جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اهدای خون اساتید حوزه علمیه اهل سنت و شیعه در بیرجند

حوزه/در اقدامی خودجوش و جهادی ۲۰ روحانی شیعه و سنی خراسان‌جنوبی با اهدای خون به کمک بیماران نیازمند شتافتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند؛ در دین مبین اسلام و فرهنگ ایران همواره به ایثار و انفاق سفارش شده است و چه بهتر که این ایثار از جنس اهدای خون، مایه حیات باشد و خون سرخ با خود زندگی سبز را به همراه داشته باشد.

اهدای خون در ایران سال ها است که به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود و خون و فرآورده های خونی مورد نیاز بیماران در ایران از این طریق تامین می شود.

 ضرورت اهدای خون

بر کسی‌ پوشیده نیست که خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند به طوری‌که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند و بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.

گروهی از روحانیون شیعه و سنی خراسان‌جنوبی در اقدامی خداپسندانه با حضور در سازمان انتقال خون بیرجند، مبادرت به اهدای خون کردند.

اقدام جهادی روحانیون شیعه و سنی

حجت الاسلام سید رضا هاشمی، مسئول فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه اهل سنت خراسان جنوبی در حاشیه این کار خدا پسندانه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک فرمایش نورانی از اهدای خون به عنوان نجات انسان‌ها نام برده‌ و این مهم را مورد سفارش دین دانسته‌اند و لذا با توجه به درگیری مردم‌ دنیا و از جمله کشورمان به ویروس کورونا، اهدای خون اهمیت مضاعف دارد.

وی با بیان این‌که دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی‌ به‌ این فکر افتاد که در قالب یک اقدام جهادی در راستای ترویج و فرهنگ‌ سازی اهدای خون گام بردارد، ادامه داد: دو مرحله از کار را در دست اقدام داریم.

مسئول فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه اهل سنت خراسان جنوبی ادامه داد: مرحله اول، اجرای یک برنامه نمادین جهت تشویق و فرهنگ‌سازی‌ عمومی در بین اقشار جامعه مخاطب ما بود که امروز انجام شد و از آنجا که طلاب و روحانیت، الگوی مردم در کارها و برنامه‌های‌شان‌ هستند از اساتید و علمای شیعه و سنی دعوت کردیم که با حضور سبزشان‌ در محل سازمان انتقال‌ خون بذر امید را در دل بیماران نیازمند به این مهم بکارند.

حجت الاسلام هاشمی افزود: قرار است که اساتید در جمع طلاب و حوزویان و ائمه جماعات‌ نیز در بین نمازگزاران‌ محله خود حضور پیدا کرده و ضرورت این امر خداپسندانه‌ را به جامعه هدف ترویج و تبلیغ کنند.

وی با اشاره به این‌که انتقال خون نقش مهمی در انتقال حیات و زندگی به نیازمندان و بیماران ایفا می‌کند،خاطرنشان کرد: اهدای خون یکی از اعمال بشر دوستانه بوده و نماد ایثارگری و فداکاری به منظور نجات جان بیماران نیازمند به خون به شمار می آید.

با اهدای خون جان دیگران را نجات دهید

مولوی خلیل‌الله‌ مرتضایی از مدرسین‌ مدرسه اهل سنت الصدیق بیرجند هم اظهار کرد: بهترین‌ مردم کسی است که به دیگران نفع برساند و امروز بر آن شدیم که با جمعی از روحانیون‌ شیعه و سنی شهرستان بیرجند به منظور کمک به‌ بیماران، خون خود را اهدا کنیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه ویروس منحوس کورونا سبب شده که عده زیادی از هموطنان‌ راهی بیمارستان‌ها شده و گرفتار شوند. از همه مردم می‌خواهیم که در وهله اول برای شفای این بیماران دعا کرده و سپس با اهدای خون سبب نجات آنان شوند.

 استاد حوزه علمیه اهل سنت با بیان‌ این‌که کسانی که داوطلب اهدای خون هستند، انگیزه ای معنوی دارند و می خواهند جانی دوباره به افرادی ببخشند، گفت: اهدای خون یک کار خیر و عام‌المنفعه‌ بوده و باعث نجات جان افرادی زیادی می‌شود.
 

اهدای خون یعنی اهدای زندگی

حجت الاسلام جواد ترابی، کارشناس مذهبی نیز  از اهدای خون به عنوان اهدای زندگی در جامعه یاد کرد و افزود: با توجه به این‌که از  طریق رسانه ها متوجه کمبود ذخایر خونی در استان شدیم به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی تصمیم به اهدای خون و شرکت در این امر خداپسندانه‌ کردیم.

وی با بیان این مهم که بر اساس آیات و روایات قرآنی نجات یک نفر از مرگ به منزله نجات همه افراد جامعه‌ است، اظهار تبیین کرد: اهمیت این کار خصوصا در شرایط فعلی جامعه که تعدادی زیادی از مردم کشورمان با کرونا دست و پنجه نرم‌ می‌کنند از ضروریات است که نباید از اهمیت آن غفلت شود.

این کارشناس مذهبی، اهدای خون را صدقه جاریه دانست و یادآور شد: خون و فرآورده‌های آن جان بیماران نیازمند بویژه بیماران تالاسمی، سرطانی بدخیم، هموفیلی و.... را نجات می‌دهد.

حجت الاسلام ترابی با تاکید بر لزوم اهدای خون در شرایط کنونی و بیماری کرونا، اظهار کرد: افراد با مراجعه به سازمان انتقال خون و اهدای خون، به نجات جان حداقل یک نفر کمک کنند.
 

سخن پایانی

در حال حاضر، با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه علم پزشکی هنوز هیچ گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسان‌های نیکوکار اهدا می شود، می تواند جان انسان‌های دیگر را  بخشد.

 عدم وجود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده های خونی، همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده های آن سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار شود، لذا می طلبد در این خصوص فرهنگ سازی شود

گزارش فرزانه احمدی
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha