جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام باقرزاده

حوزه/ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: قرار نیست با خدمت ما را بخرند و ولایت را از ما بگیرند؛ ما ولایت نمی دهیم که خدمت بخریم؛ ما حاج قاسم می خواهیم که هم خدمت می کرد؛ هم توصیه به حمایت از ولایت داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام باقرزاده در سلسله نشست های بصیرت افزایی مکتب حاج قاسم در امتداد فیضیه که با عنوان «غرب زده ها و فتنه ها» از سوی مجمع نمایندگان طلاب، قرارگاه حوزه انقلابی و واحد سیاسی بسیج مدرسه فیضیه و دارالشفا در مدرس امام مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به نقش غرب زده ها در فتنه های شکل گرفته در ایران اسلامی، اظهار داشت: پس از آغاز انقلاب اسلامی، تقابل دو مکتب و تمدن الحادی و توحیدی شکل گرفت؛ تقابلی که توسط جریان الحادی در ایران شکل گرفت، به دو صورت بوده است؛ گاهی کسانی که طرفدار فرهنگ مقابل اسلام بوده و اندیشه غربی را قبول داشتند، در قالب روشنفکری یا روشنفکری دینی وارد صحنه تقابل با اندیشه انقلاب اسلامی شدند و گاهی این اندیشه به خودی خود وارد نشده است؛ بلکه جنگ نیابتی را رقم زده است و امروز نیز این دوگانگی ها وجود دارد.

وی ابراز داشت: گاهی کسی که این اندیشه را وارد می کند، چهره بدون ریش نیست؛ بلکه گاهی یک روحانی است؛ گاهی کسی است که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته است و گاهی می تواند مرجع تقلید باشد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: امروز مغرب زمینT خاستگاه اندیشه الحادی علیه اندیشه توحیدی است و گفتمان هایی که در آنجا ساخته شده و پمپاژ می شود، به عنوان گفتمان های الحادی غالبا شناخته می شود؛ لذا منظور از غرب گرایی، غرب جغرافیایی نیست و بلکه غرب فکری است و ممکن است کسی در کشور این اندیشه را تقویت و عرضه می کند.

سخنران این نشست تصریح کرد: این دو اندیشه در زمان تدوین قانون اساسی نیز با یکدیگر تقابل داشتند و به عنوان مثال بر روی این موضوع بحث بود که ولایت فقیه در قانون اساسی باشد یا نباشد و این تقابل ها در دولت، مجلس و ... نیز بوده است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: امروز بسیاری از خروجی های درس های جامعه شناسی، روانشناسی، حقوق، سیاست و ... در دانشگاه ها به این جهت که محتوای علمی آنان محتوای غربی است، ایجاد تقابل کرده و دوگانگی فکری ایجاد می کنند.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان این مطلب که فتنه ۸۸ یکی از این تقابل ها بوده است، اظهار داشت: خطر فتنه ۸۸ اینجا بود که برخی سیاست مداران اصلی کشور پشت این فتنه بوده و خودی ها فتنه گری کردند و برخی نیز سکوت کرده و روشنگری نمی کردند.

وی ابراز داشت: امروز جریان غالب در حوزه های علمیه، جریان انقلابی است؛ اما اینکه بگوییم دشمن بر روی روحانیت کار نمی کند، خوش خیالی است و هر چند وقت یکبار نیز مشاهده می کنیم که برخی اساتید حوزه سر در آورده و شروع به توهین به رهبر معظم انقلاب می کنند و دشمن به صورت نیابتی برنامه خود را پیاده کرده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: در دولت سازندگی تز اقتصاد لیبرالیستی و توسعه غربی به مرحله اجرا درآمد؛ اما تورم بالای ناشی از فاصله طبقاتی بر روی دست مردم ماند؛ در دولت اصلاحات، تز قرائت های مختلف رئیس این دولت، همان نسبیت آقای سروش است و جامعه مدنی آقای خاتمی همان سیویل سوسایتی غربی است؛ «سیویل» به معنای مدنی و «سوسایتی» هم به معنای جامعه است و برخی از روی ندانستن، آن را خوب می دانستند؛ در حالی که پایه های آن پلورالیسم، اومانیسم، سکولاریسم، نسبی گرایی و ... است و با اسلام قابل جمع نیست.

سخنران این نشست تصریح کرد: اگر توانستیم مشروب را با اسلام جمع کنیم، سیویل سوسایتی را هم می توانیم با اسلام جمع نماییم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: شعار آزادی رئیس دولت اصلاحات، همان لیبرالیسم است؛ او به جای ترویج جامعه علوی، جامعه مدنی را ترویج می کند؛ در حالی که ما تشنه جامعه علوی و نهج البلاغه هستیم.

حجت الاسلام باقرزاده اظهار داشت: اتاق فکر فتنه در جلسات صبحانه و عصرانه رئیس دولت اصلاحات با ترویج همین مفاهیم شکل می گیرد؛ یا گفت و گوی تمدن های او در حقیقت گفت و شنود بود؛ یعنی آنها می گفتند و ما فقط می شنیدیم؛ نه اینکه چیزی بگوییم.

وی ابراز داشت: در دولت احمدی نژاد هم تز اسلام منهای روحانیت و تز مهدویت بدون ولایت فقیه ترویج می شد و قائل بودند که ما نیازی به ولایت فقیه نداریم و ما با خود حضرت مهدی (عج) رابطه داریم و یا تز خدمت منهای ولایت ترویج می شد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: قرار نیست با خدمت ما را بخرند و ولایت را از ما بگیرند؛ ما ولایت نمی دهیم که خدمت بخریم؛ ما حاج قاسم می خواهیم که هم خدمت می کرد؛ هم توصیه به حمایت از ولایت داشت.

سخنران این نشست با اشاره به اینکه نفوذ افکار غربی زیر عمامه برخی افراد خطرناک است، تصریح کرد: در دولت آقای روحانی هم تز جهانی شدن در برابر جهانی سازی ترویج شد؛ ما در انقلاب اسلامی به دنبال جهانی سازی هستیم؛ نه جهانی شدن. ما دنبال جهانی سازی ارزش های انقلاب اسلامی هستیم؛ نه به دنبال جهانی شدن و همرنگ جهان شدن.

این استاد دانشگاه بیان داشت: ما نظام اسلامی تشکیل داده ایم؛ اما هنوز مغز آن شکل نگرفته است و باید همچنان به دنبال تشکیل مغز آن باشیم؛ اما برخی با صدای بلند بیان می کنند که دیگر نیازی به انقلاب نیست و ما به جای ایران قوی در منطقه باید به فکر تشکیل منطقه قوی باشیم که نتیجه آن سردمداری اسرائیل است.

حجت الاسلام باقرزاده اظهار داشت: توسعه به قیمت خلع سلاح از دیگر تفکراتی است که امروز وجود دارد و می خواهند اسلحه، هسته ای، علم و ... را بدهند تا توسعه به دست بیاورند.

وی با اشاره به وجود تقابل ها در حوزه، ابراز داشت: تز اسلام عقلانی به جای اسلام وحیانی از جمله مباحثی است که برخی در حوزه آن را بیان کرده اند و می گویند می خواهیم فقه را با نگاه عقلانی بازنویسی و بازخوانی کنیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: تز اسلام سرمایه داری به جای اقتصاد اسلامی از دیگر مباحثی است که در حوزه بیان شده است و اقتصاد اسلامی را شوخی دانسته اند و تز اسلام منهای حکومت هم وجود دارد که نظر آن استاد اخلاق معروف است.

سخنران این نشست تصریح کرد: وقتی احساس مسئولیت نمی کنیم و پاسخ نمی دهیم، رهبر معظم انقلاب وارد میدان شده و به مسئله اسلام رحمانی پاسخ می دهد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: امروز از برخی عمامه به سرها سخنانی شنیده می شود که نتیجه خوبی برای این سخنان مشاهده نخواهیم کرد و کم کم بسیاری از اصول اسلامی همچون حرمت شراب خواری، حرمت رباخواری، حرمت ... زیر سؤال می رود.

حجت الاسلام باقرزاده با اشاره به اینکه برخی به دنبال تقابل علم و دین هستند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب یک تنه در مقابل تقابل علم و دین ایستادند و جلوی آن را گرفتند.

وی ابراز داشت: زمانی که تفکرات غربی به صورت رک و پوست کنده و رویارویی مستقیم وجود دارد، خیلی راحتیم؛ اما امان از زمانی که یک عمامه به سر این سخنان را بگوید و بحث از حجاب اجباری بیان کند؛ او متوجه نیست اگر امروز بیان کردی که حجاب نباید اجباری باشد، فردا نمی توانی بگویی لواط ممنوع است و جلوی آن را بگیری.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: اینکه فکر کنیم جریان معاند و رویارویی جریان غیردینی با جریان دینی تمام می شود، تفکر اشتباهی است؛ اگر فکر کنیم که با تشکیل دولت انقلابی می توانیم نفس راحتی بکشیم و حکومت برای آنان دست نیافتنی خواهد بود، به اشتباه رفته ایم؛ آنها از گرفتن حاکمیت در دولت جدید مأیوسند؛ اما از NGO ها، روزنامه ها، راه اندازی رادیوها، تلویزیون های اینترنتی و ... مأیوس نبوده و به دنبال آن هستند و برنامه ریزی دارند.

سخنران این نشست تصریح کرد: حوزه های علمیه و جریان انقلابی باید هوشیارتر شده و برای ادامه راه و برای مظلوم نمایی آنان برنامه داشته باشند؛ چراکه یقینا در دولت بعدی هم مشکلاتی به وجود خواهد آمد و کاستی هایی خواهیم داشت و جریان مقابل ساکت ننشسته و برنامه های خود را پیاده خواهد کرد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: باید کرسی های آزاداندیشی در حوزه های علمیه و دانشگاه ها تقویت شود؛ نشست های علمی غیر از کرسی آزاداندیشی است و باید کرسی های آزاداندیشی با بحث جدی و قوی در حوزه شکل بگیرد و پاسخ های متناسب ارائه گردد.

حجت الاسلام باقرزاده اظهار داشت: حوزه باید در تقابل اندیشه ها به صورت قوی وارد شده و سخنان منطقی و مستند ارائه کند تا شبهه شبهه افکنان در نطفه خفه شود.

وی با اشاره به اینکه برای رویارویی فکری نیازمند به لجنه های فکری هستیم، گفت: جریان تحریف، اتاق فکر دارد و با مطالعه و تفکر، آن تحریف را وارد جامعه می کند؛ پس باید مطابق با فرمایشات رهبر انقلاب، هیأت های اندیشه ورز تشکیل داده و در کنار آن کرسی های آزاداندیشی در حوزه داشته باشیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: امروز دروس خارج ما باید به شبهات روز جامعه پاسخ دهد و وقتی این کار در درس خارج اتفاق بیفتد، ۳۰۰ شاگرد درس خارج بلندگوی پاسخ به آن شبهه خواهند شد و اثر خود را خواهند گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha