جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خوراسگان

حوزه/ نشست برخط علمی_ پژوهشی با عنوان «بررسی مولفه های تفسیری خطبه فدکیه» در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محسن خوشفر، در نشست برخط علمی_ پژوهشی با عنوان «بررسی مولفه های تفسیری خطبه فدکیه» به تاریخچه فدک و غصب آن اشاره کرد و گفت: فدک دهکده‌ای حاصل‌خیز بود که یهودیان در آن زندگی می‌کردند، پس از آنکه پیامبر(ص) در جنگ خیبر، منطقه خیبر و قلعه‌های آن را فتح کرد، یهودیان ساکن در قلعه‌ها و مزارع فدک نمایندگانی نزد پیامبر فرستادند و به تسلیم و مصالحه راضی شدند، بنابراین فدک بدون جنگ به دست پیامبر اسلام افتاد، اما خلیفه اول آن را غصب کرد.

وی با معرفی خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) به عنوان یکی از ناب ترین سخنان باقی مانده از ایشان به بررسی محتوای آن پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه ضمن تأکید بر حق قانونی خود درباره فدک مسائلی چون توحید، نبوت، معاد، احکام، قرآن، وضعیت عربستان پیش از بعثت، فعالیت‌های پیامبر(ص) و علی بن ابی‌طالب(ع) برای گسترش و تثبیت اسلام، فتنه‌ها، غدیرخم، عهدشکنی مردم، ماجرای سقیفه و مخالفت با نص صریح قرآن را تبیین نمود .

استاد دانشگاه در ادامه به بیان تقسیم بندی  مولفه های تشکیل دهنده خطبه فدکیه پرداخت و اظهار داشت: خطبه فدکیه  از نظر محتوا به دو نوع مولفه ساختاری  و مولفه موضوعی تقسیم می شود.

وی مولفه های ساختاری خطبه فدکیه را شامل توصیف قرآن، استدلال به آیات قرآن در اثبات نافرمانی مردم آن دوران، استفاده و اقتباس از آیات، جملات ناظر به آیات قرآن (خود آیات قرآن نیست) بیان کرد.

گفتنی است، این نشست با همکاری  گروه پژوهشی پویندگان دانش شامل مدارس کریمه اهل بیت(س) خوانسار، ریحانه، خدیجه الکبری(س)، النفیسه، فاطمه محدثه(س) اصفهان، فاطمیه نجف آباد به میزبانی موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha