پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران اردبیل

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران اردبیل گفت: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئله قره‌باغ روشن است. ملت ایران همیشه مخالف جنگ در منطقه بوده و آن را به نفع هیچ یک از دولت‌ها اعم از ارمنستان و آذربایجان و حتی به نفع منطقه نمی‌داند، هرچند بر حق مسلم آذربایجان در صیانت از مرزهای خود تأکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اردبیل، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی قربانی شب گذشته در  پیش‌نشست مناقشه قره‌باغ، گفت: برای اینکه بتوانیم از منافع جهان اسلام و منافع ملت ایران صیانت کنیم باید به عنوان یک کنشگر فعال نسبت به مسائل منطقه ظاهر شویم در غیر این صورت جریان‌های موج‌سوار، فرصت را غنیمت شمرده و حرکت‌های اصیل مردمی را به نفع خود مصادره خواهند کرد.

وی ادامه داد: حرکتی که امروزه در استان اردبیل شروع شده نشانه‌هایی از کنشگری فعال جریان فکری، سیاسی، دانشگاهی و حوزوی استان را نسبت به یکی از مهم‌ترین تحولات جهان اسلام در منطقه که همان مناقشه قره‌باغ میان دولت آذربایجان و ارمنستان است، نشان می‌دهد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل با اشاره به اینکه دولت‌های فرامنطقه‌ای در تلاشند تا با سوء استفاده از حق مسلّم دولت و ملت آذربایجان در صیانت از مرزهای قانونی خود و منافع ملی خودشان به اختلافات میان آذربایجان و سایر دولت‌های اسلامی دامن بزنند،افزود: ضرورت ایجاب می‌کند که نهادهای فرهنگی در قالب چنین همایش‌هایی مواضع اصولی، قانونی و اسلامی ایران را در خصوص مناقشه قره‌باغ، هم برای مردم مسلمان آذربایجان و هم برای مردم انقلابی ایران و به خصوص منطقه آذربایجان ایران تبیین نمایند.

حجت الاسلام قربانی تصریح کرد: تبیین مسائل منطقه توسط نهادهای فرهنگی سبب می‌شود تا کشورهای دیگر نتوانند با روایت‌های غیر واقعی از تحولات منطقه قفقاز، جای پای محکمی برای خود در منطقه ایجاد کنند.

وی خاطر نشان کرد: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئله قره‌باغ روشن است. ملت ایران همیشه مخالف جنگ در منطقه بوده و آن را به نفع هیچ یک از دولت‌ها اعم از ارمنستان و آذربایجان و حتی به نفع منطقه نمی‌داند، هرچند بر حق مسلم آذربایجان در صیانت از مرزهای خود تأکید می‌کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل ادامه داد: ملت ایران همیشه بر عنصر گفت‌وگو در حل مناقشات منطقه تأکید داشته و بر این باورند که جنگ در منطقه هزینه‌های جبران‌ناپذیری برای ملت‌های منطقه در پی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام قربانی، جنگ میان کشور آذربایجان و ارمنستان را فرصتی برای کشورهای فرامنطقه‌ای جهت استمرار حضور نامشروع خود در منطقه دانست و تأکید کرد: ما بر اساس سیاست اصولی خود در خصوص مناقشه قره‌باغ، مخالفت با حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه قفقاز هستیم.

وی افزود: به همان میزانی که با اشغال نظامی آذربایجان توسط دولت ارمنستان مخالفیم، به همان شدت هم با اشغال سیاسی آذربایجان توسط دولت آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل  مخافت می‌کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل افزود: اشغال نظامی و اشغال سیاسی هر دو به یک اندازه برای ما مذموم است و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه قره‌باغ هم ملاحظات سیاسی را در نظر گرفته و هم ملاحظات ایدئولوژیکی را، هم منافع سیاسی و فکری جهان اسلام برای ما مهم است و هم مسائل سیاسی و منافع ملی.

وی خاطرنشان کرد: براساس موضع‌گیری‌های اصولی، به صورت رسمی اعلام کردیم که منطقه مورد مناقشه متعلق به کشور آذربایجان بوده و دولت ارمنستان تسلطش به آن منطقه کاملاً غیرقانونی است.

حجت الاسلام قربانی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست‌های اصولی خود بر این باور است که تمام ساکنان ارمنی منطقه بایستی از حقوق قانونی و شهروندی خود به طور کامل بهره‌مند شده و امنیت آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha