شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم - امام جمعه تبریز

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در واکنش به اظهارات مداخله جویانه رجب طیب اردوغان، تصریح کرد: «چو ایران نباشد تن من مباد / در این بوم و بر زنده یک تن مباد».

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم امام جمعه تبریز در واکنش به اظهارات رئیس جمهور ترکیه گفت: من نمی‌دانم  که منظور برخی از مسئولان کشورهای همسایه از خواندن شعر ایجاد اختلال در روابط گرم جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان است یا نه!؟، آن هم در زمانی که وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در ایران به سر می‌برد و توافق‌های بسیار خوبی در این سفر انجام گرفته است. البته این کار دقیقا در مقطعی انجام شد که روابط دو کشور به خصوص پس از فرمایشات رهبر انقلاب و مواضع مسئولان ایران اسلامی درباره آزادسازی اراضی اشغالی در حال طی کردن یک مسیر خوب و صحیح است.

بیشتر بخوانید:

واکنش ائمه جمعه شمال‌غرب کشور به اظهارات اردوغان

وی ادامه داد: در همین زمان که چنین اظهارات و یا اشعاری بدین مضمون مطرح می‌شود که معنای آن مشخص نیست. اما عرض می‌کنم که «چو ایران نباشد تن من مباد / در این بوم و بر زنده یک تن مباد». این سخنانی که در اظهارات رئیس جمهور ترکیه بیان شد ارتباط سهند و سبلان با قره باغ و جمهوری آذربایجان و حتی ارتباط آن‌ها با کشور همسایه ما ترکیه نیز نامشخص است.

ببینید:

فیلم واکنش امام جمعه تبریز به اظهارات رئیس جمهور ترکیه

حجت الاسلام آل هاشم اظهار کرد: نکند این سخنان ایران را برای نشان دادن عکس العمل علیه جمهوری آذربایجان تحریک کند. این اشعار درباره جدایی خوانده می‌شود در ایران نیز بیان شده است. معمولا در کشور ما هنگامی که فردی عزیز خود را از دست می‌دهد نظیر این اشعار را با مضمون اینکه جدایی از عزیز از دست رفته برای آن‌ها سخت است را می‌خوانند.

وی افزود: ما کشورهای اسلامی این روزها باید در دست هم بدهیم و سرود ظفر بخوانیم، چراکه بخش مهمی از خاک جمهوری آذربایجان آزاد شده است و باید هر کشور همسایه‌ای به تمامیت ارضی سایر کشورها احترام بگذارد. در حالی که ایران برای تمامیت ارضی همه همسایگان خود احترام قائل است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه نکند اسرائیل در پشت پرده بخواهد عادی سازی پنهانی داشته باشد، اظهار کرد: شما که خودتان زمانی بیان کردید رژیم کودک کش اسرائیل. نکند اسرائیل در پشت پرده باشد. این اظهارات نوعی بی احترامی به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است، در حالی که ایران به تمامیت ارضی همسایه‌های خود احترام قائل است.  

وی اضافه کرد: فراموش نکنیم در جریان کودتای ترکیه، جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که کودتای ترکیه را محکوم کرد. ما نباید فراموش کنیم که در دهه ۹۰ در واکنش به قتل عام مردم جمهوری آذربایجان که گفته بودند کشتار آن‌ها ربطی به ما ندارد، آن‌ها آذری هستند و ما ترکیم، آن‌ها شیعه اند و ما سنی هستیم.

امام جمعه تبریز در پایان اظهار کرد: باز هم کشورهای مسلمان و همسایه را دعوت می کنم به وحدت و همدلی و احترام به تمامیت ارضی کشورها و همدلی و وحدت در مقابل دشمن اصلی یعنی آمریکا و رژیم اسرائیل صهیونیست.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha