شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پژوهشگری

حوزه/ حجت الاسلام احمدی، پژوهش در عرصه تبیین و تشریح را یکی از مهم ترین عرصه تولید علم عنوان کرد و گفت: باید آثار پژوهشی از پیش تولید شده را با توجه به سه عنصر میل، نیاز و ظرفیت مخاطب، در اختیار مخاطب قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی، حجت الاسلام علیرضا احمدی، امروز در نشست مجازی بانوان طلبه پژوهشگر مدارس علمیه الزهرا (س) شاهین دژ و ارومیه، با بیان این که در سال ۷۹ وزارت علوم به خاطر جایگاه و اهمیت پژوهش و ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران، هفته چهارم آذر ماه را به عنوان هفته پژوهش نامگذاری کرد، اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی در تحول عظیم پژوهش، علم و فناوری مؤثر بود و این تاثیر اختصاص به ایران نداشت.

وی با بیان این که هفته پژوهش باید فرصتی برای تقویت اندیشه های پژوهشی باشد، ادامه داد: باید پژوهشگران برای اطلاع از دستاوردهای پژوهشی خود به تعامل و گفتگو بپردازند.

وی ادامه داد: طلبه به خاطر تعمق در علوم دینی ذاتا یک پژوهشگر است و اگر کسی به هر دلیلی این واقعیت را نادیده بگیرد در حق خودش و در فضای طلبگی با خسارت های جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

مسئول تولید محتوای موزه، کتابخانه و اسناد حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با اشاره به این که براساس روایات متعدد پژوهش برترین عمل محسوب می شود و سیصد آیه از آیات کلام الهی در مورد پژوهش می باشد،افزود: برای عمل به مهمترین فریضه که یادگیری و انتقال علوم دینی است باید پژوهشگر باشیم، وگرنه نمی توان به رسالت تبلیغی عمل کرد.

وی با بیان این که طلبه در عرصه زندگی یا باید تولید کننده علم باشد، یا توزیع کننده و یا مصرف کننده، گفت: تولید کنندگان علوم کسانی هستند که با مطالعه جامع، تولیدات آنها در سایر پژوهش ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد و طلبه باید خود دست به تولید علم بزند و فقط مصرف کننده نباشد.

حجت الاسلام احمدی، پژوهش در عرصه تبیین و تشریح را یکی از مهم ترین عرصه تولید علم عنوان کرد و بیان داشت: باید آثار پژوهشی از پیش تولید شده را با توجه به سه عنصر میل، نیاز و ظرفیت مخاطب، به صورت موضوعی تبیین و تشریح کرده و در اختیار مخاطب قرار دهیم که پژوهش مرحوم دشتی در مورد نهج البلاغه از این نوع بود.

وی با اشاره به این که مخاطب‌ صبر و حوصله گذشته را برای دریافت علوم ندارد و لذا باید مباحث پژوهشی را به صورت خلاصه در اختیار او قرار دهیم، اضافه کرد: باید برخی پژوهش‌های صورت گرفته را با قلم جدید روان نویسی و بر اساس نیاز مخاطب آن را سطح بندی کرده و به جامعه عرضه کنیم.

مسئول تولید محتوای موزه، کتابخانه و اسناد حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: نتیجه گیری از پژوهش و تبیین آن، در معرض نقد قرار دادن پژوهش های انجام شده، چیدن خروجی تحقیق ها در قالب های جدید علمی و تبدیل آن ها به مقاله و کتاب، انتشار در فضای مجازی، هنری و داستانی از جمله نیاز هایی است که باید در امر پژوهش صورت گیرد.

وی تاکید کرد: خیلی از متون اصلی اسلامی به زبان عربی هستند و هنوز ترجمه نشده اند و لازم است پژوهشگران در این عرصه هم وارد شوند.

حجت الاسلام احمدی به دسته بندی و موضوع بندی پژوهش ها اشاره کرد و گفت: در پژوهش دسته بندی، موضوع بندی، ارجاع به منابع اصلی، مستند سازی، نمایه زنی از پژوهش های به دست آورده از نیازهای مهم عرصه پژوهشی است.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha