پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت ابوطالب

حوزه/ دفتر تألیف کتب درسی در آموزش و پرورش و همچنین در دانشگاه ها نسبت به تألیف کتب درسی مرتبط با شخصیت ابوطالب (ع) اقدام کنند و وعاظ و منبری های ما نیز در ایام وفات این بزرگوار در سخنرانی ها و منبر های خود به اشعار ایشان بپردازند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چهارمین نشست از سلسله نشست های علمی همایش بین المللی ابوطالب (ع) با  سخنرانی حجت الاسلام حسین احسانی فر کارشناس اداره پاسخ به شبهات مجمع جهانی اهل بیت(ع)  با عنوان «تک گزاره هایی نو نسبت به حضرت ابوطالب (ع)» در این مجمع و به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام احسانی فر در این نشست با اشاره حدیثی از امام صادق (ع) گفت: این امام بزرگوار در این حدیث از علاقه امام علی (ع) نسبت به اشعار ابوطالب (ع) و مطرح شدن این اشعار سخن می گوید و می خواست که این اشعار سینه به سینه روایت و البته تدوین و کتابت شود و تأکید می فرماید که این اشعار را به فرزندان خود آموزش دهید چرا که ابوطالب بردین خدا بود.

وی اظهار داشت: این کلام این وظیفه را هم بر عهده وعاظ و اهل منبر و هم برعهده آموزش و پرورش و دانشگاه ها گذاشته اند تا ابوطالب (ع) را از این مظلومیت خارج کنندو برای این بزرگوار کتاب هایی در حوزه تألیف و واحد های درسی در این خصوص طراحی شود.

این کارشناس پاسخ به شبهات بیان داشت: دفتر تألیف کتب درسی در آموزش و پرورش و همچنین در دانشگاه ها نسبت به تألیف کتب درسی مرتبط با شخصیت ابوطالب (ع) اقدام کنند و وعاظ و منبری های ما نیز در ایام وفات این بزرگوار در سخنرانی ها و منبر های خود به اشعار ایشان بپردازند چرا که استفاده از این اشعار می تواند خود یک شیوه تبلیغی باشد و امام صادق(ع) فرمود: در این اشعار علوم بسیاری نهفته است.

وی با اشاره به شعر «یا شاهِدَ اللَهِ عَلَیَّ فَاِشهَدِ أَنّی عَلی دینِ النَبِیِّ أَحمَدِ» از دیوان ابوطالب (ع) گفت: ابوطالب (ع) شاهد خدا را به شهادت می خواند که او بر دین پیامبر اکرم(ص) است و در ادامه نیز تأکید می کند هرکس بر این دین نباشد مرتد است، گرچه انصاب الاشراف این شعر را به امیر المؤمنین(ع) منصوب کرده است و این بلا اشکال است چرا که در برخی مجالس ایشان اشعار پدرشان را می خواندند.

حجت الاسلام احسانی فر افزود: به نقل از ابن شهر آشوب جناب ابوطالب (ع) در حدود  ۳۰۰۰  بیت شعر داشته اند که متأسفانه تنها ۷۰۰ بیت به دست ما رسیده است و به دست ما رسیده است و بسیاری از این اشعار در دفاع از پیامبر (ص)  است و این دفاع را نه به عنوان برادرزاده خود بلکه به عنوان برترین پیامبر مطرح میکند و از قرآن به عنوان  کتاب آسمانی و از اسلام به عنوان خیر الادیان دفاع می کند.

این کارشناس پاسخ به شبهات اظهار داشت:  ابوطالب یک مومن عادی و ساده نبود و از اوصیاء الهی  بود و حتی بر طبق برخی روایات وی از انبیاء الهی شمرده می شود چرا که در خواب و بیداری به او وحی می شد و بسیاری  از روایات اهل سنت به این موضوع پرداخته و آن را تأیید می کنند.

وی در تأیید این موضوع می توان به روایتی اشاره کرد و گفت: که مرحوم کلینی در روایتی به ماجرای تولد پیامبر(ص) اشاره دارد و زمانی که فاطمه بنت اسد از شگفتی های این تولد به ابوطالب (ع) گزارش می دهد و ایشان به وی نوید تولد امیر المؤمنین (ع) را می دهد که ۳۰ سال بعد متولد می شود و وصی پیامبر خواهد شدو چنین پیش بینی هایی از یک انسان عادی برنمی آید.

این استاد حوزه بیان داشت:  ابوطالب ۴۰ سال قبل از بعثت به پیامبر(ص)  ایمان آورد و ۳۰ سال قبل از تولد علی(ع)  به وصایت او اقرار کرد و این نشان از مقام ارزشمند و والای اوست و کسی نتوانست در ایمان به پیامبر و قبول وصایت علی (ع) بر او پیشی بگیرد.

وی گفت: به آثار بزرگان اهل سنت چون آلوسی و دیگران اشاره کرد و افزود: آلوسی در تفسیر خود بیان می کند که مسأله اسلام ابوطالب اختلافی است و اهل بیت (ع) و شیعیان بر اسلام او متفق القول اند و حتی اگر مسلمان هم نباشد آزار و اهانت به ابوطالب درست نیست جون محبوب پیامبر بود و کسی که او را بیازارد پیامبر آزرده و هرکه پیامبر را بیازاد خدا را آزار رسانده و کافر است.

حجت الاسلام احسانی فر در پاسخ به سوالی در خصوص سندیت اشعار ابوطالب اظهار داشت: اشعاری که از حضرت ابوطالب(ع) نقل شده سندیت دارد بعضی ابیات این اشعار در میان اشعارشعرایی نظیر حسان بن ثابت ذکر شده است و البته بقیه اشعار نیز ممکن است در برخی کتب خطی یافت شود که نیاز به جستجو دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha