پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت دو پژوهشگر شهید فخری زاده و مرحوم آیت الله یزدی در حوزه اصفهان

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: علم به معنای فهم پژوهش است نه فقط خواندن و حفظ کردن، بنابراین برای دریافت علوم اسلامی و دینی نیازمند پژوهش است، مرحوم آیت الله یزدی می گفت «اگر کسی مطلبی را خوب بفهمد، خوب هم می تواند بیان کند.»

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، در مراسم بزرگداشت دو پژوهشگر انقلابی ، شهید فخری زاده و مرحوم آیت الله یزدی در جمع حوزویان اظهار کرد: هر دو بزرگوار از مفاخر پژوهشی استان اصفهان و کشور بودند و چه نیکو بود مدیران شهری در زمینه پاسداشت این دو دانشمند، بیشتر فعالیت می کردند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش مطلب تازه ای نیست، گفت: حداقل پژوهش اگر برای دانشگاه ها در دهه های اخیر تازگی دارد ولی برای حوزه های علمیه اصلا این، مطلب جدیدی نیست.

مدیر حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: حوزه های علمیه براساس کار پژوهشی و تحقیقی شکل گرفته است، ما از ابتدا وقتی درس حوزوی را آغاز کردیم، در ابتدای کتاب های ما از واژه «بدان» به جای «بخوان» بهره برده بودند که نشان از لازمه دانستن عمق مطلب یعنی همان معنای پژوهش است.

وی تصریح کرد: پژوهش یعنی دانستن عمق مطلب که این امر، کار طلبگی است، هر طلبه وظیفه دارد، عمق هر مطلب لازم را دریابد، دانستن با خواندن متفاوت است.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه همه دعاهای صحیفه سجادیه واقعا همگی پژوهشی است وعمق دارد، خاطرنشان کرد: به متن دعای هفتم صحیفه سجادیه دقت کنید به این مطلب خواهید رسید.

وی با تاکید براینکه مرحوم آیت الله یزدی از پژوهشگران و مفاخر حوزه های علمیه بود درادامه به خاطراتی از سیره آن مرحوم اشاره و گفت: آن مرحوم در زمان پهلوی به قدری زیبا منبر می رفتند که سیل جمعیت پای منبرها حاضر می شدند، آن مرحوم در منبرهای خود از کنایه های معناداری علیه شاهنشاهی و هم از آیات قرآن کریم و احادیث بهره می برد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: من در زمانی که مرحوم آیت الله یزدی به شهرهای اطراف خلخال تبعید شده بودند، به آن مرحوم رجوع کردم و از این استاد مبرز سوال پرسیدم، برای منبر خوب باید چه کتابی را مطالعه کنیم، آن مرحوم پاسخ داد من هیچگاه مطلب و کتابی را فقط با نیت منبر رفتن نخواندم، من همه مطالبی  که برای اسلام لازم بود را با نیت دریافت عمق مطالب، مطالعه می کردم.

وی ادامه داد: مرحوم آیت  الله یزدی به ما طلبه ها که در آن زمان جوان بودیم توصیه کرد «اگر کسی عمق مطلب را خوب دریابد؛ خوب هم می تواند بیان کند» بنابراین فلسفه تشکیل حوزه های علمیه براساس پژوهش و دریافت عمق مطالب است، اصلا اجتهاد در حوزه های علمیه به معنای کار پژوهشی عمیق است.

آیت الله طباطبایی نژاد عنوان کرد: علم به معنای فهم پژوهش است نه فقط خواندن و حفظ کردن، بنابراین برای دریافت علوم اسلامی و دینی نیازمند پژوهش است.

وی بیان کرد: فهم واجب الوجوب و از خدا به خدا پی بردن که از مفاد برهان صدیقی است و توسط علامه ملاصدرا تاکید شده؛ تاکید بر پژوهشی بودن علوم دینی دارد که در سراسر دعاهای اهل بیت هم وجود دارد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: ما درهمه علوم حوزوی چون علم کلام، فلسفه، حدیث، رجال، اصول عقاید، فقه و ادبیات و..  نیازمند فهم عمیق که همان پژوهش است، نیازمندیم؛ ما باید در همان پایه های ابتدایی به طلاب حوزوی یاد بدهیم که ما در حوزه های علمیه نیازمند فهم عمیق هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha