جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جنگ رسانه ای

حوزه/ مجموعه «آشنایی با تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای» به اهتمام محمودرضا کبیری یگانه و معصومه نصیری و البته حمایت رادیو گفت و گو منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، امروز در عصر رسانه و در میانه جنگ تمام عیار رسانه ای علیه کشور قرار داریم. نبردی که در آن جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارش‌هایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل صورت می گیرد. بر این اساس در راستای اهدافی از پیش طراحی‌شده به جریان سازی خبری پرداخته می شود. به ‌بیان‌ دیگر، تفسیر و تاویلی که این رسانه ها از اخبار ارائه می دهند، در راستای اهداف از پیش طراحی ‌شده است.

در جنگ رسانه ای حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند و سعی می‌کنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارش‌ها ارائه کنند. ازاین‌رو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی همچون برجسته‌سازی حاشیه‌ها و چشم‌پوشی از حقیقت، یکی از اصلی‌ترین راهبردها در جنگ رسانه‌ ای است.

از دیگر سو امروز مسئله‌ «امید» یکی از نقاط محوری در حرکت رو به جلوی ملت ایران است، کما این که در نگاه رهبر انقلاب «امید، بزرگترین قوّه محرّکه انسان است. امید به پیروزی، امید به پیشرفت و امید به موفقیّت، هر انسانی را به حرکت وادار می کند.» و در نقطه‌ی مقابل، «امروز دشمنان ما که از برخورد چهره‌به‌چهره با این ملت مأیوس‌اند و از طرق گوناگون می خواهند روی این ملت اثر بگذارند؛ یعنی سعی می کنند افق را تیره و تار نشان دهند؛ جوان را ناامید کنند.» توطئه‌ای که میدان اصلی ظهورش «جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی» است.

از سوی دیگر «هوشیاری نسبت به اقدامات دشمن و آرایش جنگی او در عرصه‌ی رسانه»، «شناخت صحیح و دقیق نسبت به جوانب این جنگ» و «هوشمندی برای مقابله و جلوگیری از تحقق اهداف دشمن در جنگ رسانه‌ای» به صورت مکرر در هشدارها و توصیه‌های سال های اخیر رهبر انقلاب اسلامی مطرح شده است.

باتوجه به دغدغه و مطالبه مذکور و تاکید بر مجهز شدن در جنگ رسانه ای علیه دشمن و شناخت درست و دقیق ابزارهای رسانه ای، رادیو گفت و گو اقدام به تهیه و گردآوری مجموعه «آشنایی با تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای» به اهتمام معصومه نصیری و محمودرضا کبیری از کارشناسان و متخصصان حوزه رسانه کرده است.

امروز و در عصر جامعه شبکه‌ای، رسانه جایگاه بلامنازعی در معادلات مهم جهانی کسب کرده است و در اصل زیست، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بدون توجه به نقش رسانه فاقد معنا و مفهوم است. رسانه امروز دیگر یک ابزار فقط اطلاع‌رسان یا آگاهی‌بخش نیست. رسانه می‌تواند تمدنی را نابود کرده یا تمدنی را بسازد. رسانه می‌تواند خلق کند، تغییر دهد، نابود کند، هست‌ها را نیست و نیست‌ها را هست کند. رسانه می‌تواند بحران‌ها را از گردنه‌های صعب آن، عبور دهد یا می‌تواند موضوعات کوچک را به بحران‌های بزرگ تبدیل کند؛ بنابراین تعیین نسبت‌ها در جامعه شبکه‌ای چه جهت صیانت از مخاطبان و چه در مسیر سیاست‌گذاری رسانه‌ای ضرورتی لازم است.

گفتنی است: فصل اول این مجموعه به «آشنایی با چیستی، کارکردها و انواع رسانه»، «آشنایی با مختصات و میدان جنگ شناختی، رسانه‌ای و هیبریدی»، «آشنایی با عملیات روانی، اقناع و تبلیغ»، «آشنایی با جنگ روایت‌ها و نقش‌آفرینی جریان تحریف»، فصل دوم به «آشنایی با ۳۰ تکنیک و شگرد پرکاربرد در جنگ رسانه‌ای+ نمونه‌ها»، فصل سوم به «سواد رسانه‌ای واکسن مقابله با جنگ رسانه‌ای» و فصل چهارم به «آشنایی با برخی اندیشکده های فعال جنگ رسانه‌ای علیه ایران» می‌پردازد.

لازم به ذکر است: علاقه مندان می توانند برای دریافت این مجموعه به تارنمای رادیو گفت و گو به نشانی http://radiogoftogoo.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha