سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شهید رحیم نیری جوان

حوزه/ شهید رحیم نیری جوان فرزند بزرگ خانواده بود و در روز تولدش پدر و مادرش او را نذر امام حسین(ع) کردند و وقتی وارد حوزه شد والدینش به آرزویشان رسیده بودند و او با شهادتش نذر خانواده را ادا کرد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، سوم اسفند ماه سی و چهارمین سالگرد عروج آسمانی شهید رحیم نیری جوان است که سال ۶۵ در جزیره ام الرصاص به فیض عظمای شهادت نائل شد.

رحیم (بیناتی) نیری جوان در سال ۱۳۴۱ در یک خانواده مذهبی و متدین و شهید پرور چشم به جهان گشود، تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه خاقانی، مقطع راهنمایی تحصیلی را در مدرسه بهار و سال های متوسطه را در دبیرستان شهید مصطفی خمینی گذراند و موفق شد دیپلم خود را در رشته ریاضی فیزیک با معدل خوبی اخذ نماید.

قبل از پیروزی انقلاب، در راهپیمایی ها و پخش اعلامیه فعالیت گسترده ای داشت و چه شبها که به اتفاق دوستان خود بیدار می ماند و به فعالیت های مذهبی مشغول می شد. پس از پیروزی انقلاب در بخش پذیرش و ارزیابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدت ۴ سال خدمت کرد، ولی در طی همین اوقات در آزادی خرمشهر و سنندج نیز در کنار رزمندگان می جنگید و در عملیات فتح المبین شرکت داشت.

ادامه تحصیل در حوزه، فکر او را شدیداً مشغول کرده بود، لذا رحیم تصمیم خود را گرفت و به حوزه علمیه قم رفت و در مدرسه علمیه رسول اکرم(ص) به تحصیل علوم دینی پرداخت.

 سه سال در حوزه بود، لکن، در خلال این مدت از جبهه هم غافل نبود و حین تحصیل بارها در جمع رزمندگان جبهه ها حضور یافت.

رحیم در خانواده و در اجتماع جوانی مهربان و صمیمی بود و با برادران و خواهرانش به عطوفت رفتار می کرد، او خاضع، فروتن و عابد بود. به طوری که نیمه های شب به نماز می ایستاد و از ائمه اطهار(ع) برای خود طلب شهادت می کرد و آرزو داشت که به این فیض عظما نایل آید و می دانست که زندگی دنیا جز لهو و لعب چیزی نیست و عمر فانی و گذراست. لکن زندگی آخرت پایدار و جاوید می باشد و لهذا سعی داشت که در زندگی ناپایدار این جهان، بهره ای برای آخرت خود تدارک ببیند و چه نعمتی بالاتر از فیض شهادت می توانست روح والایش را اقناع کند؟

دو برادر شهیدش " رسول و محمد علی" نیز که با افکار و عقاید او همسو و موافق بودند و آنان نیز می خواستند به همان منزلی بروند که برادر بزرگترشان عزم سفر به آنجا را داشت.

پدرش حاج محمود و مادرش صالحه وقتی اولین فرزندشان، رحیم به دنیا آمد او را نذر امام حسین کردند، مادرش می گفت؛ زمانی که فرزندمان وارد حوزه علمیه شد خوشحال بودیم که آرزوهایمان دارد محقق می شود و فرزندمان را در لباس روحانیت می بینیم و روزی شنیدم که رحیم هم از قم راهی جبهه شده است.

مسجد بزرگ محله فقیر نشین شاهرخ آباد که محل پرورش علمای بزرگ ارومیه نظیر مرحوم شیخ منصور براعتی آن مفسر قرآن کریم بود، رحیم را هم در بستر خود تربیت کرده بود، مرحوم براعتی در مورد شهید نیری جوان می گفت؛ تغییر و تحولاتی در وی مشاهده نکردیم، بلکه رحیم را منشأ تغییر و تحولات خودمان می دانستیم و همه کارهای این شهید معظم از نشست و برخاستش گرفته تا سایر اخلاق و رفتارش برای ما الگو بود، زیرا که از یک نوع اخلاق و رفتار معنوی خاص برخوردار بود و همه چیز را عملاً به ما می آموخت و شهید نیری جوان دروس ۵ ساله حوزه را به خاطر اقتضای اسلام و بر حسب رسالت در عرض دو سال تمام نمود و این به خاطر گذر زندگی و شغل نبود. بلکه وی به روحانیت و لباس روحانیت به چشم رسالت می نگریست، نه به عنوان شغل و غیره.

دعاهای رحیم مستجاب شد و نه تنها خودش بلکه دو برادر دیگرش شهید روحانی، رسول و محمدعلی به فیض بالای شهادت دست یافته و آسمانی شدند.

شهید روحانی، رحیم نیری جوان در عملیات های فتح المبین، بدر، والفجر۸ و کربلای چهار شرکت کرده بود و سرانجام در سوم دی ماه در جزیره ام الرصاص، مجنون وار به معبود خویش شتافت و آسمانی شد.
شهید نیری جوان وصیت نامه کوتاه اما پرمحتوایی دارد، او نوشته است؛
بسمه تعالی

وصیت نامه حقیر رحیم بیناتی

۱ - کتابهایم از پول شهریه و غیره تهیه شده و با احکام شرعی با آنها رفتار شود.

۲ - به کسی دِینی ندارم.

۳ - بیست روز از روزه ۱ سال را نتوانسته ام قضا نمایم، دوستان عزیزم زحمت آن را بکشند.

۴ - از همه دوستان و خانواده ام حلالیت می طلبم.

(حتماً حتماً حتماً شما را به خدا و انبیاء و ائمه حلالم کنید.)

رحیم بیناتی

۶۵/۷/۲۱


انتهای خبر./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha