جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ سازمان زندان‌ها می تواند با آسیب شناسی و بررسی مجموعه عواملی که منجر به وقوع جرم و باز شدن پای متهم به زندان می شود، در زمینه پیشگیری از وقوع جرم کمک کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس سازمان زندان ها با اشاره به خداباوری و خداجویی فطری در انسانها فطرت انسانی را یک فطرت الهی دانست و تصریح کرد:اگر انسانها بر اساس همان فطرت الهی بمانند، هیچ جرمی اتفاق نخواهد افتاد و انسان به عنوان یک بنده خوب خدا متولد می‌شود، دورانی از عمر را سپری می کند و بعد هم از باب انا لله و انا الیه راجعون به عالم دیگر بر می‌گردد.

وی افزود: اما در اثر شرایطی که در جامعه ارتباط‌ها، رویدادها و حوادث بر روی فطرت پاک آدمی تاثیر می‌گذارد بشر دچار غفلت می شود. شیطان، نفس اماره و ده ها عامل دیگر نیز زمینه لغزش او را فراهم می کند وآن فطرت پاک از صراط مستقیم الهی به راه کج و انحراف کشیده می شود.

رئیس شورایعالی جامعه مدرسین با اشاره به آیات شریفه سوره عصر علت حضور پیامبران الهی در کنار عقل به عنوان حجت باطنی را هدایت انسانها و جلوگیری از خسران آدمی برشمرد و با تاکید بر اینکه بشریت در معرض انواع آسیب ها  و انحرافات است اظهار داشت: همه عوامل برای انحراف، الزاما نفس اماره و شیطان نیست بلکه به مسائلی برمی گردد که  به نوع اداره جامعه و شکل اداره جامعه  مربوط می شود.گاهی مناسبات و عوامل مختلفی در جامعه، افراد را درگیرمسائلی می کند که خروجی آن به حضور در دادگاه و گاهی هم زندان کشیده می شود.

امام جمعه قم افزود: زندان و وقوع جرم معلول سلسله عواملی است که آن عوامل در اختیار شما نیست.

دبیر شورایعالی حوزه های علمیه به موضوعاتی که می تواند مجموعه سازمان زندان ها به آن ورود پیدا کند اشاره کرد و عنوان داشت: سازمان زندان ها می تواند با آسیب شناسی و بررسی مجموعه عواملی که منجر به وقوع جرم و باز شدن پای متهم به زندان می شود در زمینه پیشگیری از وقوع جرم کمک کند.

وی اظهار داشت: اگر پس از شناسایی این آسیب ها موضوعات به متولیان تبلیغی-فرهنگی، متولیان دینی، مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر منتقل بشود، شاید آن مجموعه ها بتوانند با پیشگیری از این آسیب ها عملا زمینه ورود افراد به زندان را از بین ببرند.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی و پیشگیری از وقوع جرم گفت:اگر مسائل قبل از زندان را آسیب شناسی کنید و یک ارتباط چند سویه با مجموعه های تاثیر گذار در فرهنگ کشور برقرار کنید بار زیادی از دوش شما برداشته خواهد شد. ایشان تصریح کردند: با دستگاه های تبلیغی تفاهم نامه امضا کنید و فضای آسیب های کشور را شرح دهید تا آنها به این موضوعات رسیدگی کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، کاهش جرایم و نبود زندان را از آرمانهای انقلاب دانست و افزود: باید محیط جامعه را سالم سازی کرد، اگر محیط بیرون سالم شد دیگر باید درب زندان ها را ببندید و نیازی هم به زندان و زندانبان نیست و امید ما هم این بود که در انقلاب نیازی به زندان نداشته باشیم و این از آرمان های ما بوده است.

امام جمعه قم ناآشنایی افراد جامعه با حقوق خود و قوانین را یکی از عوامل حضور ناخواسته مردم در دادگاه ها دانست و اظهار داشت: مشکل دیگر جامعه ما این است که افراد با حقوق خود در جامعه آشنا نیستند و این عدم آشنایی افراد با حقوق خود،منجر به این می شود که افرادی پایشان به دادگاه ها باز شود.

 آیت الله حسینی بوشهری  افزود:شما یا دیگردستگاه ها از طریق صدا و سیما ، رسانه ها یا فضای مجازی، هرچه می توانید شهروندان را با حقوق خودشان آشنا کنید تا بدانند وارد چه معامله ای نشوند ودر محیط ادارات فضای تخلف و رشوه بسته شود . اگر ما این آموزش ها را ارائه ندهیم، طبیعی است که مشکلات بوجود می آید و اینها مجموعه کارهایی است که قبل از زندان باید انجام بشود. این ها مسائلی هست که در بیرون زندان باید حل بشوند و کار شما فقط تربیت در داخل زندان نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم تعیین مجازات های جایگزین حبس و زندان زدایی بیان داشت: درفقه ما گفته شده است شخص تعزیر شود ، منتها تعزیر فقط زندان نیست. متاسفانه ما اولین و آخرین راه را زندان قرار می دهیم و باید راه های دیگر را هم بررسی کنیم بالاخره شخصی که به زندان می افتد، خانواده اش بدون سرپرست می شود و این آفت بزرگتری است . این که نظر رئیس محترم قوه قضائیه این است که هرجرمی، لازمه اش زندان کردن نیست یعنی زندان زدایی ، یک نظر جامع و دقیق فقهی است.

در ابتدای این دیدار آقای حاج محمدی با ارائه گزارشی از فعالیت های سازمان زندان ها گفت: جمعیت قابل توجهی ازافرادی که در زندان ها می بینیم در بستر و شرایطی رشد کردند و عمل کردند که شاید اگر افراد دیگری هم بجای آنها و در شرایط آنها بودند بواسطه شرایط مالی و خانوادگی، این اتفاقات تلخ برای آنها هم می افتاد.

وی افزود:جمعیت موجود در زندان ها شبانه روز در اختیار ما هستند. یک موقعیت تبلیغی دائمی که تعطیل بردارهم نیست در اختیار ماست که اگرما دقیق و هنرمندانه و مخلصانه بخواهیم باب تبلیغ را دراینجا بازکنیم فرصت بسیار مغتنمی موجود است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha