جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه / نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: نبود نظارت فنی و مهندسی، در نظر نگرفتن ارزش های اسلامی، نبود ایمنی و مقاوم سازی از جمله چالش های ساخت و ساز در استان است که باید نظام مهندسی برای از میان برداشتن آنها اقدام عملی جدی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم، امروز در دیدار اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی، با تاکید بر توسعه سازمان نظام مهندسی و نقش آن در توسعه کشور گفت: عمل به قانون و اجرای دقیق شرح وظایف سازمان مهندسی میتواند چالش های حوزه ساختمان سازی را مدیریت کند.  

امام جمعه تبریز زلزله را چالش جدی شهر تبریز در حوزه ساخت و ساز عنوان کرد و گفت: بررسی اجمالی مناطق حاشیه نشین تبریز نشان میدهد زلزله چند ریشتری این مناطق را که در هنگام بروز حوادث امکان امداد رسانی هم وجود ندارد؛ با خاک یکسان خواهد کرد.

وی با یادآوری حوادث طبیعی مانند زلزله های سختِ رخ داده در تبریز گفت: برای شرایط کنونی باید در زمان بروز حوادث منتظر فاجعه های بزرگ باشیم، چرا که بافت فرسوده و غیر مهندسی در تبریز زیاد است که این مهم مسئولیت نظام مهندسی را سنگین تر میکند.  

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر اینکه نباید کوچکترین اغماضی در حوزه ساخت و ساز صورت گیرد، ادامه داد: هدف اصلی در طراحی ها باید در جهت کاهش تلفات باشد و با در نظر گرفتن زلزله خیز بودن منطقه از ساخت و سازهای بی حساب و کتاب جلوگیری شود.  

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر وظایف سنگین مهندسان ناظر گفت: گودبرداری هایی که همیشه فاجعه آفرین هستند نیازمند توجه جدی سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر، مقیم و مجری ساختمان ها است.  

امام جمعه تبریز در ادامه توجه به معماری اسلامی را مورد تاکید قرار داد و گفت: سالیان سال است که این موضوع نادیده گرفته شده و حتی در برخی مواقع در سازه های ساختمانی از نمادهای غیر اسلامی و شیطان پرستی استفاده می شود که نیازمند توجه جدی نظام منهدسی است.  وی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی باید در تمامی موضوعات حساس باشد، ادامه داد: حوزه های علیمه آمادگی دارند در رابطه با معماری اسلامی با نظام مهندسی همکاری داشته باشد.  

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان را از دیگر وظایف سازمان نظام مهندسی دانست و گفت: باید با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی و بومی هر منطقه و با استفاده از فناوری های نوین هم نمای داخل و هم نمای خارج ساختمان باید نظام مهندسی به صورت جدی وارد عمل شود.  

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر کاهش مدت زمان اجرا و هزینه های ساخت در تولید ساختمان ادامه داد: صدور مجوز ساخت سازه ای چندین طبقه ای در یک کوچه کم عرض و عدم توجه به موضوع مقاوم سازی در این سازه ها از دیگر چالش های جدی پیش روی ساختمان سازی است.  

امام جمعه تبریز به نقش بنیاد مسکن و راه و شهرسازی در ساخت سازه های مقاوم در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: بیشترین تلفات زلزله ها در مناطق حاشیه نشین و همچنین روستاها است؛ با اجرای سازه های مقاوم در مناطق روستایی، ساکنان آن دلگرم شده و از مهاجرت به شهرها جلوگیری خواهد شد.  

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تاکید بر همت همگانی برای حل معضلات تولید ساختمان گفت: چالش های ساخت و ساز نیازمند توجه جدی نظام مهندسی است.  

در ابتدای این دیدار طوماری رئیس سازمان نظام مهندسی از فعالیت های این مجموعه گزارش داد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha