دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جنین

حوزه/عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه هزینه‌ها و غربالگری‌های دوره بارداری جامعه را در معرض نگرانی و هیجان قرار می‌دهد گفت: برای شناسایی هزار و ۵۰۰ سندروم داون، چند هزار سقط انجام می‌شود و صد هزار جنین در معرض خطر سقط قرار می‌گیرند که اصلا منطقی و عقلانی نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه محسن رضایی آدریانی در وبینار «فرشتگان رحمت» که افتتاحیه آن با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، اظهارداشت: یکی از موضوعات چالش برانگیز اخلاق پزشکی، بحث سقط جنین است؛ آغاز حیات و بحث سقط جنین و پایان حیات، مرگ به کمک پزشکی از موضوعات چالش برانگیز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه موضوع سقط جنین در دنیا موافقان و مخالفان متعدد دارد، افزود: هر دو دسته دلایل اخلاقی برای آن می آورند، در مکاتب اخلاقی به سه دسته تقسیم می‌شوند، سه گروه با رویکرد اخلاقی مخالف سقط جنین هستند، یک گروه می گویند جنین یک انسان واقعی از ابتدای مراحل است و سقط جنین را در هیچ مرحله ای نمی پذیرند و کلا رد می‌کنند.

پزشک و متخصص اخلاق پزشکی افزود: گروه دیگر که بیشتر فعالیت و سر وصدا می‌کنند، می گویند جنین یک تکه شیء است و تا زمانی که به دنیا نیاید یک تکه گوشت و جزئی از بدن مادر است و همان طور که مادر در مورد رنگ مو، انگشت و بدن خود تصمیم می گیرد، درباره جنین خود می‌تواند تصمیم بگیرد. اکثر سقط جنین های قانونی بر این نگرش هستند.

وی با اشاره به اینکه گروه سوم آنهایی هستند می گویند جنین انسان بالقوه است، تصریح کرد: مثلا مسیحیت کاتولیک می گویند که در زمان لقاح جنین روح دارد و کسی حق اسقاط آن را ندارد، آنهایی که به آموزه های دینی برمی گردند مخالف سقط هستند، از طرف دیگر برای آنها سکولاریزه مطرح است که معتقد است که  دین و مذهب برای یکشنبه ها است و با اینکه سقط جنین در آنجا قانونی است اما نگاه مذهبی مخالف این قضیه است.

رضایی آدریانی با بیان اینکه در حوزه اخلاق پزشکی، چهار اصل داریم تاکید کرد: اختیار بیمار، سودمندی، ضرر نرساندن و عدالت که با این چهار اصل می توان موضوعات مربوط به پزشکی را تحلیل کرد. ما چهار اصل را قبول داریم، اما گستره و دامنه این چهار اصل را با تعاریف خودمان مطرح میکنیم، مثلا در غرب، اتونومی را آزادی بیان تعبیر می‌کنند، اما ما به اختیار تعبیر می کنیم، آنان سود و ضرر مادی را حساب می‌کنند اما برای  ما سود و ضرر گستره زیادی دارند و زندگی دنیا و آخرت را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در موضوع سقط جنین، گروهی معتقدند جنین شیء است و مادر می‌تواند هر تصمیمی بگیرد، تصریح کرد: اما گروه هایی هستند که می گویند جنین یک انسان است و به حکم اصل عدالت، مادر خواسته خود را می گویند، اما جنین نمی تواند از خواسته خود دفاع کند. پس عدالت حکم می‌کند که کفه تعارض منافع مادر و جنین باید در توازن منطقی قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اهمیت اصول اخلاق پزشکی، تصریح کرد: امروز پزشکی به سمت سلامت معنوی پیش می‌رود، اما ما با هزینه‌ها و غربالگری‌هایی که انجام می‌دهیم، جامعه را در معرض نگرانی و هیجان قرار می‌دهیم.

رضایی افزود: برای شناسایی هزار و ۵۰۰ سندروم داون، چند هزار سقط انجام می‌شود و صد هزار جنین در معرض خطر سقط قرار می‌گیرند که اصلا منطقی و عقلانی نیست، همچنین هزینه‌هایی که برای تسهیل سقط جنین صورت می‌گیرد، اصلا منطقی نیست.

وی با تاکید بر اهمیت نقش پزشکان در راهنمایی مادران باردار افزود: بسیاری از سنین بارداری زیر سنین خطر سندروم داون هستند و خطر سندروم داون برای آنان خیلی کم است، بنابراین ما پزشکان باید به صورت روشن به خانواده‌ها بگوییم بیماری سندروم داون چقدر خطر دارد.

دکتر رضایی با اشاره به بیماریی هایی که به عنوان حرج نام برده میشود افزود: بعضی از این بیماری ها دردناک هستند اما شرایط نگهداری ویژه ای ندارند که بیماری هموفیلی از جمله آنهاست.  در این فهرست، دو قلوهای به هم چسبیده، ناشنوایی مادرزادی، تنگی دریچه قلب را مصداق حرج می‌دانند و می‌گویند باید سقط شوند اما این مسئله کار منطقی نیست و باید این روند اصلاح شود و این معضل جدی در جامعه برطرف شود.

۳۱۳/۶۱پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha