چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کشاورز

حوزه/ امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه به لحاظ گستردگی سازمان جهاد کشاورزی اقدامات صورت گرفته کافی نبوده است، گفت: زمانی که با کشاورزان صحبت می‌کنیم، از وجود واسطه گری‌ها و دلال ها شکایت دارند که باید در این زمینه اقدامی جدی توسط سازمان صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان، عصر امروز در دیدار با مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تعاون روستایی کشور، با اشاره به برخی گله‌مندی‌ها در جامعه روستایی، اظهار داشت: اگر به دنبال موفقیت روستاییان و ایجاد مشارکت‌های مردمی در روستا هستیم، باید در گام اول قوانین دست و پا گیر در این راستا را کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه جامعه کشاورزی استان نیازمند حمایت مسئولان هستند، گفت: یکی از مسائلی که باید مورد توجه ویژه مسئولان باشد میزان آورده و سود قشر کشاورز است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: این گله‌مندی وجود دارد که کشاورز با چندین ماه زحمت شبانه روزی به اندازه دلالی که تنها ۱۰ روز در زمان برداشت حاضر می‌شود و بدون هیچ زحمتی به سود می‌رسد، درآمد ندارد.

وی وظیفه تعاون روستایی را ایجاد ارتباط مناسب با کشاورزان دانست و خاطر نشان کرد: تعاون روستایی باید مطالبه‌گر باشد و رساندن حرف و درد و دل کشاورز به مسئولان را جز اهداف اصلی خود بداند.

امام جمعه همدان، با بیان اینکه تعاون روستایی در تصمیم گیری‌ها و نوع کاشت و تامین نهادهای کشاورزی نقش بسیار مهمی دارند، عنوان کرد: متاسفانه در بخش صادرات کشاورزی از یک منطق قابل ارزیابی و پیش بینی صحیح، پیروی نمی‌کنیم و به همین دلیل کشاورز نمی‌تواند در خصوص نحوه صادرات و وضعیت محصول خود براورد خوبی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قسمتی از این موضوع به سیاست‌های کلی بر می‌گردد، گفت: در استان همدان به عنوان یکی از استان‌هایی که با مشکل کم آبی مواجه هستیم، نیازمند راهنمایی و مشاوره به کشاورزان برای مدیریت در نوع کشت می‌باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با تاکید بر اینکه به لحاظ گستردگی سازمان جهاد کشاورزی اقدامات صورت گرفته کافی نبوده است، یادآور شد: زمانی که با کشاورزان صحبت می‌کنیم، از وجود واسطه گری‌ها و دلال ها شکایت دارند که باید در این زمینه اقدامی جدی توسط سازمان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه که کشاورزی شغل انبیا بوده و دارای جایگاه و منزلت بالایی است، ابراز کرد: از دیگر اقداماتی که در رابطه با کشاورزی باید صورت گیرد، ایجاد منزلت اجتماعی این قشر در جامعه است.

امام جمعه همدان تصریح کرد: عدم کم توجهی نسل جوان به حرفه کشاورزی به علت کم کاری در عرصه فرهنگ سازی است که این موضوع را نگفته‌ایم که اگر چرخه اقتصاد امروز در حال چرخش است به خاطر فعالیت آن جوان کشاورز در روستا می‌باشد.

تعاون و مشارکت مردمی در جامعه، راه حل رفع مشکلات اقتصادی

همچنین حجت الاسلام روح الله ولد بیگی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان تعاون روستایی کشور، در بخش دیگری از این دیدار با تاکید بر اهمیت توجه به مسئله مشارکت و تعاون، اظهار داشت: اگر تعاون و مشارکت مردمی، در جامعه به درستی اجرایی شود، می‌تواند فقر و مشکلات اقتصادی را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه آن طور که باید جامعه با مفهوم تعاون آشنایی ندارند، گفت: تبیین این مسئله می‌تواند در رفع مشکلات جامعه گره گشا باشد و یکی از بسترهای مناسب برای ترویج این فرهنگ تربیون‌ نماز جمعه سراسر کشور است.

حجت الاسلام ولد بیگی با اشاره به لزوم جا انداختن این فرهنگ، مطرح کرد: از رییس شورای فرهنگ عمومی استان می‌خواهیم تا با دعوت از مسئولان تعاون روستایی در استان، در جلسات این شورا گامی مهم در این راستا برای آشنایی جوانان و نسل جدید با کشاورزی و اهمیت آن برداریم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha