شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مهدی نجم

حوزه/ حجت الاسلام نجم گفت: طلبه ای که فقط درس بخواند و به عرصه فرهنگی و پژوهش کار نداشته باشد، فایده ای ندارد. طلبه ای هم که بگوید آمده ام فقط کار فرهنگی کنم، درس هم اگر شد می خوانم این هم به درد نمی خورد؛ کسی خوب درس نخواند نمی‌تواند مبلغ خوبی باشد و نمی تواند کار فرهنگی درستی ارائه بدهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام مهدی نجم، در همایش «طلیعه حضور» ویژه طلاب خواهران جدید الورود شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه، در سالن همایش‌های بنت المصطفی(ص) مدرسه علمیه عصمیته سمنان اظهار داشت: همان طور که میدانید ابتدای هر سال تحصیلی در مراکز آموزشی اعم از آموزش و پرورش، دانشگاه و حتی حوزه های علمیه مرسوم است کسانی که تازه وارد شده اند یک جلسه تشکیل می دهند و آنچه که لازم است بدانند و در ادامه کار در فعالیت هایی که بناست داشته باشند، اعم از آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی یک نکاتی را باید بدانند و با فضای کار آشنا شوند تا مسیر را بهتر طی کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان با اشاره به عوامل مهم در زی طلبگی و اینکه یک طلبه چگونه باید زندگی کند؟ تصریح کرد: حضرت فاطمه (ع) فرمودند که «مَنْ أصْعَدَ إلی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ؛ هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید» و اعتقاد بنده بر این است که آنچه که برای شما رقم خورده بدون شک نتیجه یک دعای خیری است که پدر و مادر برای شما کرده اند یا یک کار خوبی در زندگی تان کردید یا دعای شب قدری برای خود داشتید.

وی با بیان اینکه کار طلبگی یک کار جدی علمی است، افزود: طلاب را برای تحصیل در حوزه های علمیه، امام زمان(عج) انتخاب می کنند و آن حضرت از میان برادران و خواهران سربازانی را برای خودشان انتخاب می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین نجم خاطرنشان کرد: طلاب اعم از خواهران و برادران که در حوزه های علمیه و این مجموعه نورانی برای کسب معارف و علوم اهل بیت(ع) حضور می یابند، در راستای آنچه که رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) فرمودند، در درجه اول مکلف و موظف هستیم تا خودسازی داشته و سپس جامعه پردازی و در نهایت تمدن سازی داشته باشیم؛ باید خودمان را بسازیم و بعد از آن به سراغ دیگران برویم و پس از آن به سراغ کار اصلی یعنی زمینه سازی برای ظهور برویم.

وی با بیان اینکه باید رابطه و نقش خود را در تمدن سازی نوین اسلامی مشخص کنیم، گفت: این سخن بنده تنها با طلاب جدید الورود نیست، بلکه همه اساتید و طلبه ها، کادر و همه افرادی که برای این انقلاب زحمت کشیده اند باید نسبت خودشان را در تمدن سازی نوین اسلامی معلوم کنند، اگر خودمان را دست کم بگیریم، طبیعتا برای کار جدی انگیزه خوبی نخواهیم داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان گفت: اگر بدانیم که در این دایره انقلاب مهدوی که بناست در عصر ظهور اتفاق بیافتد ما دقیقا نقطه وسط این دایره و نوک تیز این سوزن پرگار قرار گرفته ایم و اگر جایگاه خود را اینگونه ببینیم که ما در وسط میدان هستیم، آن وقت است که رسالت ما مهم و سنگین است و در این مسیر وظایف مهمی را بر عهده خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه طلاب مشغول تحصیل وظیفه ای مهم تر از کسب و فهم دقیق و درست از دروس علوم دینی ندارند، تصریح کرد: درسی که درحال خواندن آن هستیم وظیفه اصلی ماست و شأن آموزشی مهم است برای طلابی که درحال درس خواندن هستند و بعد از کسب کامل و فهم دقیق علوم دینی در کنار آن بحث پژوهش و فرهنگی و تبلیغی مطرح می شود.

حجت الاسلام و المسلمین نجم گفت: طلاب دارای یک امتیاز ویژه تری از دانشجو ها هستند، طلاب در درس خواندنشان مباحثه را دارند که دانشجویان از این ویژگی محروم هستند و از جمله امتیازاتی که طلاب دارند این است که ما طلبه ها این نیستیم که یک مدرک بگیریم و برویم یک جایی مشغول بشویم و حقوق بگیریم ما شأن خودمان را خیلی بیشتر از این میبینیم و آنچه که آموختیم در درجه اول باید اصلاح خودمان را داشته باشیم  و بعد به دیگران یاد دهیم که بتوانیم تمدن سازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید بدانیم و متوجه باشیم که امام زمان(عج) ما را به تحصیل در حوزه های علمیه دعوت کرده است و باید قدردان و مراقب این دعوت باشیم تا تداوم داشته باشد، افزود: یکی از مشکلات ما این است که برخی از طلاب در بین راه ظاهرا یا باطنا خارج میشوند و بعضی هم ظاهرشان در طلبگی است ولی آن وظایفی که بایستی انجام دهند را در طلبگی‌شان فراموش می کنند و اگر میخواهیم همچنان مورد عنایت امام زمان(عج) باشیم باید وظیفه خودمان را درست انجام بدهیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان با بیان اینکه شما طلاب باید خوب درس بخوانید، گفت: زمانی که بنده طلبه بودم به ما این چنین گفتند که طلبه سال اول باید طوری درس بخواند که سال دوم که شد بتواند به سال اولی ها تدریس کند و کتابی که سال اول خواند باید بتواند سال بعد به ورودی های جدید تدریس کنید و سیره بزرگان هم همین بوده است ، باید جوری به درس مسلط شده باشید که بتوانید تدریس کنید.

وی با بیان اینکه ما باید در کنار کار تدریس، کار پژوهشی و فرهنگی هم باید داشته باشیم، گفت: هر سه شان باید با یکدیگر و در کنار هم باشد و رشد کند و طلبه ای که فقط درس بخواند و به عرصه فرهنگی و پژوهش کار نداشته باشد این برای ما ارزشمند نیست طلبه ای هم که بگوید من برای طلبه شدن آمده ام که فقط کار فرهنگی کنم، درس هم اگر شد میخوانم این هم بدرد ما نمیخورد و کسی که خوب درس نخواند نمی‌تواند مبلغ خوبی باشد و نمی تواند کار فرهنگی درستی ارائه بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین نجم با بیان اینکه برخی کارها باید هر روز انجام شود، گفت: دین برنامه اسلام برای زندگی است و بهترین خلائق هم باشید نماز شب نخوانید به بهترین نمی‌رسید اما در روایت است که اگر دنیا میخواهید نمازشب و اگر آخرت هم می خواهید نماز شب را بخوانید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha