جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
1960492_940.jpg

حوزه/ به همت مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر، نشست هم اندیشی بین المللی حوراء انسیه با موضوع «فاطمه الزهرا(س)، کنشگری زن مسلمان فرهیخته در جهان معاصر» با سخنرانی اساتید برجسته و زنان فرهیخته جهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، اختتامیه هم اندیشی بین المللی با عنوان «فاطمه زهرا سلام الله علیها؛ کنشگری زن مسلمان فرهیخته در جهان معاصر» با هدف معرفی ایشان به عنوان الگویی کامل برای همه زنان جهان، به صورت زنده از طریق برنامه اسکای روم، در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزار شد.

بر پایه این گزارش؛ بیش از هفتاد مقاله از کشورهای مختلف به دبیر خانه این هم اندیشی ارسال شده بود که پس از ارزیابی داوران  چهل و سه  مقاله به مرحله نهایی و چاپ رسید. این مقالات توسط پژوهشگرانی از کشورهای ترکیه، روسیه، قبرس، آمریکا، لبنان، تانزانیا، عراق، آلمان و... به دبیرخانه همایش ارسال شده بود.

در ابتدای این مراسم، خانم دکتر خدیجه جلالی، رئیس هم اندیشی بین المللی از تمامی شرکت کنندگان در این هم اندیشی کمال تشکر و قدردانی را بعمل آورد و در ادامه حجت الاسلام روحانی نژاد رئیس هیأت امنای مجتمع کوثر به ایراد مطالبی پیرامون عظمت حضرت زهرا (س) پرداخت و سپس از کتاب چکیده مقالات هم اندیشی رونمایی به عمل آورد.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام روحانی نژاد، نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رئیس هیأت امنای مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر، با اشاره به مقام شامخ خانم فاطمه زهرا (س) گفت: لولا فاطمه، ما خلقت فلک الافلاک. طبق این حدیث قدسی که در شأن حضرت زهرا است، بیان می کند که طهارت و پاکی حضرت تا آنجا بوده است که عصمت را برای وجود مقدس صدیقه طاهره قطعی کرده است و ایشان را به عنوان بانوی دو عالم به همگان معرفی کرده اند. مطهره بودن حضرت زهرا حاصل عصمت ایشان است.

خانم دکتر پورحمزه، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران، سخنران دیگر این مراسم به بیانات مقام معظم رهبری در شأن و منزلت مقام زن اشاره کرد و ابراز داشت: امروزه از وظایف ما این است که شخصیت های مهم زنان اسلام را الگو قرار داده و بانوانی که در راه ترویج و گسترش اسلام زحمت کشیده اند را شناسایی کنیم و به همگان بشناسانیم.

 در ادامه مراسم که به صورت زنده از طریق فضای مجازی پخش می شد، اساتید و پژوهشگران فرهیخته از کشورهای ایران، روسیه، ترکیه، لبنان، آمریکا، قبرس، عراق، تانزانیا به ایراد سخنرانی پرداختند که همزمان به سه زبان عربی، ترکی، انگلیسی برای میهمانان خارجی ترجمه می شد.

خانم مریم کارانلیک از ترکیه، خانم ژرمن ابوشهباء از آمریکا، کاملیاوآ زینب از کشور روسیه، پولینا ویرونوس از قبرس، هید سعید بدرالعمیدی از عراق، بتول حمید زین الدین از لبنان، دکتر بهناز کیباخی از ایران، نجلام سایدام از ترکیه، از جمله ارائه دهندگان در این مراسم بودند.

گفتنی است؛ سه مقاله برتر این همایش؛ مقاله خانم دکتر بهناز کیباخی و خانم مریم بیات با عنوان «فاطمه سلام الله علیها کنشگر یا منفعل»، مقاله خانم هدی العمیدی از عراق با عنوان«دوره السیده الزهرا (علیها السلام) فی تصحیح مسار الإعلام المسیس»، مقاله دکتر ژرمین ابوشهبا با عنوان «LADY FATIMA – THE ENTRUSTED ONE ON EARTH» مورد تقدیر قرار گرفت و از ۴۳ مقاله دیگر به عنوان مقالات برگزیده تقدیر بعمل آمده و در کتاب چکیده مقالات این هم اندیشی به چاپ رسید.

در ادامه حجت الاسلام یحیی جهانگیری به عنوان سخنران پایانی این مراسم پیرامون بازاندیشی مکتب حضرت زهرا(س) به عنوان یک الگو و سمبل برای جهانیان به ایراد سخنرانی پرداخت. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha