سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
بانوان طلبه جهادگر

حوزه/ حجت الاسلام نجم از جهاد ۵۴۰ بانوی طلبه سمنانی در جبهه حفظ سلامت مردم و کمک به کادر درمان خبر داد و گفت: «دختران حاج قاسم» بیماران کرونایی و کادر درمان را تنها نگذاشتند.

خبرگزاری «حوزه» - سمنان/ بحران‌ها و حوادث همیشه فقط آثار زیانبار ندارد و گاهی می‌تواند فرصت‌هایی را هم ایجاد کند که در ایام کرونا بهترین فرصت برای رشد روحیه اخلاقی و انسانی و اجتماعی مهیا شد تا در بدترین شرایط به فکر همنوعان بوده و نیازمندان را فراموش نکنیم.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، به منظور تشریح اقدامات طلاب جهادی حوزه علمیه خواهران استان سمنان و بررسی خدمات این طلاب جهادی به سراغ حجت الاسلام مهدی نجم، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان رفته  است؛ مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید.

در ابتدا اقدامات طلاب جهادی حوزه علمیه خواهران استان سمنان تشریح کنید.

طلاب جهادی حوزه علمیه خواهران در استان سمنان در تمام شهرها از ابتدای شروع ویروس وارد فضای کار شدند و فعالیت های جهادی گسترده را در هر جایی که لازم بود، ورود پیدا کردند و در رأسش آنچه که در باب تغسیل و تدفین این عزیزان از دست رفته صورت گرفت، طلاب جهادی در نقاهتگاها و بیمارستان ها وارد این قضیه شدند.

آنچه که در بحث کمک به پرستاران هم کمک فیزیکی هم از حیث مشاوره ای و روانی نسبت به کادر درمان و هم نسبت به خود بیماران  وجود داشت، طلاب جهادی ورود پیدا کردند.

در بحث داستان کرونا یکی از مؤلفه هایی که به روند درمان کمک می کند و اینکه بیمار می تواند زودتر بهبود یابد این است که از حیث روحیه وضعیت بیماران بهتر شود و یکی از کارهایی که طلاب جهادی ورود پیدا کردند در عرصه مشاوره بود. طلاب جهادی ورود کردند و در کنار آن فعالیت های فیزیکی نظیر تهیه غذا، سوپ و مایحتاج بیماران کرونایی انجام می گرفت.

در مدارس علمیه هم با توجه به شرایط کرونایی و با توجه به اینکه دروس طلاب به صورت مجازی برگزار می شود و طلاب در مدرسه حضور ندارند اما مدرسه تعطیل نیست؛ یعنی هر مدرسه با هدایت مدیر مدرسه به یک پایگاه جهادی تبدیل شد و با یک عنوان کلی در کل استان به عنوان قرارگاه جهادی «دختران حاج قاسم» شکل گرفت.

در مدارس علمیه خواهران در سطح استان سمنان،  از دوخت "گان" ، درست کردن ماسک تا تهیه سوپ و آنچه که بیمار ها به آن نیاز داشتند این از جمله فعالیت هایی بود که در مدارس صورت گرفت.

در ایام خاص نیز نظیر روز پرستار در بحث تقدیر و تشکر از این جهادگران عرصه سلامت جزو برنامه هایی بود که مدارس علمیه خواهران در سطح استان سمنان به آن ورود پیدا کردند و از پرستاران تجلیل شد.

هر آنچه که از حیث روانی و از حیث فیزیکی مد نظر و مورد نیاز بود در هر عرصه ای طلاب جهادی خواهران ورود پیدا کردند تا کمک‌کار و یاری کننده جامعه پزشکی و جهادگران عرصه سلامت باشند.

مشارکت طلاب جهادی خواهران استان به چه میزان است؟

طلاب جهادی مشغول در بیمارستان: ۲۴  نفر، طلاب جهادی مشغول در آرامستان:  ۱۳ نفر، طلاب جهادی مشغول در امر مشاوره: ۱۰۰  نفر، طلاب جهادی مشغول در امورات پشتیبانی: ۲۸۱ نفر، طلاب جهادی تولید محتوا :۱۱۷ نفر و طلاب جهادی در نقاهتگاه : ۵ نفر هستند.

در مجموع ۵۴۰ بانوی طلبه سمنانی در جبهه حفظ سلامت مردم و کمک حضور فعال داشتند که جهاد آنان همچنان ادامه دارد.

ارگانها و نهادهایی که به صورت مستقیم با آنها در بحث فعالیت‌های جهادی همکاری داریم: سپاه پاسداران، بسیج جامعه زنان، بسیج طلاب ، معاونت اجتماعی و مشاوره نیروی انتظامی، شورای محله های اسلامی، شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج سازندگی،  درمانگاه های شهرک ها و محلات، بیمارستان ها،  شهرداری، بسیج جامعه پزشکی، حوزه های مقاومت بسیج خواهران، دفتر امام جمعه،  امام جماعت شهرک ها و محله ها ، گفتمان انقلاب اسلامی و گروه های جهادی هستند.

بازخوردی هم آیا از سوی جامعه پزشکی هم داشتید؟

بله رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، ورود طلاب اعم از برادر و خواهر اذعان کردند که حقیقتا حضور گروه های جهادی طلاب خواهر و برادر به نحوی آنان را به وجد آورده است از اینکه گروه های جهادی طلاب بدون هیچ چشم داشتی به یاری آنان شتافتند.

به طور طبیعی ما و شما اگر در وظایفی که بر عهده داریم اگر کسی بیاید و به ما یاری بدهد و کمک کند تا بتوانیم کار بهتری را انجام بدهیم، حتما استقبال می کنیم و خوشحال می شویم، طبیعتا همان طوری که ما قدردان خدمات جامعه پزشکی هستیم، آن ها هم این قدردانی را نسبت ب فعالیت هایی که صورت گرفت و صورت می گیرد، دارند.

حضور طلاب جهادی در کنار جامعه پزشکی، خللی در کار آنان ایجاد نکرد؟

با رویکردی که طلاب جهادی خواهران ما داشتند در این فعالیت ها بنا را بر این گذاشتند که کاملا گوش به فرمان کادر درمان باشند و هر بخش که آنها می خواهند طلاب جهادی ما ورود پیدا کنند؛ در این حال طلاب جهادی ما کاملا تابع بودند یعنی هرچی که نظر آنها بود سعی میکردند همان نظر اعمال شود تا دخالتی در کار آنها نشود و در واقع طلاب جهادی ما می‌خواستند که یک باری از دوش جامعه پزشکی برداشته شود نه اینکه خودمان یک باری بر دوش آنها باشیم لذا با نهایت همکاری دو طرفین این همکاری ها صورت گرفته است.

واکنش خود به کلمات زیر را بگویید.

پرستار: نیروی با اخلاص جهادگر

کرونا: کرونا ویروسی است که خیلی آزار دهنده بود اما برکاتی هم به دنبال داشت مثلا ما قبل این سیل را داشتیم الان گرفتار کرونا شدیم و سیلی که ویرانگر بود ولی دل ها را بهم نزدیک کرد و در داستان کرونا هم همین اتفاق افتاد و همدلی و مواساتی که به واسطه ورود این ویروس می‌بینیم اتفاق افتاده چه بسا که در عرصه های دیگر این اتفاق نمی افتاد؛ جنگ تحمیلی هم اینگونه بود که بسیاری از زیبایی ها را به نمایش گذاشت که شاید اگر این نبود آن زیبایی ها را نمی دیدیم.

بیماران کرونایی: هموطنان عزیزی ک نیاز به همدلی و مواسات ما دارند.

ICU کرونا: جایی که نیاز به دعای بیشتری دارد.

طلبه جهادی: ان‌شاءالله مورد نظر و عنایت امام زمان(عج) باشند

مواسات و همدلی: یکی از کارهای قشنگ و خدا پسندانه

گروه های جهادی: کاری بر اساس وظیفه طلبگی

نقاط قوت و منفی ویروس کرونا؛ اگر بخواهید بعدها از این دوران یاد کنید چگونه یاد می کنید؟

یک زمانی می شنیدیم که در زمان گذشته مثلا وبا یا فلان بیماری آمد و یک عده زیادی را کشت و باورمان نمیشد؛ با خود سؤال می کردیم که مگر آن زمان اطباء نبودند یا مگر آن موقع درمان صورت نمی‌گرفت یا چطور نتوانستند با آن مقابله کنند؟ این ویروس در نهایت ناچیزی و کوچکی نشان داد که در عصر تکنولوژی با تمام پیشرفتی که دانش بشری دارد، اگر بشر بخواهد فریفته دانش خودش باشد؛ خدا خدایی خودش را اینطوری نشان میدهد که گاهی اوقات این آزمایش ها اینگونه  است ک ما تکبر نکنیم  و آنچه که از دانش که معمولا اینطوری است که خود ماها فریفته دانش غربی هستیم و غرب هم فریفته خودش که معلوم می‌شود با تمام پیشرفت ها، قدرت الهی فراتر از هرچیزی است.

اگر ما یک زمانی بخواهیم این خاطره های این زمان را تعریف کنیم از آنچه که گذشت؛ یک خوبی که در داستان کرونا اتفاق افتاد، باعث شد که فضای مجازی آن طوری که باید و شاید بین مردم جا بیفتد و نواقص و اشکالات را سعی کنیم برطرف کنیم و امید میرود در آن روزی که داریم در مورد کرونا صحبت می‌کنیم در آن روز این را بگوییم که برکات ویروس کرونا این بود که ما توانستیم وارد یک فضای جدیدی شویم و توانستیم از آمدن این ویروس استفاده کنیم و آنچه را که از وقت و هزینه ها و امکانات و ... به صورت عادی داشتیم مصرف می‌کردیم، یاد گرفتیم چگونه از این فضا درست استفاده کنیم.

اگر بخواهید کسی را به رعایت پروتکل های بهداشتی و مراعات در زمان ویروس منحوس کرونا هدایت کنید، چگونه سخن می گویید؟

ما گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستیم و وقتی حضرت آقا را می بینیم که مستقیم در جلسات‌ بدون جمعیت که شاید کسی  هم حضور ندارد  و از تریبون رسانه ای پخش می‌شود؛ حضرت آقا ماسک میزنند و سفارش می‌کنند و این معلوم می‌شود که این رعایت ها تا این اندازه لازم است.

بعضی از مراجع فتوا دادند به اینکه اگر شما بدانید که مشکل دارید و یا ناقل بیماری هستید و علی رغم اینکه می دانید مشکل دارید رعایت نکنید و عده ای را دچار مشکل کنید طبیعتا ضامن هستید لذا سفارش می کنیم بر اینکه آنچه کادر درمانی و پزشکان فرمودند راه ریشه کن شدن این ویروس قطع این زنجیره ارتباطی است که اگر هر کسی به نوبه خود رعایت کند، به حل این معضل جهانی کمک کرده است و مادامی هم که بخاطر رعایت نکردن ما این بیماری تداوم پیدا کند، ما شرعا مسئول خواهیم بود.

نکته پایانی:

این روزها دارد از همه تشکر می‌شود بنده اینجا یک تشکر ویژه‌ای از اصحاب رسانه می‌کنم که اگر این تلاش های خبرنگاران و اصحاب رسانه نبود؛ حقیقتا زحماتی هم که کشیده می‌شود، انعکاس داده نمی‌شد و انعکاس این زحمات که توسط خبرنگاران و اصحاب رسانه انجام می‌شود این خودش کمک می کند، به حل مشکلات این مواسات و همدلی که خبرنگاران و اصحاب رسانه دارند نمایش می‌گذارند و این انعکاس رسانه ای ها کمک میکند، برای اینکه زودتر ویروس کرونا هم ریشه کن شود.

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

عکس: فاطمه رحیم زاده

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha