پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طلبه پژوهشگر

حجت الاسلام خادم القرآنی گفت: ذهن طلبه باید مکررا در حال پرسش سازی به شکل نو و موشکافانه بوده و به دنبال پاسخ هایی نو برای سؤالات خود باشد که اگر این روحیه تقویت شود، با آموزش ابزارهای پژوهش، به سرعت تبدیل به یک پژوهشگر خواهد شد.

حجت الاسلام اکبر خادم القرآنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  در اصفهان پیرامون چگونگی تربیت طلبه پژوهش محور، اظهار داشت: طلبه در سه محور بایستی اهداف خود را تنظیم نماید؛ دین داری، دین دانی(فهم صحیح از دین) ودین بانی(حراست و پاسداری از دین).

وی بیان کرد: در هر سه محور به خصوص درمحور دوم، پژوهش نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، چرا که فهم صحیح از دین نیازمند پژوهش گسترده و دقیق و علمی است، به همین دلیل در تمام مراحل تحصیل، تقویت روحیه پرسشگری از مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشته باشد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی شهید طباطبایی نژاد اصفهان بیان کرد: قبل از هر چیز، روحیه پرسشگری باید در طبله ایجاد و تقویت شود تا پس از آن بتوان ابزارهای لازم پژوهشی  را به او آموزش داد.

وی متذکر شد: ذهن طلبه باید مکررا در حال پرسش سازی به شکل نو و موشکافانه بوده و به دنبال پاسخ هایی نو برای سوالات خود باشد که اگر این روحیه تقویت شود با آموزش ابزارهای پژوهش، طلبه به سرعت تبدیل به یک پژوهشگر خواهد شد.

حجت الاسلام خادم القرآنی در پاسخ به اینکه چگونه می توانیم طلبه پژوهشگر تربیت کنیم و به حوزه پژوهشی دست یابیم، اظهار کرد: حوزه علمیه به عنوان نهادی که پژوهشگری در گذشته آن، مهمترین رکن بوده و شهرت و موفقیت گذشتگان در این نهاد علمی، همین روحیه پژوهشی بوده، باید با برنامه ریزی در زمینه های مختلف، هم به تربیت طلبه پژوهشگر و هم به حوزه های علمیه مبتنی بر پژوهش دست یابد.

وی ادامه داد: ابتدا با ترسیم چشم انداز کوتاه و بلند مدت برای پژوهش حوزه و ترسیم نقشه راه و الگوی راهبردی، اجرای چشم انداز پژوهش داشته باشد و نیز  برای معاونین پژوهش مدارس کادر تخصصی ایجاد نماید.

معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی طباطبایی نژاد اصفهان در توضیح راهکارهای خود برای هرچه بیشتر پژوهشی شدن حوزه های علمیه، افزود: از طریق استعداد یابی بین طلاب جوان و آموزش های پژوهشی به شرط خدمت؛ همچنین تربیت تخصصی اساتید درس پژوهش، استفاده از اساتید صاحبان نام در عرصه پژوهش ونیزتربیت اساتید پژوهشگر (در دروس رسمی حوزه) به عنوان رکن رکین حوزه با برگزاری دوره های پژوهشی الزامی حین خدمت اساتید می تواند به این مهم دست یابد، چرا که تا استاد پژوهشگر نباشد شاگرد نیز پژوهشگر نخواهد شد.

حجت الاسلام خادم القرآنی تصریح کرد: تغییر نگاه معاونت آموزش به پژوهش به عنوان یکی از مستقلات تحصیلی در طول تحصیل ده ساله طلاب، ایجاد درس مختص پژوهش در هر سال تحصیلی ونیزتمرکز و ساماندهی دروس خارج حوزه برامر پژوهش، ارائه تقریرات پژوهشی و...، امید به آینده و بازگشت به حوزه علمیه ای پرسش گر، پرسش ساز و در جستجوی حقیقت را نوید خواهد داد.

وی درمورد ابتکار نو در زمینه پژوهش عنوان کرد: ابتکار نو، نیاز به تقویت قوه خلاقیت و ایده پردازی دارد و به نظر می رسد برگزاری کارگاه ها و کلاس هایی با عنوان خلاقیت و ایده پردازی به طور مداوم، نقش  بسیار مهمی در این مسئله دارد که خود ابتکاری نو در برگزاری برنامه های پژوهشی است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی شهید طباطبایی نژاد اصفهان تصریح کرد: البته افرادی مثل صاحب کفایه(مرحوم آخوند) یا مرحوم صدر، در تولید محتواو پرداختن به مسایل علمی، دارای قوه خلاقیت بسیار بالایی بوده اند که متاسفانه  از این زوایه به ایشان پرداخته نشده است.

وی گفت: مهمترین رکن در مسئول پژوهش، روحیه پژوهشگری و ایده پردازی است که خود به خود به مجموعه پیش روی او منتقل خواهد شد.

حجت الاسلام خادم القرآنی افزود: با توجه به اینکه ایده پردازی و خلاقیت را یکی از ارکان مهم در زمینه پژوهش به حساب می آورم، پس از طی دوره های خلاقیت و ایده پردازی؛ سعی کردم در اجرای طرح های پژوهشی مدرسه، مواردی  را مد نظر قرار دهم؛ از جمله اینکه به نیاز طلاب مدرسه در زمینه پژوهش توجه میدانی نموده و با آنها مشورت کردم.

وی در پایان یادآور شد: با در نظر گرفتن این امور، با استفاده از خلاقیت و ایده پردازی، اقدام به اجرای برنامه های پژوهشی در مدرسه نمودیم، هم چنین با در نظر گرفتن خطی بودن طرح ها (پیوست هر طرح به طرح دیگر) به نتایج خوبی دست یافتیم، به عنوان نمونه با تمرکز بر گروه خاصی از طلاب، مقاله نویسی اغازو پس از اتمام مقالات، طرح خطیب توانا برگزار شد که در آن افراد دارای قوه نطق وبیان خوب، مقالات ارایه شده را در قالب سخنرانی تصویری ۱۸۰ ثانیه ای ارایه دادند. با این طرح هم استعداد یابی در زمینه مقاله نویسی انجام وهم فرهنگ سخنرانی پژوهشی بین طلاب نهادینه ش. و در نهایت در جشنواره مدرسه علامه حلی  از مقاله و خطبه برتر تقدیر به عمل آمد.  

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha