یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه تبریز

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی،با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه، یکی از گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در منظومه فکری امامین انقلاب، ظرفیت بی‌بدیلی است که هر چه بیشتر مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد، انقلاب و نظام زودتر و قدرتمندانه‌تر به آرمان‌های الهی خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، امروز با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه، یکی از گفتمان اصیل انقلاب اسلامی است، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در منظومه فکری امامین انقلاب، ظرفیت بی‌بدیلی است که هر چه بیشتر مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، زودتر و قدرتمندانه‌تر به آرمان‌های الهی خود خواهد رسید.

وی با اشاره به برکات وحدت از منظر امامین انقلاب، اضافه کرد: نزدیک شدن دانشگاه به ارزش‌های دینی، آگاهی حوزه از جدیدترین پیشرفت‌های علمی، شکست نقشه‌های دشمنان و سازندگی و رفع نیازهای جامعه از برکات وحدت حوزه و دانشگاه است.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، حرکت هماهنگ علم و دین در نظام اسلامی، روی آوردن دانشگاه و حوزه به یکدیگر، نزدیک شدن اخلاق حاکم، سیستم، سازماندهی و برخی محتواها به همدیگر و قرار گرفتن هر کدام در جای خود را در سایه وحدت حوزه و دانشگاه دانست.

امام جمعه تبریز، با اشاره به آنچه که در وحدت حوزه و دانشگاه نیست، گفت: تأسیس دانشکده‌های گوناگون در حوزه، دنبال کردن تخصص‌های حوزوی در دانشگاه و بالعکس و جایگزینی صد درصد روشهای حوزه در دانشگاه و بالعکس از خلاءهای کنونی وحدت این دو نهاد مقدس است.

وی، الزامات وحدت را از منظر رهبر انقلاب مورد اشاره قرار داد، گفت: معظم له در ادوار مختلف با تاکید بر وحدت حوزه و دانشگاه می‌فرمایند «شناخت محیط طلبگی از سوی دانشگاهیان، آگاهی حوزه از نظام آموزش دانشگاهی، تبادل، ترکیب و تکمیل روش‎های حوزه و دانشگاه، حضور فعّال حوزه در مسائل عمده علمی جهانی، حضور عالمانه روحانیون در دانشگاه ها، ارتباط مستمر و منظم متناسب با نیاز حوزه و دانشگاه، ترویج ارزش های معنوی و دینی در دانشگاه ها، تبادل دانشجو بین حوزه و دانشگاه و تشکیل جلسات همفکری مشترک از الزامات این وحدت است.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، گفت: احساس وظیفه کردن در درس خواندن، سخت کوشی در آموختن، کسب اخلاص، صفا، ایثار، معنویت و زهد، احترام به سنت‌های اصیل و ارزشمند، استفاده از روش‌های علمی سنّتیِ مفیدِ بومی، هماهنگی و اختلاط سازنده با مردم جامعه، شناخت محیط طلبگی، علیرغم توطئه‌ها و تبلیغات دشمنان از ویژگی‌های برجسته دانشگاه‌ها است که باید حوزه‌ها از آن الگو بگیرند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: از منظر رهبر معظم انقلاب تخصص گرایی و تأسیس رشته‌های درسی گوناگون، توجه به واقعیات، دیدِ باز، گسترده و وسعت بینش، نوگرایی مفید، نگرش سازنده و پویا، تحول و استفاده از روش‌های علمی جدید و کارساز و آینده نگری همراه با طرح و برنامه از ویژگی های بارز حوزه دانست که باید دانشگاه‌ها از حوزه‌ها الگوگیری کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha