جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر حسین قناعتی  رئیس اتاق فکر ستاد مقابله با کرونای تهران

حوزه/ دکتر حسین قناعتی گفت: بعضی در تلاش‌اند تا بگویند فرمایشات رهبری در ممنوعیت استفاده از واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی صرفاً جنبه سیاسی داشته و علمی نیست! درحالی‌که این‌گونه نیست و ما نیز همانند رهبری نگران دست‌کاری ژنتیکی در واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی هستیم.

دکتر حسین قناعتی، رئیس اتاق فکر ستاد مقابله با کرونای تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، به بیان توضیحاتی در مورد واکسن کرونا پرداخت و اظهار داشت: برای اینکه از واکسنی مطمئن شویم آن واکسن باید سه مرحله ایمنی، کارایی و اثربخشی را طی کند «ایمنی» یعنی عارضه‌ای نداشته باشد و برای تمام واکسن‌ها ازجمله واکسن تولید داخل این مرحله انجام‌شده است، «کارایی» یعنی پس از مصرف در بدن آنتی‌بادی تولید کند و «اثربخشی» یعنی آن واکسن منجر به ایمن شدن فرد علیه کرونا شود.

بیشتر بخوانید:

واکنش رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به واردات واکسن کرونا

وی افزود: ما برای تولید واکسن داخلی در فاز اول یعنی تست انسانی قرار داریم و تا زمانی که به فاز سوم برسیم حداقل یک سال زمان نیاز است البته پس از فاز ۲ می‌توان واکسیناسیون گسترده را آغاز کرد.

رئیس اتاق فکر ستاد مقابله با کرونای تهران، بابیان اینکه واکسن کرونا تنها یک‌راه حل است، تصریح کرد: واکسن کرونا تنها یک راه‌حل بوده و نمی‌توان گفت که همه‌چیز با واکسن حل می‌شود، زیرا اگر قرار باشد واکسیناسیون انجام شود باید حداقل ۱۰۰ میلیون دوز در کشور توزیع شود؛ چراکه باید بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران یعنی نزدیک به ۵۰ میلیون نفر واکسینه شوند تا واکسیناسیون برای کنترل پاندمی اثربخش باشد.

وی تصریح کرد: در بحران کرونا ما با افراط‌ و تفریط‌های زیادی مواجه بودیم در ابتدای بحران مدام صحبت از قرنطینه می‌شد اما آن‌طور که مشاهده کردیم، توجهی به صحبت‌های صاحب‌نظران نشد و قرنطینه یا انجام نشد یا خیلی دیر این اتفاق افتاد؛ درحالی‌که اجرای به‌موقع آن می‌توانست جان خیلی‌ها را نجات دهد. همان‌طور که شاهد هستیم در یک ماه گذشته با اجرای قرنطینه و طرح شهید سلیمانی برای مدیریت شیوع کرونا، توانستیم تعداد فوتی‌ها را از ۵۰۰ نفر در روز به زیر ۱۰۰ نفر برسانیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، پیرامون ممنوعیت استفاده از واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی، گفت: بعضی افراد در تلاش هستند تا این مطلب را به مردم بقبولانند که فرمایشات رهبری صرفاً جنبه سیاسی داشته و واکسن کرونای آمریکایی و انگلیسی هیچ مشکلی ندارد! در حالی‌که به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست و فرمایشات رهبری جنبه علمی دارد.

وی افزود: ما نیز همانند رهبری نگران دست‌کاری ژنتیکی در این واکسن‌ها هستیم؛ چراکه شواهدی وجود دارد که به ما ثابت می‌کند این کشورها در تلاش برای دسترسی به بانک ژنتیکی یا به بیانی ژنوم مردم ایران هستند که می‌تواند در حمله بیولوژیک به مردم ایران نقش اساسی داشته باشد به‌هرحال مسائل شناخته‌نشده در مورد واکسن زیاد است و باید محتاطانه به موضوع نگاه کنیم و بنده به‌عنوان یک محقق نگرانی رهبر معظم انقلاب را درک می‌کنم.

دکتر قناعتی خاطرنشان کرد: هر آدم منصفی با نگاه به لیست بلندبالای خباثت‌های غیرانسانی کشوری مثل آمریکا در ظاهر خدمات درمانی و در واقع جنایت‌های بیو ‌تروریستی در قالب روش‌های درمانی و برای تحقیق روی مردم کشورهای مختلف ازجمله آزمایش سفلیس در گواتمالا(۱۹۴۶- ۱۹۴۸)، آزمایش سرخک بر روی ۱۵۰۰ نوزاد اسپانیایی و سیاه‌پوست(۱۹۹۰)، آزمایش مبتلا کردن به سرطان در پورتریکو(۱۹۳۱)، آزمایش ایدز در آفریقا(۱۹۵۹)، انتشار ویروس دنگو در افغانستان، پاکستان و باکو(۱۹۸۱- ۱۹۸۲)، و... نگرانی‌های رهبری را درک خواهد کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، بابیان اینکه نباید برای خرید واکسن از شرکت خاصی تعصب داشت، اظهارکرد: واکسن شرکت فایزر قیمت بالایی دارد و شاید ۱۰ برابر گران‌تر از سایر واکسن‌ها باشد و در کنار همه این‌ها نقل‌وانتقال آن به کشور سخت است؛ زیرا نیاز به زنجیره انتقال سرد با دمای منهای ۷۰ درجه دارد در حالی‌که برخی از واکسن‌ها را می‌توان باقیمت مناسب‌تری وارد کرد و مشکل حمل‌ونقل آن کمتر است.

وی در پایان گفت: تاکنون هیچ دارویی به‌عنوان درمان کرونا توسط نهادهای علمی به دنیا معرفی نشده و باید دقت کنیم تا بتوانیم بهترین واکسن را تهیه کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    7 0
    چطور واردات صدها تن گندم از آمریکا اشکال نداره؟ تازه گندم که از واکسن راهبردی‌تره
  • مهدیه IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    0 0
    سلام. عزیزم من نمیدونم از کجا میگی ایران از آمریکا گندم وارد کرده، ولی اینو میدونم که یه خاطر تحریما و نپذیرفتن اف ای تی اف هیچ بانکی با ما معامله انجام نمیده. به عبارت دیگه تنها راه واردات و صادرات جنس از راه قاچاقه که کمر مملکتو شکسته. گندم رو چجوری دقیقا قراره قاچاقی از آمریکا بیاریم ایران؟ میشه منبع حرفتون رو بگید؟
  • امیرحسین US ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
    5 0
    از کجا معلوم واکسن چین و روسیه بی ضرر باشه، تا خودمان نسازیم صد در صد نمیشه گفت