سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حماسه اقتصادی

حوزه/ به همت معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها شهر یزد، نشست پژوهشی «نقش زن درمدیریت اقتصادی خانواده با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب» در جمع طلاب، اساتید و کادر مدرسه در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، خانم رئیسی، معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها، پیش از ظهر امروز در ابتدای نشست پژوهشی«نقش زن درمدیریت اقتصادی خانواده با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب» با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله زیباترین واژه ها در عین خوش ساختی و پرداخت فوق العاده در کنار یکدیگر، ارائه یک نقشه راه روشن، مدنظر قرار دادن امید واقع‌بینانه و خوش‌بینی مؤمنانه، عقلانیت و حکمت، جامعیت در ابعاد، مملو از آرایه های هنری، بدون تکلف ودارای ترکیب های بدیع، دارای استعاره های استادانه، دارای متنی متین و عمیق و روان و دلنشین و فشرده وخلاصه به شمار می رود.

وی، مدیریت اقتصادی را نوعی تعادل ومیانه روی در زندگی دانست و افزود: مدیریت اقتصادی به مجموعه روابط انسان در امور اقتصادی مانند چگونگی کسب، مصرف، نگهداری وبخشش گفته می‌شود واعتدال دراقتصاد همان میانه روی است، با توجه به آیه ۳۱ سوره اسرا «... ولا تجعل یدک مغلولها لی عنقک ولا تبسطها» بخل و اسراف هر دو ممنوع است، در امور معیشتی باید حد اعتدال را رعایت کرد.

معاون پژوهش مدرسه حضرت زینب سلام الله علیها  تصریح کرد: زنان به لحاظ نقشی که در مدیریت امور منزل ایفا می کنند لازم است حد اعتدال را بشناسند که اگر نشناسند، نمی توانند مدیریت صحیحی داشته باشند.

 رئیسی ادامه داد: اگر مدیریت صحیح اقتصادی در خانواده صورت بگیرد، تحکیم نهاد خانواده، سلامت روح و روان اعضای خانواده، اجر اخروی، مانعی برای گناه و معصیت و شرارت اعضای خانواده، نتیجه آن خواهد بود و راه کسب مدیریت صحیح اقتصادی الگو گیری از سیره ائمه اطهار(ع)، تفکر در روایات و فوائد این خصلت است .

وی، اصول مدیریت صحیح را بیان کرد و افزود: برنامه ریزی، قناعت، عدم اسراف، عدم سخت گیری اقتصادی، الگو گیری از زندگی ائمه اطهار صلوات الله علیهم اجمعین) وعلما و نیز توکل بر خدا(هوالرزاق) برای مدیریت صحیح اقتصادی لازم وضروری است .

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها، درباره نقش و جایگاه زن درمدیریت اقتصادی خانواده ابراز داشت: بدون تردید هر کدام از اعضای خانواده با تدابیر درست خویش در مدیریت اقتصادی خانواده نقش جدی دارند، اما جایگا و مسئولیت زن در این مسئله بیشتر است، زیراشناسایی هزینه ها و مدیریت درآمد در فضای منزل، مصرف درست و استفاده بهینه ازامکانات را به همراه دارد، که نتیجه آن ایجاد تعادل، رفع مشکلات، کاهش اضطراب و نگرانی ها و حاکم شدن آرامش بر جو خانواده است.

 رئیسی، سادگی و پرهیز از تشریفات، ایجاد الفت و صمیمیت، کاهش اسراف، ایجاد روحیه صبر و استقامت و توجه به مستمندان  را از دیگر آثار اقتصاد صحیح در خانواده و جامعه اسلامی برشمرد و گفت: گاهی با کمترین امکانات البته با مدیریت صحیح  می توان  الفت و صمیمت را در فضای منزل ایجاد کرد که همه اینها را با الگو گیری از زندگی ائمه اطهار علیهم السلام میتوانیم به دست بیاوریم.

وی تصریح کرد: در سیره عملی حضرت زهرا سلام الله علیها نقش منابع غیرمادی (امور معنوی مثل ایجاد الفت و محبت و..) مهم‌تر از منابع مادی بوده است که ایشان، بهترین شکل معقول و منطقی را برای استفاده از این منابع به کار می گرفت.

معاون پژوهش مدرسه حضرت زینب سلام الله علیها از دیگر خصوصیات حضرت فاطمه سلام الله علیها را شکرگزاری، دعا و کمک گرفتن از ذکر خداوند برای رفع نیازمندی‌های مادی خانواده و رضایت خاطر آنان برشمرد و افزود: فرزندان باید بیاموزند که تفاوت‌های مادی، ملاک ارزش گذاری انسان‌ها نیست ومادر است که می تواند با عملکرد خود این درس های مهم را به فرزندان بیاموزد و قناعت به داشته ها، چشم ندوختن به دارایی دیگران، توجه به امکانات ودارایی های موجود و رضایت به آنچه خداوند متعال مقدر فرموده از دیگر این موارد است.

 رئیسی در پایان گفت : اگر شخصی بخواهد بدون توجه به امکانات، میزان درآمد، قناعت و رضایت از آنچه خداوند به او داده است به زندگی دیگران چشم بدوزد، بی تردید آسایش و بهداشت روانی خود و خانواده اش را به مخاطره خواهند انداخت، زیرا انسان در کسب مادیات حریص است و هر چه در این زمینه بیشتر پیش رود، حریص تر خواهد شد؛ مثل اینکه تشنه ای آب شور بنوشد، هرچه بیشتر بنوشد تشنه تر می شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha