جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر اجلاسیه منطقه ای مدیران استان حوزه های علمیه

حوزه / اولین اجلاسیه منطقه ای مدیران استانی حوزه های علمیه جنوب کشور با موضوع «موقوفات و منابع پایدار» در بندرعباس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، صبح امروز اجلاسیه منطقه ای مدیران استانی حوزه های علمیه هرمزگان، فارس، یزد، کرمان، سیستان وبلوچستان با موضوع «موقوفات و منابع پایدار» با حضور سیدمصطفی حسینی نژاد، مسئول دفتر موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه کشور، به مدت ۲ روز در بندرعباس آغاز شد.

عبادی زاده: موقوفات حوزوی، ساماندهی درست و حسابی ندارد

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در این جلسه ضمن خوش آمد گویی به مهمانان و تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام باقر علیه السلام گفت: امام باقر(ع) پرچمدار دائرة المعارف فقه اسلامی بود.

امام جمعه بندرعباس با بیان این که در عقبه تاریخی حوزه ها علمیه ما شاهد پشتوانه مردمی بودیم و هستیم، حوزه علمیه را دارای دو بخش سخت افزار و نرم افزار معرفی کرد و گفت: در بخش سخت افزار، خیرین و واقفین پای کار آمدند. در هرمزگان حدود ۲۵ مدرسه علمیه خواهران توسط مردم و خیرین ساخته شده است.

وی افزود: مدارسی که داری منابع پایدار باشند مشکلی از لحاظ مالی ندارند و وقف یکی از پشتوانه های قوی برای مذهب تشیعه و حوزه های علمیه بوده است.

عبادی زاده خاطر نشان کرد: در بحث موقوفات حوزه علمیه، ساماندهی درست و حسابی وجود ندارد و وقتی منابع حوزه جدا شود و در کنار منابع دیگری که هم راستای آن هست گذاشته شود، موفقیت چشم گیری خواهیم داشت.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: در زمان قدیم حوزه علمیه در تهران و شهرهای بزرگ در قلب بازار ساخته می شد تا بازاریان هم درس مکاسب را یاد بگیرند و هم کمک مالی به اداره حوزه پرداخت می کردند.

عبادی زاده، وقف را سالم ترین منبع مالی برای حوزه دانست و افزود: اگر منابع پایدار در حوزه نداشته باشیم، حوزه ها دچار مشکل اساسی میشوند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان افزود: سبک منابع پایدار در حوزه باید به سمت درآمد های اجاره ای برود و بهترین راه آن در قالب وقف است، زیرا ضرر و تبعات کمتری دارد.

امام جمعه بندرعباس در پایان این جلسه را یک کارگروه و اتاق فکر خوب عنوان کرد و افزود: این جلسه می تواند ثمرات خیلی خوبی برای سایر حوزه های علمیه کشور داشته باشد.

حقیقی: بنیاد توسعه و منابع پایدار حوزه علمیه تشکیل شود

حجت الاسلام نادر حقیقی، مدیر حوزه علمیه هرمزگان که میزبانی جلسه را بر عهده دارد، گفت: در طرح آمایش با وجود ۶هزار طلبه ای که در هرمزگان حضور دارند بدون هزینه مالی نمی توان کار به جایی برد، لذا ابتدا باید منابع مالی و پایدار حوزه را درست کرد و بعد از آن طرح آمایش قابل اجرا خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان پیشنهاد داد: یکی از مصوبات این اجلاسیه تشکیل بنیاد توسعه و منابع پایدار حوزه علمیه با حضور استان های همجوار باشد.

وی اظهار کرد: باید در بحث دآمدزایی از ظرفیت متخصصین خارج از حوزه علمیه استفاده کنیم تا دست مدیران و اساتید حوزه در تربیت طلاب بیشتر باز شود.

حسینی نژاد: موقوفات حوزوی وضعیت خوشایندی ندارند

سید مصطفی حسینی نژاد، مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه کشور هم در سخنانی گفت: وقف پاک ترین شیوه اقتصادی در کشور است.

مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه کشور افزود: در وضعیت فعلی موقوفات، طبق اعلام مسئولین کشور وضعیت خوشایندی نداریم.

وی با اشاره به وجود ۲۰۰ هزار رقبه حوزوی، اظهار کرد: ۹۴۰ هزار رقبه در اختیار اوقاف قرار دارد که ۹۱۰ هزار رقبه، درآمدی ندارند و فقط ۳۰ هزار رقبه درآمد دارند که باید آنها را زنده کرد.

حسینی نژاد با بیان این که برای کمک به متولیان موقفه هایی که توان کافی برای بهره برداری ندارند باید ساز و کار جدیدی تدوین کرد، افزود: برای متولیان وقف خاص در حال تدوین اساسنامه ای هستیم که مشکلات آنها حل شود تا بتوان منبع دیگری برای حوزه باشد.

مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه کشور، توسعه و احیای موقوفات حوزوی را با ورود اوقاف امیدبخش عنوان کرد و گفت: در بحث تغییر کاربری زمین های وقفی با مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی هستیم که بتوانیم کمک خوبی به موقوفات انجام دهیم.

وی افزود: توجه ویژه ای به وقف های جدید و مشارکتی داریم. در این راستا دوره هایی آموزشی برای مبلغان از طریق معاونت تبلیغ، در دستور کار دارد.

مرادی: شاهد تحولاتی خوبی در منابع پایدار حوزه خواهیم بود

احمد مرادی، بندر عباس قشم ابوموسی حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی که مهمان این اجلاسیه بود، گفت: دغدغه های مطرح شده در این جلسات را در مجلس شورای اسلامی مطرح کردم و دنبال راهکاری برای حل مشکل هستیم و ان شاءالله شاهد تحولاتی خوبی در منابع پایدار حوزه خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: کار بلند مدت نیازمند خرد جمعی است و با مشارکت نمایندگان استان های مدعو در این جلسه ان شاءالله روند پیگیری شتاب بیشتری خواهد گرفت.

استوار میمندی: اداره موقوفات حوزه های علمیه به خیرین واگذار شود

حجت الاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس هم در سخنانی گفت: حوزه استان فارس جزو اولین مراکزی بود که واحد منابع پایدار حوزه را قبل از ابلاغ ایجاد کرد.

وی افزود: با ۱۸ نماینده مجلس استان فارس موضوع حمایت از خیرین را طرح کردیم تا اداره موقوفات حوزه های علمیه به خود آنها تحویل داده شود.

مدیر حوزه علمیه استان فارس خاطر نشان کرد: پیگیری های حقوقی مشکلات منابع پایدار حوزه نیازمند مشورت با حقوقدانان است، لذا در حوزه استان نیازمند حضور یک کارشناس حقوقی در منابع پایدار هستیم.

امضای تفاهم نامه تهذیبی و تربیتی

برپایه این گزارش، در حاشیه این اجلاسیه تفاهم نامه همکاری تهذیبی و تربیتی بین حوزه های علمیه هرمزگان و فارس منعقد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha