پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ بازدید رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی از خبرگزاری حوزه

حوزه/ رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس درصدد نیست که اخبار را در انحصار بگیرد. امام رضا(ع) متعلق به همه است و باید به طور سراسری این اخبار منتشر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمدمهدی خیرجو، در حاشیه بازدید از رسانه حوزه در نشستی با حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا برته مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه، بیان کرد: خبرگزاری حوزه سایتی پیشگام است و سایت حوزه جزء سایت‌هایی است که می‌توان از آن بهترین استفاده را در رصد اخبار داشت. این سایت قابل ارجاع و مرجعیت یافته است و مطالبی که در مورد حوزه پرسیده می‌شود، بسیاری از پاسخ‌ها با لینک حوزه دریافت می‌شود که نشان می‌دهد زحمات زیادی کشیده شده است.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی عنوان کرد: فضای رسانه آستان قدس  نوپاست و عمدتاً در تبلیغات اسلامی تا سال ۹۵ انجام می‌شود. بعد از سال ۹۵، مرکز ارتباطات شکل گرفت و ساختار رسانه به تصویب رسید که شامل ۴ مجموعه مدیریت صوت و تصویر، مدیریت خبر و رسانه‌های نوین، روزنامه قدس و روابط عمومی است که با تمام زیرشاخه‌ها فعالیت دارند.

خیرجو خاطرنشان کرد: با نگاه خوب حاج آقا مروی در فعالیت مستقل رسانه، امیدواریم که این کشتی به حرکت درآید. در این سال‌ها زیرساخت‌هایی داشته‌ایم و بحث رِژی آستان قدس رضوی پیگیری می‌شود. روزانه ۵ ساعت از طریق شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی برنامه داریم؛ از طرفی تولید خبر در آستان قدس بسیار گسترده است و در حوزه معنوی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... فعالیت داریم.

وی افزود: بخش‌هایی از فعالیت‌ها اجتماعی است و بر این اساس، در حوزه جوانان و محرومیت‌زدایی و بانوان در تلاش هستیم. در حوزه فرهنگی و علمی نیز مراکزی زیرمجموعه داریم که شامل پژوهشگاه، کتابخانه و... است.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی تصریح کرد: قبلاً سازمان اقتصادی داشتیم که به بنیاد بهره‌وری از موقوفات تبدیل شد. شاید تصور عموم این باشد که آستان قدس بسیار ثروتمند و دارای هولدینگ‌های اقتصادی است؛ ولی یک مجموعه سرمایه‌دار موقوفاتی هستیم که نقدینگی زیادی نداریم و بخشی مغفول ‌مانده است‌ و چون به حوزه نذر نپرداخته‌ایم و بسیاری از اموال حبس با نیت واقفین است.

وی گفت: زمین‌های خالی زیادی وجود دارد که به نیت واقفین هیچ منفعتی نداشته است و آورده‌ای ندارند؛ اینها به گونه‌ای وقف شده است که عایدی ندارد و ما برآنیم بهره‌وری را افزایش دهیم. ما در جهان با نذرهای مختلفی روبه‌رو هستیم؛ مثلاً دانشگاه آکسفورد بیشترین وقف و نذر را در عرصه علمی دارد. در جهان در عرصه‌های مختلف، نذر و وقف وجود دارد و پروژه‌های عظیمی را تعریف می‌کنند؛ اما در کشور ما فضای شناخته‌شده‌ای برای مردم نیست.

خیرجو افزود: موقوفات عام‌المنفعه و معاف از مالیات است، همان طور که در جهان این گونه است. در ایام کرونا ۵۰۰ میلیارد تومان بسته معیشتی و بهداشتی را برای مردم تأمین کردیم و به همین میزان به مردم سیل‌زده و زمین لرزه در سال‌های اخیر کمک کردیم؛ اما در حوزه رسانه بسیاری از فعالیت‌ها را نشان نداده‌ایم. در حالی که حتی در مناطقی اهل‌سنت کمک‌هایی شد که مستندات آن وجود دارد و بسیار رضایتمندی ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: آستان قدس درصدد نیست که اخبار را در انحصار بگیرد. امام رضا(ع) متعلق به همه است و باید به طور سراسری این اخبار منتشر شود.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی عنوان کرد: با اینکه مسلمانان پیشرفت‌های زیادی در علم داشته‌اند؛ به دلیل توجه دیرهنگام به صنعت چاپ، حدود ۲۰۰ سال از غرب عقب افتادیم. شیعیان بمبئی جزء اولین‌ها هستند که با چاپ آشنا شدند و در بیروت هم چاپ انجام می‌شود. ما ۱۵۰ سال در عرصه چاپ عقب هستیم و در عصر امواج و رسانه نیز ۵۰ سال عقب مانده‌ایم.

وی بیان کرد: امروز نیز عصر دیجیتال است؛ از ۱۹۹۸ تا امروز، هر ده سال به اندازه کل تاریخ بشر دیتا تولید شده است؛ اما ما چون بودجه‌ای نداریم، در تولید محتوای رسانه‌ای عقب هستیم. در جهان سرمایه‌های عظیمی در رسانه و تولید محتوا می‌شود؛ در حالی که ما در فضایی به سر می‌بریم، بخصوص در حوزه، محتوای معنوی مخاطب ما عام است.

خیرجو عنوان کرد: اگر اتاق فکرهایی شکل بگیرد تا بتوانیم تولیدات معنوی را به دست افرادی بسپاریم که توانایی لازم را داشته باشند؛ همچنین افرادی در حوزه و دانشگاه از نظر فنی و معنوی شکل بگیرند تا بتوانیم به تولید محتوا بپردازیم در این باره، خادمین رسانه شکل گرفته است که می‌تواند بستر مهمی در تولید محتوا باشد.

وی گفت: ما در معرفی اهل‌بیت(ع) در جهان نیز هنوز جای کار داریم و نظرسنجی‌هایی هم انجام شد که دیدیم امام حسین(ع) را به خوبی می‌شناسند. این نظرسنجی از طریق فرم افکارسنجی در ۶ کشور اروپایی انجام شد.

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی افزود: ما در آستان قدس نظرسنجی تخصصی داریم. متأسفانه در حوزه معرفی امام رضا(ع) کم کاری شده است ومعرفی امام رضا(ع) باید در قالب یک نهضت شود. اصفهانی‌ها در مورد پایتخت فرهنگی به خوبی عمل کرده‌اند؛ شهرداری اصفهان به صورت جدی با شهرداری‌های دیگر کشورها و دیگر شهرها قرارداد بسته است و آنها اصفهان را بسیار خوب می‌شناسند؛ چون کار کرده‌اند.

وی بیان کرد: در قالب خادم یار رسانه‌ای، باید بتوانیم این ظرفیت‌ها را معرفی کنیم. در حال حاضر، دو ظرفیت مهم در آستان وجود دارد که روزنامه قدس یکی از آن است. این روزنامه جزء ۵ روزنامه پرتیراژ کشور است و در تحریریه جدید نیز تحولات خوبی در پیش گرفته‌ایم.

خیرجو ادامه داد: برنامه‌ای در قالب سبک زندگی در ۳۶۵ روز در یکی از شبکه‌ها روی آنتن داریم و این علاوه بر شبکه موجود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha