شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدوی‌پور نماینده  رهبری در هند

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور به تأثیرات کتاب های منتشرشده ضد مبانی ناب اسلامی در شبه قاره اشاره کرد و گفت: ۲۳۰ سال پیش کتاب تحفه اثنی عشریه، که کتابی غیرعلمی است و اتهامات زیادی به اسلام اصیل وارد نمود، منتشر گردید. انتشار این کتاب سبب شد علما کتاب های فراوان علمی و پژوهشی در رد آن بنویسند که ذخیره ای ارزشمند به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور در هفتمین پیش نشست همایش کنگره «بزرگداشت علامه میرحامد حسین»، که از سوی مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان با موضوع مروری بر آثار علمی علامه، با تأکید بر عبقات الانوار، در مجتمع جامع امام خمینی(ره) قم برگزار شد،  به تلاش های اخیر در زمینه احیای تراث اسلام ناب محمدی(ص) در هندوستان اشاره نمود و اظهار داشت: برخی مؤسسه‌ها و بنیادهای پژوهشی با همکاری مراکز علمی این کشور به احیای کتاب های فراوانی اهتمام داشته اند و هم اکنون کارهای بسیار ارزشمندی در حال انجام شدن است.

نماینده مقام معظم رهبری در هند بر وظیفه خطیر علمای هندوستان درباره بهره گیری از فرصت طلایی فعالیت مؤسسات پژوهشی تأکید نمود و خاطرنشان ساخت: صدها کتاب به همت علمای اسلام تدوین شده است و همچنان در مهجوریت علمی قرار دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از این کتاب ها، علمی و تحقیقی هستند، ابراز داشت: امروز صدها کتاب براساس این کتاب های ارزشمند تدوین و به زیور طبع آراسته می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور به تأثیرات کتاب های منتشرشده ضد مبانی ناب اسلامی در شبه قاره اشاره نمود و اذعان داشت: ۲۳۰ سال پیش کتاب تحفه اثنی عشریه، که کتابی غیرعلمی است و اتهاماتی زیادی به اسلام اصیل وارد نمود، منتشر گردید. انتشار این کتاب سبب شد علما کتاب های فراوان علمی و پژوهشی در رد آن بنویسند که ذخیره ای ارزشمند به شمار می رود.

نماینده مقام معظم رهبری در هند ادامه داد: کتاب عبقات الانوار صد سال بعد به عنوان ردیه آن نوشته شد و در فاصله صد ساله تا زمان صاحب عبقات، علما ردیه های زیادی نوشتند که می توان به نزهه اثتی عشریه شهید رابع اشاره نمود. این کتاب در دوازده جلد نوشته شد که در زمان شاه عبدالعزیز دهلوی منتشر گردید.

وی، در ادامه، به برخی دیگر از آثار علمای اسلام اشاره کرد و با بیان اینکه کتاب عبقات الانوار علامه میرحامد حسین از کتاب های دیگر جامع تر نگاشته شده است، اظهار داشت: امیدواریم کنگره بین المللی «بزرگداشت علامه میرحامد حسین» مجموعه ردیه های کتاب تحفه اثنی عشریه را در نرم افزار جامعی جمع آوری نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور تصریح نمود: امروز در هندوستان مسلمانان با جمعیت ۲۵۰میلیونی برادران سنی و شیعه، به اهل بیت(علیهم السلام) اظهار محبت دارند و ضمن پذیرش ولایت علمی و تشریعی ائمه(علیهم السلام)، در برابر کلام اهل بیت(علیهم السلام) خاضع هستند.

وی در خصوص موقعیت عبقات و ردیه های کتاب تحفه اثنی عشریه اذعان داشت: جریاناتی در آن زمان پیش آمد که منجر به این قضیه شد و این موضوع به دوران استعمار انگلیس و تلاش آن برای تسلط کامل بر هندوستان بازمی گردد.

نماینده مقام معظم رهبری در هند، تاریخچه ای از حکومت های اسلامی در هندوستان ارائه نمود و با بیان اینکه پس از پایان دوره امپراتوری گورکانیان و تسلط انگلیس بر هندوستان، حکومت های محلی به انقراض کشیده شدند، بیان نمود: همه علما و مکاتب کلامی و فقهی، مربوط به دوران حکومت اَوَدْه و نوابین آن است که با توجه به رابطه خوب اوده با گورکانیان، اسلام ناب محمدی(ص) در این دوران در بخشی از شمال هندوستان پا گرفت و نوابین اوده می کوشیدند عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) را گسترش دهند و بدین ترتیب، عزاداری امام حسین(ع) همانند جنوب هندوستان گسترش یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی پور افزود: در اواخر حکومت اوده، به تدریج تفکر اسلام اصیل، به ویژه در لکهنو، از تقیه خارج شد، دوران شکوفایی علم و دانش آغاز گردید و علمای بزرگی برخاستند که علامه میرحامد حسین، صاحب عقبات، یکی از این علماست.
نماینده مقام معظم رهبری در هند، در بخش پایانی سخنان خود، به کتاب چهل جلدی تاریخ تشیع در هندوستان اشاره نمود و اذعان داشت: پانزده جلد از این مجموعه چهل جلدی، مربوط به علما، فقها، مراجع و مجتهدینی است که با حوزه علمی و فکری حوزه لکهنو مرتبط اند و بیش از ۹۰ درصد تحقیقات آن انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha