سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار وزیر صمت

حوزه/ نمی شود به تحولات آمریکا دل بست؛ گاهی گفته می شود به تیم جدید روی کار آمده می توان امید داشت، سیاست های آمریکا تغییر ناپذیر است و نباید به آنها دل خوش کرد.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در دیدار علیرضا رزم حسینی وزیر صمت،گفتند: آنچه شما مسئولیتش را برعهده دارید، مهم ترین بخش زندگی مردم است، زیرا مسأله صنعت چیزی است که اقتصاد بر محور آن می‌چرخد.

ایشان  یکی از چالش ها و موانع مهم بر سر راه رونق و جهش تولید را فشار بانک ها بر بخش تولید دانستند و افزودند: بسیاری از صنایع بر اثر فشار بانک ها تعطیل شده است؛ شما باید بر عملکرد بانک ها نظارت داشته باشید. باید چاره ای بیاندیشید که جلوی طغیان بانک ها و تعطیلی صنعت گرفته شود، زیرا اگر صنعت نباشد همه چیز با آسیب مواجه خواهد شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگر سخنان خود دغدغه های ناشران را مورد توجه قرار دادند و بیان کردند: ناشران کتب دینی نیازمند کاغذ هستند، از این جهت اگر بخواهند کاغذ را با این دلارهای بالا وارد کنند، قیمت کتب سر به فلک می کشد؛ فکری برای کاغذ داشته باشید تا با ارز دولتی کاغذ وارد شده و جلوی گرانی کتاب ها گرفته شود.

 این مرجع تقلید، نسبت به بی انصافی برخی کسبه انتقاد کرده و با بیان اینکه رابطه ملموسی میان نرخ ارز و نرخ کالاها وجود ندارد، گفتند: نرخ ارز که بالا می رود اجناس از سوی کسبه ها گران می شود، اما با پایین آمدن نرخ آن، اجناس را ارزان نمی کنند؛ شما باید این موارد را از طریق نظارت سامان دهی کنید.

ایشان ادامه دادند: امروز گاهی از نقش برخی کسبه در گرانی ها و مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه غفلت صورت می گیرد، در حالی که با اندکی بررسی درمی یابید که برخی به هر قیمتی در پی افزایش درآمد خود هستند و توجهی به مردم ندارند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بر ضرورت شفاف سازی در زمینه ارزش گذاری بر روی ارز از سوی مسئولان تأکید کرده و گفتند:در حال حاضر مشخص نیست نرخ ارز از سوی کدام ارگان و نهاد تعیین می شود تا زمانی که معمای قیمت ارز حل نشود کاری پیش نخواهد رفت.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم تلاش جهادی مسئولان برای رفع مشکلات اقتصادی، دل بستن به آمریکا برای رفع تحریم ها را امری ناصحیح خواند و بیان کردند: نمی شود به تحولات آمریکا دل بست؛ گاهی گفته می شود به تیم جدید روی کار آمده می توان امید داشت، در حالی که باید بدانیم تیم رقیب این جریان ادعا می کند که نزدیک به ۷۰ میلیون رأی دارد، از این رو تیم جدید نمی تواند خواسته آن تعداد از جمعیت خود را نادیده انگاشته و علی رغم میل آنها عمل کند، بنابراین سیاست های آمریکا تغییر ناپذیر است و نباید به آنها دل خوش کرد.

معظم له خاطرنشان کردند: امروز کشور علی رغم وجود تحریم ها روی پای خودش مانده و بحمدالله پیشرفت هایی نیز داشته است؛ وقتی کشور در این دوران بسیار سخت توانست روی پای خود بایستد، هم اکنون نیز خواهد توانست.

این مرجع تقلید، با اشاره به ضرورت کار رسانه ای برای تبیین پیشرفت های عرصه صنعت، معدن و تجارت برای عموم مردم ابراز کردند: باید فعالیت ها و آمارهای واقعی خود را رسانه ای کنید و پیشرفت ها را به گوش مردم برسانید تا نسبت به وضعیت کشور امیدوار شوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی دغدغه های قشر کارگر و آسیب پذیر جامعه را مورد اشاره قرار دادند و تصریح کردند: امروز این قشر درآمدشان تغییری نکرده، اما قیمت اجناس پشت سر هم بالا می رود و متأسفانه حتی گاهی شاهد رشد ده برابری قیمت ها هستیم؛ این افراد در صورتی که دارای مسکن باشند، با این مبالغ پایین زندگی شان بسیار سخت خواهد بود و اگر خانه نداشته باشند هم هر آنچه درآمد دارند را باید صرف کرایه خانه کنند.

ایشان اضافه کردند: اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و تجاری کار یک دستگاه نیست، بلکه کار همه دستگاه ها است و باید آن را با هم افزایی و همدلی پیش ببرند؛ امروز در این شرایط حساس باید کاری کنید که مردم احساس آرامش و راحتی داشته باشند.

معظم له  در پایان مسأله قاچاق در برخی بنادر و گمرک ها را مورد توجه قرار داد و یادآور شدند: معمای قاچاق نیز باید حل شود؛ باید مشخص شود چه افرادی هستند که می توانند در مقابل مسئولان قد علم کرده و به صورت علنی کالاهای قاچاق وارد کنند؟ در جایی خواندم که یک شخص توانسته است ۴ هزار ماشین را وارد کشور کند؛ این نشان می دهد که دست هایی در پشت پرده قرار دارد و عواملی در کار هستند که باید دستگاه قضایی آن را شناسایی و پای میز محاکمه بکشاند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha