پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام و انقلاب

حوزه/ استاد مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان گفت: هدف از سیر کمال انسان رسیدن به مقام عدالت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه از گرگان، خانم ربابه کابوسی، در نشست علمی با عنوان "امام و انقلاب" به مناسبت دهه مبارکه  فجر که ازسوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان با حضور کارکنان برگزار شد، به معرفی کتاب "شرح حدیث جنود عقل وجهل" که در سال ۱۳۰۷ به زبان  عربی نوشته شده و سید احمد فهری آن را ترجمه  کرده، پرداخت.

وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) در دوران حیات علمی خود، پس از کسب مدارج عالی در فقه، تفسیر، فلسفه، عرفان و...، آثار نفیسی را به رشته تحریر درآورده کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین میراث اخلاقی به شمار می‌آید.

پژوهشگر حوزه خواهران اضافه کرد:  حدیث"جنود عقل و جهل" روایت مفصلی است که شیخ کلینی آن را در نخستین باب از ابواب کافی آورده است و انگیزه  حضرت امام(ره)  از تالیف کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل، پرداختن به اصل تربیت و نفوس است.

کابوسی، به روش حضرت امام(ره) در شرح حدیث پرداخت و گفت: ابتدا روایتی را که در آن جنود عقل و جهل آمده، فصلی را به توضیح آن، اختصاص داده و برخی از واژه های دشوار یا واژه هایی که در تفسیر  صفات اخلاقی مؤثرند را توضیح می دهد و روایات و آیاتی را که مربوط به صفات حسنه یا رذیله مورد بحث را ذکر می کند دیدگاه بزرگانی همچون علامه مجلسی،  فیض کاشانی، غزالی، صدرالمتالهین، شیخ الرئیس، خواجه عبدالله انصاری و... به تایید یا نقد دیدگاه آنها پرداخته است.

وی خاطر نشان کرد: کتابهای اخلاق باید به مثابه قرآن و روایات، نورانی باشند به جای آن که در غالب مباحث فلسفی و اصطلاحات علمی گرفتار آیند و با طرح مباحث خشک نظری به ریشه یابی بیماری های اخلاقی بپردازند و به صورت نظری به تحلیل راه حلها پرداخته شود.

استاد حوزه اظهار کرد: کسانی که  کتابهای اخلاقی حضرت امام(ره) را مطالعه می کنند حضرت امام(ره) را مانند طبیبی غمخوار دانسته که بیمار را متوجه بیماری خود کرده آن گاه میزان خطر و زیان آن بیماری را گوشزد می کند.

کابوسی تصریح کرد: حضرت امام(ره)  بر توجه به اصل تدریج در تربیت اخلاقی تاکید کرده، و به وسوسه شیاطین که سلوک الی الله را مشکل و منحصر به بزرگان دانسته نباید گوش داد.

وی، با بیان اینکه رفق در روایت به عنوان یکی از جنود عقل برشمرده شده است گفت: رفق و مدارا درتربیت اخلاقی و تربیت نفس آدمی، باید مراعات گردد.

مبلغ حوزه خاطر نشان کرد: از دیدگاه حضرت امام(ره) هدف از سیر کمالی انسان، رسیدن به مقام عدالت است و تعدیل قوای نفسانیه غایت کمال انسانی و از مهترین امور است.

کابوسی در بخش دیگری از معرفی کتاب عنوان کرد:   حضرت امام(ره) انسان را دارای دو نوع فطرت دانسته که فطرت اصلی، عشق به کمال و فطرت فرعی، تنفر از نقص بوده و سایر فطریات آدمی، از این دو فطرت نشات یافته است.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره) نظام  عالم وجود را مطلقا بر پایه رحمانیت و رحیمیت می داند و بر این باور است که: اگر این رحمت و عطوفت در حیوان و انسان نبود، رشته حیات فردی واجتماعی گسیخته می شد.

استاد حوزه گفت: در مبحث رحمت الهی، حضرت امام(ره)  به این نتیجه رسیده که راه تسخیر قلوب مردم به منظور کمک به تربیت اخلاقی آنان، بسط رحمت و رافت بوده و هیچ چیز، مانند طرح دوستی و مودت، نمی توان دل مردم را به دست آورده و آنها را از سرکشی و طغیان بازداشت.

کابوسی، اختصاص درک برخی از حقایق بلند، به عارفان، پایان ناپذیری خوف عارفان از تجلیات اسمای جلال الهی زهد عارفان، صبر عارفان را از جمله مقاماتی که حضرت امام(ره) برای عارفان بالله ذکر کرده برشمرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha