پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حکیمیان رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حکیمیان با بیان اینکه ایران اسلامی هرگاه تبدیل به یک امت واحده اسلامی شده است، بزرگترین و بهترین دستاوردها را کسب کرده است گفت: جامعه زمانی می تواند به عدالت مطلوب و موفقیت دست پیدا کند که یک امت واحده اسلامی شود.

حجت الاسلام و المسلمین علی محمد حکیمیان در گفت و گو با  خبرگزاری حوزه، با تاکید بر اینکه در فرهنگ و تمدن اسلامی جامعه به معنای امت واحده اسلامی است، گفت: جامعه به مفهوم مرسوم که برگرفته از الگوهای غربی و غیر اسلامی است به دنبال ایجاد اجتماعی خالی از نوع دوستی و ایثار و از خودگذشتگی است و در واقع خود خواهی و خود محوری را ترویج می کند.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و دیگر دستاوردهای بزرگ کشور گفت: اگر جامعه در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به یک امت اسلامی مبدل نمی شد هیچگاه انقلاب اسلامی رخ نمی داد؛ چرا که مردم در سال ۵۷ با از خودگذشتگی، ایثار و فداکاری توانستند به یک امت واحده ای تبدیل شوند که جامعه آن روز را از منجلاب طاغوت نجات دهند.

مظلومیت مفاهیم قرآن کریم در الگوسازی سبک زندگی مطلوب مشهود است

این استاد حقوق بین الملل با اشاره به اینکه برخی از دستاوردهای بزرگ علمی دنیا در عین اینکه فواید بسیاری دارد اما ضررهایی را هم متوجه ملت ها کرده است گفت: برای مثال گوشی تلفن همراه در سال های اخیر به طور مرتب رشد و ارتقا داشته است و فرهنگ و سبک زندگی مردم تحت تاثیر قرار داده در عین اینکه هیچ کس نمی تواند منکر مزایای آن شود اما همین وسیله ثروت و دارایی ملت ها به ویژه جهان سوم را می بلعد و سود کلان را به جیب برخی کمپانی های بزرگ غربی می ریزد.

وی با انتقاد نسبت به حاکمیت فرهنگ و سبک زندگی غیر اسلامی در کشور گفت: متاسفانه ثروت بی شمار این ملت صرف واردات کالاهای لوکسی می شود که نتیجه آن فقط ایجاد فرهنگ های غلط و زندگی اشرافی و مملو از رقابت های کاذب میان خانواده های ایرانی است.

حجت الاسلام و المسلمین حکیمیان با تاکید براینکه علوم انسانی باید بتواند در ایجاد و الگو سازی سبک زندگی مطلوب اسلامی نقش مهم و حیاتی ایفا کند گفت: متاسفانه در برخی از شهرهای کشور به جای توسعه و تقویت نوع دوستی و همدلی میان مردم، کمپین های حمایت از سگ شکل گرفته و توجه و همدلی با یک حیوان، جایگزین همدلی و همراهی با دوستان، آشنایان و همسایگان شده است.

وی با بیان اینکه باید طوری برنامه ریزی کنیم تا همه آحاد مردم از جمله افراد کم برخوردار بتوانند در برنامه های اقتصادی جامعه حضور و نقش موثر داشته باشند ادامه داد: به هرحال در حوزه علوم انسانی و مهندسی نیازهای جامعه و صنعت باید بتوانیم در ایجاد چشم انداز، سیاست گذاری، پارادایم و ارزیابی طوری عمل کنیم تا زندگی مطلوب و برخوردار عدالت و رفاه برای مردم فراهم شود.

این پژوهشگر حوزه علوم انسانی – اسلامی با اشاره به الگوی موفق و جاودانه صدر اسلام در ایجاد و تاثیر گذاری امت واحده اسلامی گفت: پیامبر مکرم اسلام جامعه بدوی و فقیر و دور از تمدن شهر کوچک مدینه  را به یک امت بزرگ، متمدن و تاثیر گذاری تبدیل کرد به طوری که توانستند دو امپراتور  مدعی و پر امکانات و متمدن بزرگ ایران و روم را مجذوب فرهنگ و تمدن عظیم و غنی اسلام کنند.

مردم ایران از الگوهای جوامع غربی و غرب زده هیچ خیری ندیده اند

وی با بیان اینکه درگیری کشور با مسائل مختلفی مانند جنگ تحمیلی، تحریم و.. سبب شده که یک امت واحده اسلامی دائمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل نگیرد گفت: اگر می توانستیم مفاهیم و الگوهایی را که در قرآن کریم وجود دارد به حوزه های مختلف جامعه به ویژه حوزه علوم انسانی تعمیم و تطبیق دهیم گرفتار بسیاری از مسائل و معضلات اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی نبودیم.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دشمنان نظام اسلامی با انواع تحریم و مانع تراشی های اقتصادی و فرهنگی می خواهند جامعه را از مبدل شدن به یک امت واحده اسلامی دور کنند گفت: واقعا ملت ما چه الزامی دارد که برای شکل گیری جامعه خود از الگوها، مفاهیم و الفاظ غربی بهره مند شود؟ مگر ملت ما هر وقت به منابع اسلامی رجوع کرده است سود و منفعت آن را نچشیده است که امروز برخی اصرار دارند که از الگوها و سبک زندگی جوامع غربی برای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی بهره بگیرند؟!.

حجت الاسلام و المسلمین حکیمیان در پایان به نقش پژوهش های علوم انسانی در مهندسی نیازهای جامعه و صنعت تاکید کرد و گفت: خوشبختانه پژوهشگاه به رغم انواع کمبودها و محدودیت های مالی توانسته با انتشار بیش از ۵۰۰ کتاب، ۱۵۰ متن دانشگاهی با رویکرد اسلامی و عضویت ۵۳ عضو هیات علمی که ۴۰ نفر از آنها تحصیلات عالیه حوزوی و دانشگاهی دارند، به موفقیت های چشمگیری در زمینه تاثیرگذاری پژوهش های علوم انسانی اسلامی در مهندسی نیازهای جامعه و صنعت برسد که البته این دستاوردهای نیاز به حمایت های ویژه مسئولان کشوری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha