اندازی سه‌ساله ترسیم کرده است.

وی افزود: در راستای این چشم‌انداز ما توانستیم طرح تأسیس مرکز پژوهش‌های اسلامی تقاضامحور را  در جلسه کارگروه فرهنگی اجتماعی استان به تصویب رسانیم و همچنین علاوه‌بر آن به دنبال تأسیس چندین پژوهش‌سرا در نقاط مختلف خوزستان هستیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به وضعیت پژوهش در مدارس علمیه سطح استان گفت: ازلحاظ استعداد و ظرفیت‌های بالقوه، وضعیت پژوهشی طلاب خوزستانی در سطح بالایی است ؛ اما متأسفانه همچنان بسیاری از این ظرفیت‌های بالقوه به فعلیت نرسیده و حوزه علمیه خوزستان با توجه به این ظرفیت می‌تواند حوزه برتر پژوهشی در کشور باشد.

حجت‌الاسلام آریاخاکی در ادامه گفت: باید طلاب پژوهشگر را شناسایی، سازمان‌دهی و حمایت و پشتیبانی کرد؛ در همین راستا بنا داریم تا مرکز انتشارات حوزه علمیه خوزستان را تأسیس و پژوهش‌های طلاب را چاپ کنیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان، از برگزاری دوره‌های مختلف علمی برای طلاب و اساتید خبر داد و افزود: إن‌شاءالله به زودی برنامه های مختلفی را برای طلاب و اساتید برگزار خواهیم کرد که برخی از آنها عبارتند از؛

رسمی شدن مشاورات درسی مدارس تحت پوشش کانون های علمی و حمایت معنوی ومادی از آنها
دوره روش مباحثه برای طلاب ورودی
دوره مهارت جزوه‌نویسی عربی و فارسی برای طلاب سطح مقدمات
دوره کارورزی فقه برای طلاب پایه‌های ۴ به بالا
دوره مهارت تقریر نویسی برای طلاب پایه‌های ۵ به بالا
دوره مهارت نویسندگی برای طلاب سطح دو جهت آمادگی برای ارائه مقاله در مجلات و منشورات علمی استانی و کشوری
دوره تربیت مربی پژوهش برای طلاب سطح دو و سه
دوره مهارت تدریس برای طلاب سطح دو و سه تحت عنوان استاد یاری
دوره روش تحقیق و مطالعه
دوره روش تحصیل مواسب و رسائل و کفایتین
دوره روش تحصیل درس خارج
دوره فناوری در پژوهش
و بعضی برنامه های متنوع دیگر که فقط باهمت طلاب کادر مدارس عنایت مدیران و معاونین پژوهش قابل دست یابی است.

حجت‌الاسلام آریاخاکی گفت: از معاونین پژوهش مدارس علمیه استان خوزستان درخواست کرده ایم که هرساله در مدرسه خود جشنواره علامه حلی مدرسه ای را برگزار کرده و طی آن، تحقیقات طلاب را در دبیرخانه مدرسه ای جشنواری بررسی و برگزیدگان معرفی وتشویق کنند و علت این امر ارتقاء قدرت رقابت مقالات در جشنواره کشوری علامه حلی است.

وی در پایان اظهارداشت: همچنین بناست سالیانه یک نمایشگاه پژوهشی در مدرسه برپا کنند و در هر ترم دو کرسی علمی نوع اول ترویجی برای طلاب سطح یک و نوع دوم پژوهشی برای طلاب سطح دو و بالاتر برگزار نمایند. و در پایان جهت ارزیابی و نظارت بر عملکرد و سنجش سطح علمی طلاب در همه مدارس شورای پژوهش راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha