جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمدعلی سالاری

حوزه/ رئیس شورای تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه مطالعه تاریخ معاصر ایران گویای وجود روند بلوغ یابی سیاسی ملت ایران است، گفت: حماسه ۹ دی تداوم مسیر تکامل و تعالی بلوغ سیاسی ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدعلی سالاری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، بعدازظهر امروز در نشست کارگروه گرامیداشت یوم‌الله ۹ دی، حماسه ۹ دی را نماد بلوغ سیاسی ملت ایران دانست و اظهار کرد: در جوامع نابالغ حافظه تاریخی و خودآگاهی تاریخی به‌شدت ضعیف است؛ به همین لحاظ این جوامع، واکنش‌هایی ناپخته، ناشیانه، خام و کودکانه به رخدادها و رویدادهای نشان می‌دهد و ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار آن است.

وی افزود: جوامع نابالغ در سیر حوادث و رویدادها و به دلیل سختی‌هایی که امروزه از جنبه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی متحمل می‌شوند، سختی‌ها و مشقت‌هایی که دیروز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند و به‌مراتب بدتر از وضعیت امروز بود را به فراموشی بسپارند و خواهان بازگشت به گذشته شوند.

حجت‌الاسلام سالاری گفت: نبود این دو مؤلفه مهم بلوغ سیاسی یعنی بصیرت و آگاهی و حافظه تاریخی باعث بروز ویژگی دیگر حالت صباوت در جامعه بلوغ نیافته می‌شود و آن عارضه جهل مرکب و سراب دانایی است؛ به‌گونه‌ای که جامعه نابالغ در عین حال که جاهل است نسبت به جهل خویش نیز اطلاع و باور نداشته و دانایی را همچون سرابی در مقابل چشمان خویش دارد.

وی استقلال و مردم‌سالاری حقیقی را از دیگر ویژگی‌های جامعه و ملت بالغ دانست و افزود: جامعه نابالغ همچون کودکی رشدنیافته، همیشه محتاج آقابالاسر است و از همین رو نظام‌های سلطنتی و ریاست جمهوری‌های مادام‌العمر دیکتاتورمآب عمدتاً در جوامع نابالغ نُضج می‌یابد و به‌هیچ‌عنوان مردم‌سالاری واقعی در آن‌ها تحقق حقیقی و عینی نمی‌یابد.

حجت‌الاسلام سالاری اضافه کرد: رفاه پوشالی حاکم در بخشی از این جوامع نابالغ نیز با این رویکرد است که به جامعه طفل اگر چیزی می‌دهند برای حرف‌شنوی‌اش می‌دهند نه برای هوشمندی‌اش. به خلاف حالت بلوغ که انسان‌ها در این مقطع از خودآگاهی، قدرت تشخیص و هویت شخصیتی برخوردارند و پدیده آقابالاسری را برنمی‌تابند.

وی با بیان اینکه مطالعه تاریخ معاصر ایران گویای وجود روند بلوغ یابی سیاسی ملت ایران است، اظهار کرد: از صد ۱۵۰ سال قبل از پیروزی انقلاب و در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۲۰۷ که مردم به فتوای مجتهد وقت میرزا مسیح مجتهد، گریبایدوف روسی را که به حیثیت و ملیت مردم اهانت می‌کرد کشتند و بعد از آن به فتوای میرزای شیرازی نهضت تحریم تنباکو را انجام دادند و در ادامه در نهضت مشروطه علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی قیام نمودند تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و در حوادث انقلاب در دهه‌های شصت، هفتاد، هشتاد و نود مانند حماسه نُهُم دی، به‌خوبی می‌توان سیر تکامل و تعالی بلوغ سیاسی را مشاهده کرد.

حجت‌الاسلام سالاری گفت: این بلوغ تا آنجایی تعالی خواهد یافت که رهبر حکیم انقلاب از سر امید واثق در بیانیه گام دوم خطاب به جوانان نویسند: «دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha