دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کارگاه مقاله نویسی/همدان

حوزه/ موضوعات علمی و پژوهشی باید متناسب با نیازهای روز جامعه و موقعیت های اجتماعی انتخاب شود تا نتیجه ی عملی آن تحقیق، بتواند مشکلی از جامعه را حل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از همدان، مریم شمخانی در کارگاه مقاله نویسی که در مدرسه علمیه صدیقه کبری(س) شهرستان بهار برگزار شد، گفت: این کارگاه با توجه به نیاز طلاب به آموزش روش مقاله نویسی با رویکرد اسلامی –دینی برگزار شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به تعریف پژوهش علمی، بیان داشت: یک تحقیق علمی، یک مطالعه نظام مند و کنترل شده تجربی و انتقادی درباره یک یا چند قضیه فرضی میان پدیده ها ی طبیعی است و هدف عمده و اساسی تحقیق، افزایش حیطه آگاهی است.

استاد پژوهش افزود: پژوهش به دلیل قابلیت ها و کارکردهایش، به انسان امکان افزایش دانش و آگاهی و اطلاعات بهبود وضع زندگی  اجتماعی و اقتصادی را می دهد و بطور کلی، موجب پیشرفت جامعه می شود.

وی در ادامه اولین قدم در هر پژوهش علمی را، تشخیص مسئله و بیان آن دانست و گفت: انتخاب مسئله یکی از مراحل دشوار است که به دو دسته تقسیم می شود ۱-تشخیص مسئله ۲- بیان آن به صورتی که بتوان آن را با استفاده از روش های پژوهشی معتبر و پایدار مورد پژوهش قرار داد.

 شمخانی اظهار کرد: یکی از عوامل انتخاب موضوع یا مسئله، انگیزه و کنجکاوی پژوهشگر است و باید دقت شود نوشته ای که پژوهشگر می نویسد باید محققانه باشد، زیرا محقق با هر برگ از تالیف خود،می تواند باری از دوش جامعه بر دارد و هر چه موضوع و هدف پژوهشگر بدیع و نو آور باشد بهتر می تواند در عر صه های تبلیغ ،تحصیل و....گام نهد.

وی در ادامه کارگاه به موضوعات جدید مقاله نویسی اشاره کرد و گفت: موضوعات علمی و پژوهشی باید متناسب با نیازهای روز جامعه و موقعیت های اجتماعی انتخاب شود تا نتیجه ی عملی آن تحقیق، بتواند مشکلی از جامعه را حل کند.

این استاد پژوهش همچنین به راهکارهایی جهت انتخاب موضوع اشاره کرد و اذعان کرد: یک موضوع خوب و کاربردی برای تحقیق و پژوهش باید؛ ۱-دارای صراحت، اختصار و خالی از هر گونه ابهام و پیچیدگی باشد ۲-باید از نظم و ترتیب و کاربرد صحیح کلمات در عنوان برخوردار باشد .۳- به سوالاتی که در پی موضوع می آید توجه شود و محقق در این مورد مطالعه وآگاهی لازم را داشته باشد و باید مشخص کند این تحقیق چه اهمیتی دارد و چه مشکلی را از جامعه حل خواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha