شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 934953
۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
یادداشت

حوزه/ بعد از اعلام مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی توسط رئیس کل بانک مرکزی صحبت از اشتباه فاحش صندوق بین المللی پول از پیش بینی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۲۰ نموده اند !!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، دکتر عباس علوی راد در یادداشتی با موضوع «ویژگی های رشد اقتصادی مؤثر بر افزایش رفاه از دست رفته ایرانیان در دهه ۱۳۹۰» نوشت:

 در چند روز گذشته به رسم سال های اخیر ارقام رشد اقتصادی کشور در نیمه اول سال ۱۳۹۹ نه از سایت رسمی بانک مرکزی که از طریق اینستاگرام جناب رئیس کل اعلام شد. 
 
رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در نیمه اول سال ۱۳۹۹ را به ترتیب ۱/۳ و ۱/۴ درصد اعلام نموده اند.

این در حالی است که قبل از این مرکز آمار ایران در یک گزارش رسمی نرخ های رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در نیمه اول سال ۱۳۹۹ را به ترتیب منفی ۱/۹ و منفی ۱/۳ درصد اعلام نموده بود.

تفاوت های فاحشی که در سالیان اخیر به آنها عادت نموده ایم. شگفت انگیز این که برخی کارشناسان اقتصادی برجسته کشور با چشم پوشی از این اختلاف، بعد از اعلام مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی توسط رئیس کل بانک مرکزی صحبت از اشتباه فاحش صندوق بین المللی پول از پیش بینی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۲۰ نموده اند !!

صرف نظر از این موارد، رشد اقتصادی ایران با این ویژگی ها می تواند در راستای افزایش رفاه از دست رفته ایرانیان در دهه ۱۳۹۰ مؤثر واقع شود.

در مرحله اول رشد اقتصادی کشور باید به میانگین بلند مدت خود (۳/۹ درصد) طی سال ۱۳۹۰ - ۱۳۷۱ برسد. نرخ رشدی که اقتصاد ایران در دهه تاریک ۱۳۹۰ به شدت از آن فاصله گرفته است.

در مرحله دوم نرخ رشد اقتصادی مثبت منطبق شده بر میانگین بلند مدت باید حداقل ۴ سال پایدار شده و بر خلاف دهه ۱۳۹۰ از روند سینوسی در دامنه های مثبت و منفی خارج شود.

در مرحله سوم لازم است نرخ رشد اقتصادی کشور با رسیدن به کرانه های ۸ درصدی فرصت های از دست رفته دهه ۱۳۹۰ را جبران و درآمد سرانه ایرانیان را به سطوح سال ۱۳۹۰ و فراتر آن سوق دهد.

همه اینها تا حدود زیادی منوط به این است که افزایش فاصله طبقاتی مستمر طی سال های ۱۲۹۲ تا ۱۳۹۸ در کشور مهار شده و درآمدهای حاصل از رشد مورد اشاره به شکل مناسبی میان ایرانیان توزیع شود. کارهایی که دولت فعلی فرصتی برای انجام آنها ندارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha