پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علی همت بناری

حوزه/ نقد علوم انسانی متعارف و برخورداری از نگاه نقادانه به علوم انسانی موجود با رویکرد فعالانه، بازتعریف و اسلامی سازی علوم انسانی مهمترین محورهای فعالیتی پژوهشگاه مجتمع آموزش عالی علوم انسانی به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین علی همت بناری، پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با موضوع گرامیداشت هفته پژوهش، برگزار شد، با بیان این که این مجتمع  آموزش عالی علوم انسانی اسلامی جامعةالمصطفی العالمیه متولی ورود به حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی است، خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه و تاثیرگذاری و نقشی که علوم انسانی در جامعه بشری و عرصه های مختلف زندگی دارد، نیاز است تا جامعه المصطفی از این بستر و ظرفیت برای تحقق رسالت خود استفاده نماید.

رئیس پژوهشگاه مجتمع آموزش عالی علوم انسانی با بیان این که در این مجتمع 9 رشته علوم تربیتی، روانشناسی حقوق علوم سیاسی مدیریت اقتصاد مطالعات اجتماعی تبلیغ و ارتباطات و اخلاق و در کنار آن گروه مبانی اندیشه اسلامی با هدف تامین کننده پشتوانه های معرفتی رشته ها و بسترسازی اسلامی سازی علوم انسانی است.

وی کار در حوزه علوم انسانی اسلامی را مهمترین رسالت این مرکز عنوان کرد و ابراز داشت: نقد علوم انسانی متعارف و برخورداری از نگاه نقادانه به علوم انسانی موجود با رویکرد فعالانه، بازتعریف و اسلامی سازی علوم انسانی و نیز تولید علوم انسانی اسلامی مبتنی بر مبانی و مختصات دینی،  مهمترین محورهای فعالیتی این مرکز به شمار می روند.

حجت الاسلام والمسلمین بناری با بیان این که برای دستیابی به این هدف راهکارهایی را پیش بینی کرده ایم، خاطرنشان کرد: تولید آثار پژوهشی فاخر ناظر به ارائه مبانی علوم انسانی اسلامی، همکاری در تدوین متون درسی و ترسیم سرفصل‌های آموزشی،  راه اندازی مجلات و نشریات علمی پژوهشی و تخصصی، برگزاری کرسی های نظریه پردازی، ترویجی و نقد نظریات، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های علمی و تخصصی، از جمله قالب هایی است که در تلاشیم تا به سه محور فعالیتی جامه عمل بپوشانیم.
 

رئیس پژوهشگاه مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، آموزش پژوهش محور تربیت مدار را شاکله فعالیت های دانشی این مجتمع برشمرد و بیان داشت: تشکیل انجمن‌های پژوهشی دانش پژوهان از کارهای مهمی است که به تبع باز تعریف رشته ها و فعالیت گروه‌های علمی فعالیت نموده، یافته های دانشی خود را در قالب مجلات تخصصی ارائه می دهند.

وی آموزش مدیریت پژوهشی را از مهمترین اهداف انجمن های علمی دانست و عنوان کرد: با توجه به به روز بود موضوعات و تحقیقات علمی نشریات و نمایش جدیدترین دستاوردهای علمی و پژوهشی در مجلات، این مهم بستر مهمی برای ارائه یافته های نوین پژوهشی است.

حجت الاسلام والمسلمین بناری به اهمیت برگزاری کارگاه های پژوهشی برای ارتقاء سطح پژوهش در دانش پژوهان تأکید نمود و یادآور شد: جامعه المصطفی نهادی بین المللی است؛ لذا ضمن توجه به الزامات فعالیت در عرصه بین المللی، جهت دهی رساله های دکتری به سمت نیازهای بین المللی، جهان اسلام و منطقه ای از جمله رویکردهای پژوهشی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی به شمار می رود.

رئیس پژوهشگاه مجتمع آموزش عالی علوم انسانی بر جایگاه مهم و تاثیرگذار فراهم‌سازی بستر تبادلات و همکاری‌های مشترک بین المللی در عرصه پژوهش و ارائه تحقیقات مشترک علمی تاکید نمود و خاطرنشان کرد: تولید مجلات به زبان های زنده دنیا و ارائه آن در جوامع هدف، از دیگر برنامه‌ها و رویکردهای مهم مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی است که می تواند نظریات و دیدگاه‌های آموزه‌های اسلامی و الهی را از حصر زبانی خارج نماید.

وی  بر عمق تعاملات دانشی المصطفی با دانشگاه های بین المللی جهان اشاره نمود و بیان داشت: تقویت روزافزون ارتباطات و تعاملات دانشی با مراکز آموزشی و پژوهشی عرصه بین الملل مهمترین رویکرد پیش روی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha