جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر / وبینار تخصصی «وحدت حوزه و دانشگاه» در تبریز

حوزه/ وبینار وحدت حوزه و دانشگاه حکمرانی اسلامی و ایرانی با شرکت اساتید حوزه و دانشگاه و سخنرانی حجت‌الاسلام نجف لک زایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز ، وبینار «وحدت حوزه و دانشگاه؛ حکمرانی اسلامی و ایرانی» امروز، ۲۷ آذرماه با شرکت اندیشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه به صورت مجازی و با سخنرانی حجت‌الاسلام نجف لک زایی، استاد دانشگاه باقر العلوم و مهدی گلشنی، استاد دانشگاه صنعتی شریف به همت دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

در بخشی از این نشست، مهدی گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف، ضمن بیان تاریخچه اجمالی رابطه علم با فلسفه و دین در جهان غرب و جهان اسلام، گفت: فراز و نشیب زیادی میان دین و فلسفه با علم در جهان غرب و اسلام وجود داشت و این رابطه گاهی تحت تاثیر حاکمان و برخی مواقع نیز موجب ایجاد نگرش حاکمیتی جدید می‌شد و گاهی همانند دوره قرون وسطی برتری با دین بود و گاهی همانند قرون هجده و اوایل قرون نوزده برتری با علم بمعنای تجربه بود؛ اما علی‌رغم گسترش نگرش پوزیتیویستی، متفکران و دانشمندان بزرگ جهان غرب دریافتند که علم با تجربه گرائی محض سعادت بشری را تهدید می­‌کند و به فلسفه و دین جهت پاسخگوئی به شبهات و سوالات ذهن انسان نیاز است؛ لذا به موازات تحقیقات علمی در غرب انجمن‌ها و کمیته‌های علمی مرکب از دانشمندان علوم تجربی و اندیشمندان الهیاتی و فلسفی تشکیل شد و امروزه در سطح گسترده فعالیت دارند. چنانچه میزان جایزه اعطائی به پژوهشگران این عرصه بیشتر از جایزه نوبل می‌­باشد.

وی با اشاره به تاریخچه رابطه علم با دین و فلسفه در ایران از قرن اول هجری تا دوره معاصر، گفت: در ایران برخی مواقع،  فعالیت‌هایی در زمینه وحدت علم و دین انجام شد اما در اکثر مواقع به واسطه تفکر اشعری، فلسفه و علم در حالت انزوا قرار گرفت. البته معدود تلاش‌هایی از جمله فلاسفه مشائی در قرون گذشته و مکتب ملاصدرا در قرون اخیر هم صورت گرفته بود.

مولف کتاب علم و دین در افق جهان بینی توحیدی، با اشاره به کم بودن میزان فعالیت‌های مشترک علمی و دینی در زمینه پاسخگوئی به سوالات جامعه در ایران اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون حوزه و دانشگاه در خصوص علم روز و مباحث مطرح شده فعالیت مشترک چندانی نداشته و از آن طرف حوزه با زبان روز به مسائل جواب نمی‌دهد و دانشگاه بدون توجه به دین راه خود را می‌پیماید؛ بنا بر این علاج این مشکل همکاری و تعامل حوزه و دانشگاه و رسیدن به وحدت جهان بینی جهت پاسخگویی به سوالات مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و.. است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، استاد دانشگاه باقرالعلوم نیز با بیان کلیاتی در خصوص مفاهیم دینی و اجتماعی، گفت: عقل و دین مفاهیم سازه‌ای هستند که ابعاد مختلفی داشته و عقل و وحی همسو هستند و انسان بدون دین در دنیا نداریم و همه انسان‌ها در منظومه اطاعت قرار دارند منتهی در مصداق اختلاف دارند.

وی با بیان ضرورت هم افزائی و همکاری حوزه و دانشگاه افزود: جهت نیل به تمدن اسلامی لازم است خوانشی توحیدی از علم، آموزش، پرورش، اقتصاد، سیاست و...در جامعه به وجود آید تا خروجی آن کارگزارانی توحیدی باشند و جامعه را در راه نیل به تمدن اسلامی کمک نمایند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha