جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ هفتمین پیش همایش کنگره علامه میر حاحد حسین(ره)

حوزه/ هم مبانی فکری و هم تجربه تاریخی نشان داده است که گفتگو و مناقشه همدلانه نه تنها لازم است بلکه عاملی بازدارنده در مقابل مخالفان مکتب اهل بیت علیهم السلام محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی رئیس کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین  در هفتمین پیش همایش این کنگره بر ضرورت توجه به روش علامه در مواجهه با مخالفان مکتب اهل بیت علیهم السلام تاکید نمود.

وی در ابتدای سخنان خود، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، یاد آیت الله مصباح یزدی را گرامی داشته و ایشان را به عنوان مدافع مکتب اهل بیت علیهم السلام، از سرداران دفاع از حریم اسلام و تشیع و متکلم وفادار به مرزهای مکتب معرفی نمود.

 وی یاد و خاطره سردار بزرگوار مدافع حریم اسلام  و مجاهد عرصه پیکار با دین سوزان و انسان ستیزان شهید قاسم سلیمانی را نیز گرامی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با طرح این سوال سخنان خود را آغاز نمود که بحث از امامت و ولایت در این برهه از زمان چه ضرورتی داشته و آیا عدم ورود به این بحث به موضوع وحدت کمک نمی کند؟

وی  در پاسخ به این سؤال گفت: هم مبانی فکری و هم تجربه تاریخی نشان داده است که گفتگو و مناقشه همدلانه نه تنها لازم است بلکه عاملی بازدارنده در مقابل مخالفان مکتب اهل بیت علیهم السلام محسوب می شود. مخالفان مکتب اهل بیت علیهم السلام در برهه هایی از تاریخ، با استفاده از بی خبری گروهی از مردم و با بزرگنمایی و طرح شبهه های نادرست، زمینه اختلاف را فراهم کرده و از روشن شدن حق و حقیقت جلوگیری کرده و می کنند. لذا به باور ما و بزرگان از اسلام بهترین راه برای همدلی، گفتگو و توجه به عناصراندیشه اسلامی و ورود به بحث های علمی از سر حسن نیت است.

رئیس کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین ضمن معرفی کتاب عبقات الانوار به عنوان میراث معرفتی و امامتی که شایسته شناسایی و تجلیل است، افزود: متأسفانه این اثر با محتوای بسیار دقیق،‌ روش های ابداعی گوناگون و نیز نوع گفتمان خود در تعامل با مخالفان، که تایید بزرگان مکتب را در دو قرن اخیر به همراه دارد، همچنان ناشناخته مانده است و امیدواریم در این حرکتی که در جهت تصحیح، تحقیق و انتشار آن برای نخستین بار  آغاز شده، اندکی از غبار غفلت در این زمینه زدوده شود.

وی  در ادامه پیشنهاداتی را جهت معرفی بهتر عبقات به جامعه و بهره برداری کاملتر از آن ارائه نمود که باز نویسی عبقات برای اقشار مختلف به فارسی و زبانهای دیگر، و افزودن مستدرکات و تکمله ها توسط محققان عرصه امامت پژوهی، از جمله این پیشنهادات بود.

تأکید بر ضرورت توجه به وجوه دیگر امامت پژوهی همچون امامت تبیینی و درون شیعی و رویکردهای جدید مطرح شده در محافل علمی همچون رویکرد تاریخی و دیگر رویکردهای مورد توجه جریان مستشرقان پایان بخش سخنان حجت الاسلام والمسلمین سبحانی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha