جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهادت حضرت فاطمه

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان به تبیین اصول سبک زندگی حضرت فاطمه(س) پرداخت و گفت: از نظر روان ‌شناختی، چنانچه الگوها دست یافتنی و عینی باشند، تاثیرگذاری بیشتری برای افراد دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، کارگاه دانش افزایی معارف فاطمی با محوریت «سبک حضرت زهرا سلام الله علیها در دفاع از جایگاه ولایت در خطبه فدکیه» از سوی مدرسه علمیه شهیده بنت الهدی علی آباد کتول، در مصلی این شهرستان ویژه طلاب و مبلغان خواهر برگزار شد.

حسینی واعظ در این کارگاه، با اشاره به سخنرانی پرشور حضرت فاطمه(س) در اجتماع بزرگ مهاجرین و انصار در مسجد پیامبر(ص) بیان کرد: مهم ترین موضع‌گیری صدیقه کبری(س) علیه غاصبین در دفاع از ولایت امام علی(ع) انجام گرفت.

وی، خطبه فدکیه را مشتمل بر معارف عمیقی از قرآن و سنت و به مثابه مدرسه ای از معارف اسلام دانست و گفت: خطبه فدکیه در طول تاریخ حیات اهل بیت(علیهم السلام)، از نسلی به نسل دیگر انتقال یافت و همچون قرآن، بر زبان کوچک و بزرگ جاری بود تا اندازه‌ای که خانواده های شیعی نیز به آن مداومت داشته و فرزندان را به حفظ آن دستور می دادند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان به بررسی سند خطبه فدکیه پرداخت و گفت: این خطبه در نگارش های فریقین نیز حضور پررنگی دارد و نخستین بار سرلوحه کتاب «بلاغات النساء» اثر ابن ابی طیفور در نیمه اول قرن سوم قرار گرفته است.

حسینی واعظ با اشاره به نکات و مسائل بسیار مهم در خطبه حضرت صدیقه کبری(س)، بیان فلسفه احکام و معارف اسلامی را از آن جمله برشمرد و افزود: شاید علت انتخاب این قسمت از سخن، حدیث العهدبودن بسیاری از مسلمانان باشد که از عمق معارف اسلام چندان آگاهی نداشته و تنها با ظواهر آن آشنایی اندکی داشتند.

وی، با اشاره به کلام حضرت فاطمه(س) در تبیین فلسفه امامت اهل بیت(علیهم السلام) «خداوند پیروی از ما را مایه نظم ملت اسلام و امامت و رهبری ما را موجب امنیت جامعه از پراکندگی و اختلاف قرار داده است»، بیان کرد: حضرت زهرا(س)، امامت، رهبری اسلامی و خلافت و ولایت رسول خدا(ص) را در ردیف ارکان اسلام بلکه بالاتر از نماز معرفی کرده و اهمیت آن را گوشزد فرمودند.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با استناد به فرمایشاتی از حضرت زهرا(س) پیرامون بحث امامت، تشریح کرد: رهبری امت تا پایان عمر دنیا از خاندان عصمت و از امامان معصوم(علیهم السلام) خارج نمی شود و امامت و رهبری آن بزرگواران موجب امنیت جامعه اسلامی از شرور جن و انس و پراکندگی می‌شود.

حسینی واعظ در ادامه به نقش حضرت فاطمه(س) در بسترسازی سبک زندگی اسلامی پرداخت و برخورداری از مقام انسان کامل و عصمت، حجت بودن آن حضرت بر حجت‌های الهی، علم لدنی، سیده النساء بودن و وجوب اطاعت از حضرت فاطمه(س) را از دلایل حجیت سبک زندگی فاطمی برشمرد.

وی همچنین به تبیین اصولسبک زندگی حضرت فاطمه(س) پرداخت و خاطرنشان کرد: از نظر روان ‌شناختی، چنانچه الگوها دست یافتنی و عینی باشند، تاثیرگذاری بیشتری برای افراد دارد.

استاد حوزه خواهران، پرداختن به اسوه را سریع ‌ترین، طبیعی‌ترین و مؤثرترین راه تربیت عملی دانست و گفت: برای هدایت افراد به سمت تربیت اسلامی، بیان مطالب در قالب زندگی و رفتار اسوه‌ها، مؤثرتر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha