پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: آگاهی عامل اصلی بصیرت در انسان است و برای رسیدن به بصیرت باید در وهله نخست به موضوع آگاهی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی نیا، ظهر امروز با حضور در برنامه معارفی «تا آسمان» سیمای مرکز قزوین، درباره اهمیت بصیرت گفت: بصیرت عمق نگاه به انسان می دهد و باعث می شود که او به باطن حقیقت ها بیشتر پی ببرد و در نتیجه کاری را آغاز کند که نسبت به آن آگاهی و دوراندیشی داشته و در آینده از انجام آن پشیمان نشود وآسیب نبیند.

وی با اشاره به عوامل و شرایطی که برای یک انسان بصیر نیاز است، بیان کرد:  آگاهی عامل اصلی بصیرت است و کسی که بتواند هر کاری را با آگاهی آغاز کند آگاهی باعث می شود که انسان با خسارت و ضرر کم تری در انجام امورات مواجه شود.

مدیر حوزه علمیه قزوین با  بیان اینکه که انسان باید برای انجام امور خود در وهله نخست با چشم باز و آگاهی حداکثری وارد شود، عنوان کرد:  البته ممکن است گاهی اوقات دست یافتن به آگاهی فرصت انجام دادن کار را از یک انسان بگیرد و ممکن است فرصت سوزی به وجود بیاید که نکته بسیار مهمی است و نباید در کسب آگاهی وسواس به خرج داد.

حجت الاسلام والمسلمین  سبحانی نیا تصریح کرد: یکی از مصداق های این موضوع در ازدواج است که گاهی اوقات چندین سال یک جوان به دنبال گزینه مناسب برای ازدواج هست و این تعلل آنها باعث می شود فرصت ازدواج از بین برود. البته این سخن به معنای آن نیست که تحقیق نکند، بلکه به این معنی است که فرصت را از دست ندهد و در زمان کوتاه جواب مشخص را به دست بیاورد.

وی با اشاره به  حدیثی ارزشمند از نهج البلاغه که از حضرت علی (ع) که فرمودند «النّاصِحِ الشَّفیقِ الْعالِمِ المْمجَرِّبِ»، بیان کرد: روایتی از امام علی (ع) وجود دارد که می فرماید حق والی یا حاکم بر مردم و حق مردم بر حاکم خیرخواهی است و یکی از مصادیق خیرخواهی مشورت دادن است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا با اشاره به اینکه فرد مشورت دهنده باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟، تصریح کرد: از نظر امام علی (ع) فرد مشورت دهنده باید مهربان، دلسوز، عالم، آگاه و اهل تجربه باشد که در چنین شرایطی می توان به راحتی به او اعتماد کرد. البته پیدا کردن چنین افرادی به راحتی میسر نیست، ولی می توان در این زمینه با کسانی ارتباط گرفت که برخی از این ویژگی ها را دارند و در نهایت خود شخص مطالب بیان شده را تحلیل و جمع بندی می کند.

مدیر حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: مشورت یک فضیلت و خیرخواهی است و اجر و پاداش الهی هم دارد و اگر بدانیم که چنین مشورتی چقدر ارزش دارد به راحتی از آن شانه خالی نمی کنیم، البته مشورت گیرنده باید بداند که تصمیم گیرنده نهایی خود اوست و مشورت الزامی را به وجود نمی آورد و انتخاب بر عهده خود فرد است، از این رو اگر نتیجه اقدامات او مطابق دلخواه نباشد او مسئول است، نه کسانی که به او مشورت داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا تصریح کرد: اگر کسی بتواند چهل روز خودش را برای خدا خالص کند آن وقت خداوند متعال چشمه های حکمت را بر قلب او ساری و جاری می کند، البته اینکه توجه و ریاضت می خواهد و برای رسیدن به آن نیازمند این است که ما دائما ذکرگو باشیم.

وی اظهار کرد: درباره اهمیت برخورد صادقانه و ساده با مردم، پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) خیلی به دنبال گرفتن اشکال از دیگران نبودند و مردم  راحت با پیامبر برخورد می کردند، البته ایشان را هم خیلی اذیت می کردند، ولی سیره پیامبر این گونه بود که از در خیر خواهی وارد شود.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: در تعاملات اجتماعی زیرک بودن مومن به معنای آگاهی است و در مسیر حق لغزش نمی کند، همانگونه که امام علی (ع) با آگاهی و بصیرت قدم بر می داشت و این وضعیت به گونه ای بود که دشمنان نمی توانستند ایرادی از ایشان بگیرند.

 انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha