سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر / برگزاری اقامه نمازجمعه قم بعد از 24 هفته

حوزه/خطیب نماز جمعه قم گفت: ایران در قبل از انقلاب به عنوان ژاندارم منطقه از اعضای حساس در اردوگاه غرب به شمار می آمد؛ اما بعد از پیروز انقلاب از اردوگاه غرب خارج شد و به اردوگاه شرق نیزملحق نشد و الگوی جدیدی برای کشورهای جهان سوم پدید آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سعیدی امروز در خطبه این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قم برگزارشد، در ادامه تفسیرسوره توبه که به جریان شناسی عصرحضرت محمد(ص) اختصاص دارد، عنوان کرد: خداوند در آیه ۳۰ میفرماید «یهود، عزیر و نصارا مسیح را پسر خدا دانستند که این سخن بی اساس است و قرآن این سخنان را به سخن کفار بت پرست تشبیه می‌کند» وسپس میفرماید «خدا آنها رابکشد، چگونه از حق به باطل منحرف شدند؟.»

وی با بیان اینکه به خاطر شباهت هایی که نصارا و یهودیان با مشرکان پیدا کرده بودند خداوند به مسلمانان دستور میدهد که با آنها بجنگند، اظهار کرد: خداوند در آیه ۳۰ به صورت آشکار از انحراف و ارتداد یهود و نصارا پرده برداری می‌کند و موضع گیری آنها را غیردینی ومشرکانه قلمداد می‌کند.

خطیب این هفته نماز جمعه قم ادامه داد: اهل کتاب در دام یک فتنه فرهنگی به انحراف کشیده شدند و علما و اندیشمندان یهودی و نصارا نه تنها مقابله نکردند؛ بلکه تحت تاثیر آن نیز قرار گرفتند.

وی در خصوص نکات آیه ۳۰سوره توبه بیان کرد: طبق برخی از منابع، همه ی قوم یهود و نصارا این تفکر و عقیده را نداشتند؛ اما قرآن این اعتقاد باطل را به همه ی قوم یهود و نصارا نسبت می دهد؛ زیرا کسانی‌که آگاهانه دربرابر منکرات سکوت می‌کنند جز گروه منحرف محسوب می شوند.

وی افزود: امیرالمومنین(ع) نیز در این رابطه میفرماید «کسی که به کار یک قوم راضی باشد این شخص در حکم و قضاوت الهی مانند آنها است» و مشکلات فرهنگی نه تنها مرتکبین بلکه گریبان همه‌ی افراد جامعه را میگیرد؛ زیرا زمانیکه خطا وانحرافی رخ میدهد سایر افراد جامعه وظیفه  نهی از منکر دارند.

آیت الله سعیدی درباره نکته دوم اظهارکرد: یهودیان عزیر را به خاطر خدماتی که برای  یهود انجام داده بود پسر خدا می‌دانستند؛ اما حضرت موسی(ع) که پیامبر بود وخدمات بیشتری برای دین انجام داده بود را آزار می‌کردند که این امرنشان دهنده انحراف و اغراض شان بود.

وی در خصوص نکته سوم تصریح کرد: به خاطر نسبت های ناروایی که مسیحیان به عیسی داده بودن خداوند در جمله ای کنایه ای می فرماید «ای عیسی تو به مردم گفتی که تو ومادرت را خدای خود بگیرند؟» که این جمله اشاره به حساسیت خدا نسبت به این امر دارد.

وی با بیان اینکه بی تفاوتی مردم دربرابر تهاجم فرهنگی مورد خشم خداوند است، افزود: در انتهای آیه ۳۰ خدا به شدت با انحراف های اعتقادی برخورد می‌کند و میگوید خدا مرگشان دهد ودر حدیثی از پیامبر(ص) نیزنقل شده است که غضب خدا در جایی که عزیز و عیسی را پسر خدا دانستند، شدت میگیرد.

آیت الله سعیدی در خطبه دوم عنوان کرد: پیامبر اکرم درباره راهی برای دانستن اینکه  جزو پرهیزکاران هستیم یا خیر میفرماید: «انسان جز متقین محسوب نمی‌شود؛ مگر همان گونه که از شریک مالی خود حساب می‌کشد، حساب خود را بررسی کند.»

وی در رابطه با سفر روسای قوه مجریه و قوه قضائیه به روسیه و عراق بیان کرد: سفر رئیس مجلس شورای اسلامی که حامل پیام رهبرمعظم انقلاب برای رئیس جمهور روسیه بودند به دعوت همتای خود به روسیه انجام شد که این سفر می‌تواند ضمن تبیین مواضع جمهوری اسلامی روابط دو کشور را نیز ارتقا دهد.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی بنا بر دعوت همتای عراقی خود به این کشور سفرکرد، اظهار کرد: در این سفر تفاهم نامه هایی امضا شد که  نتایجی سودمندی برای دو کشور دارد و مناسبات ایران و عراق محدود به همسایگی دو کشور مسلمان نیست بلکه این ارتباطات ریشه ای عمیق در فرهنگ دو کشور دارد.

وی در رابطه با دیدار سالانه مداحان با رهبر معظم انقلاب در روز ولادت حضرت زهرا(س) بیان کرد: رهبرمعظم انقلاب در این دیدار به  نکاتی از جمله مخدوش شدن ادب اسلامی در برخی از محیط های رسانه ای و فضای مجازی اشاره کرده اند و گفتند که بدگویی و بد زبانی باید جمع شود؛ زیرا آثار شوم و بدی در جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه زبانی که نماز می خواندو ذکر خدا میگوید باید از آلودگی ها حفظ شود، اظهار کرد: پیامبر می‌فرماید «بدترین مردم کسی است که مردم به  خاطر بد دهنی وبدزبانی اورا ترک کند و مردم به خاطر بدزبانی اش، از همنشینی با او کراهت داشته باشند.»

وی در رابطه با تاثیر انقلاب اسلامی در ایران و جهان تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران پدیده ای نوظهور در قرن حاضر است که دستاوردهای فراوانی ازجمله تاسیس حکومت اسلامی داشته است؛ زیرا در تاریخ تشکیل حکومت اسلامی به این شکل سابقه نداشته است وگفتمان اسلام ناب محمدی در زمانی مطرح شد که دین در ایران و جهان  مورد هجمه قرار گرفته بود و اندیشمندان سعی می کردند که دین را از سیاست جدا کنند.

 خطیب این هفته  نمازجمعه قم گفت: بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از مردم جهان به ویژه در منطقه، به این نتیجه رسیدند که دین به خصوص اسلام نه تنها می تواند در سیاست دخالت کند که برنامه های مهم و دقیقی نیز در رابطه با سیاست وحکمرانی دارد.

وی با بیان اینکه دستاورد دوم انقلاب اسلامی هویت بخشی به مسلمانان بود، ادامه داد: تبلیغ گسترده غرب سبب شده بود که مسلمانان باور کنند که دین توان دخالت در اداره و سیاست کشور را ندارد و در ابتدای انقلاب نیز بسیاری با اسلامی بودن جمهوری مخالف کردند که امام مقتدرانه در برابر تفکرات آنان ایستاد و بعد از انقلاب اسلامی نور امید و در ایران و جهان زنده شد.

وی با بیان اینکه دستاورد سوم فروپاشی نظام دوقطبی در جهان بود، اظهار کرد: ایران در قبل از انقلاب به عنوان ژاندارم منطقه از اعضای حساس در اردوگاه غرب به شمار می آمد؛ اما بعد از پیروز انقلاب از اردوگاه غرب خارج شد و به اردوگاه  شرق نیز ملحق نشد و الگویی جدیدی برای کشورهای جهان سوم پدیدآورد.

وی عنوان کرد: تبدیل شدن ایران به قدرت برتر در منطقه دستاورد چهارم است که امروز بعد از گذشت ۴۲ سال به حول قوه الهی، رهبری مقام  معظم رهبری و امام خمینی(ره)، همراهی مردم و خون پاک شهیدان کشور ایران به قدرت برتر منطقه تبدیل شده است.

وی در انتها افزود: مسیر خیابان ارم به بهانه اینکه در آینده جز آستانه می شود بسته شده و برای تردد مردم مشکل ایجاد کرده است، این بازرسی ها را به مجاورت حرم منتقل کنید؛ زیرا خیابان ارم از معابر اصلی شهر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha