دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سخنرانی دکتر خواجه پیری، رئیس مرکز میکروفیلم نور هند در همایش بین المللی گرامیداشت علاقه قاضی نورالله شوشتری در اهواز

حوزه/ رئیس مرکز میکرو فیلم نور در هند، با اشاره به بنا نهاده شدن اساس کتابخانه ناصریه از صدها سال قبل، بیان داشت که اولین کتاب در این کتابخانه از جد اعلای میرحامد حسین بوده که از نیشابور به هند مهاجرت نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر مهدی خواجه پیری رئیس مرکز میکرو فیلم نور در هند، در هفتمین پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین به تشریح جایگاه کتابخانه ناصریه و ارتباط آن با تالیف کتاب عبقات الانوار پرداخت.

وی که سخنان خود را در کنار مرقد شریف مولف کتاب احقاق الحق، مدافع حریم تشیع جناب شهید ثالث قاضی نور الله شوشتری بیان می کرد، هدف خود را در این زمینه معرفی ارتباط بسیار روحانی و نزدیک مرحوم صاحب عبقات با شهید ثالث بیان نمود.

 خواجه پیری در بیان شاهد این ارتباط افزود: در نوشته های مرحوم علامه میرحامد حسین خواندم که ایشان نوشته بود در این زمان اوضاع بسیار خراب و مخالفین شیعه علنا علیه مبانی اعتقادی شیعه تبلیغ می کنند. از طرفی کسی هم نبود که پاسخ بدهد. از خدا خواستم تا توفیق آن را به من عنایت کند. خواستم عریضه ای محضر حضرت صاحب الامر علیه السلام بنویسم. به نظرم آمد که این کار را با واسطه شهید ثالث انجام دهم. لذا عریضه را نوشته و آن را بالای قبر ایشان نهادم.این داستان شاهدی بر ارتباط روحانی این دو عالم بوده و نشان می دهد شهید ثالث سهم بزرگی در نگارش کتاب عبقات الانوار دارد.

رئیس مرکز میکرو فیلم نور در هند، با اشاره به بنا نهاده شدن اساس کتابخانه ناصریه از صدها سال قبل، بیان داشت که اولین کتاب در این کتابخانه از جد اعلای میرحامد حسین بوده که از نیشابور به هند مهاجرت نمود. مرحوم علامه مفتی محمد قلی پدر علامه میرحامد حسین کتابخانه را در میرتهه تاسیس و وقف اولاد ذکور کرد. پس از مدتی کتابخانه توسط اعجاز حسین برادر علامه به لکنهو منتقل شد. اگر چه در مسیر برخی از کتابها مورد غارت قرار گرفت اما بعدها توانستند آنها را پس بگیرند.

وی ضمن اشاره به نامه هایی که فرزندان مفتی محمد قلی خطاب به برادر خود مرحوم میرحامد حسین نوشته و کتابخانه را در اختیار ایشان قراردادند، افزود: علامه میرحامد حسین به کمک برادران خود جهت گسترش کتابخانه، همچنین جمع آوری مصادر و منابع عبقات الانوار به خرید کتاب به انحاء مختلف پرداخت. این در حالی است که علامه از وضعیت مالی خوب برخوردار نبود. به عنوان مثال اعجاز حسین به عنوان منشی در ایالتی دیگر مشغول به کار شد و کتابهایی که مشاهده می نمود را برای علامه گزارش می کرد. علامه نیز اگر هزینه آن را داشت سفارش خرید می داد.

خواجه پیری افزود: در نوشته های ایشان دیدم که یک بار به اعجار حسین نوشته است: «الان پولی برای خرید نداریم. مگر اینکه از زیورآلات خانمها استفاده کنیم». گاهی هم ایشان سفارش خرید یا استنساخ برخی منابع را به دوست خود در ایران جناب میرزاحسین حاجی نوری میداد. ایشان هم هر آنچه در توان داشت در خرید، ‌یا کتابت مصروف می نمود.

رئیس مرکز میکرو فیلم نور در هند گفت: پس از علامه نیز کتابخانه در اختیار فرزندش ناصرالملة قرار گرفت. مرحوم ناظم صاحب که از بزرگان و ثروتمندان لکنهو در آن زمان بود حسینیه ای بنا نمود و از ناصرحسین درخواست کرد که کتابخانه را به آنجا منتقل کند. پس از انتقال، کتابخانه به نام « مکتبه ناصریه» مزین شد. نظم این کتابخانه به گونه ای بود که تمام نامه های ورودی و صادره در آن ثبت شده است. مضافا تمام مخارج کتابخانه حتی مرخصی کارکنان در آن ثبت شده است. اگر روزی فهرست جامعی از کتابخانه ناصریه نگاشته شود معلوم می گردد این کتابخانه جامع ترین کتابخانه شخصی در دنیاست که منابع آن در تألیف کتاب عبقات الانوار به کار رفته است.

خواجه پیری در پایان افزود: نکته قابل توجه این است که تمام کتابهای کتابخانه مورد مطالعه مرحوم علامه بود و ایشان چند صفحه به کتاب ها اضافه نموده و فوائد آن را می نوشت. ضمن اینکه در پایان تمام منابع و مصادر کتاب عبقات الانوار، صفحاتی را که استفاده نموده و یادداشت کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha