پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای کمیته علمی «همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) حامی پیامبر اعظم (ص)» با آیت الله سیفی مازندرانی

حوزه/ مجمع جهانی در اقدامات خود مانند همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) باید به دفاع استدلالی بر اساس آیات شریفه قرآن و استدلال های عقلی و نقلی در راستای تعمیق "مسئله ولایت" برای جهان باید بپردازد و اگر این مسئله کمرنگ باشد بقیه فعالیت ها زیر سوال می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در دیدار با اعضای کمیته علمی «همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) حامی پیامبر اعظم (ص)» ضمن تقدیر از زحمات صورت گرفته توسط دبیرخانه همایش عنوان کرد: دو خصوصیت برجسته در شخصیت ایشان در تاریخ شیعه و سنی وجود دارد؛ اول روحیه و منش ولایت پذیری که نسبت به رسول خدا داشتند در عین اینکه نسبت پدری و کفالت رسول گرامی اسلام را بر عهده داشتند. ایشان زمانی که مسئله نبوت مطرح شد مانند بقیه امت با تمام وجود و اعتقادش بزرگ ترین حامی برای رسول خدا ص شد و ولایت را از تمام ابعاد پذیرفت.

وی ادامه داد: دوم اینکه ابوطالب (ع ) اهل مصالحه  و بده بستان های سیاسی بر سر مسئله ولایت نبود. شیعه و سنی مکررا نقل کرده اند که سران قبایل و صاحبان نفوذ به ایشان مراجعه کردند که دست از حمایت برادر زاده ی خود بردار و ما در مقابل، بهترین امتیاز ها را می دهیم و اما ایشان در مسئله ولایت وارد بده بستان های سیاسی نمی شد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه ضمن تقدیر از دست اندرکاران همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) و دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، اظهار داشت: مسئله ولایت در صف اول و سرلوحه کار مجمع جهانی اهل بیت(ع) باید باشد چرا که رهبر معظم انقلاب در حکم دبیرکل جدید مجمع جهانی اهل بیت (ع)تصریح نمودند اعزاز مکتب اهل بیت، ترویج مکتب اهل بیت و مجد و اقتدار شیعیان در واقع وابسته به ادای رسالت و تبلیغ همه جانبه و مستدل و مبرهن مسئله ولایت است ولایت فقیه که استمرار ائمه معصومین (ع) است.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب، مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) گزارشی از عملکرد دبیرخانه همایش در بعد علمی ارائه کرد و گفت: این همایش در سال ۱۳۹۶ کلید خورد و بنا بود در اسفند ۱۳۹۸ برگزار گردد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری آن به تاخیر افتاد. دبیرخانه همایش تصمیم گرفته است تا در روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ این همایش را برگزار کند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین جعفری رئیس اداره پاسخگویی به شبهات، ضمن ارائه گزارشی از مقالات و ارزیابی آنان اظهار داشت: همایش از دو سال پیش با تشکیل چهار کمیته علمی در زمینه تاریخ و سیره،مصنفین و مصنفات، کلام و عقاید و کمیته شعر و ادب آغاز به کار کرد.فراخوان مقالات به زبان های فارسی و زبان های دیگر در سایت ها و مراکز مختلف ارسال شد و در این بین دیدار با آیات عظام حمایت های خوبی انجام شد و تعدادی هم از این مقالات برگزیده شد.

در ادامه این دیدار دکتر علیرضا داودی مسئول دبیرخانه همایش به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: جهت تقویت بُعد علمی همایش بنا داریم تا سلسله نشست های تخصصی با محوریت بررسی ابعاد مختلف حضرت ابوطالب (ع)، با حضور شخصیت های داخلی و بین المللی شناخته در این عرصه علمی برگزار کنیم.

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، قرار است همایش در دو بعد صورت پذیرد. در بعد علمی  علاوه بر مقالات ، مصاحبه های علمی تصویری با اساتید شناخته شده برگزار می شود و همچنین حدود چهل نشست تخصصی قرار است تا پیش از افتتاحیه برگزار می شود.

مسئول دبیرخانه همایش اضافه کرد: بعد دیگر قضیه امور فرهنگی و هنری است که‌ بتوانیم عموم جامعه شیعی را آشنا با زندگی و شخصیت حضرت ابوطالب(ع) نماییم. درخواست اعلام روز ملی کفالت از ایتام مقارن با ۲۶ رجب سالروز وفات حضرت ابوطالب (ع)، اعلام جایزه حمایت از ایتام  با نام جایزه ملی ابوطالب (ع) اعلام بورس بین المللی در رشته تاریخ اسلام و همچنین حمایت از پایان نامه های حوزوی در زمینه حضرت ابوطالب(ع) از اقدامات دیگر این دبیرخانه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha