جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عابدین

حوزه/ امام محله مسجد امام حسن (ع) پردیسان قم با بیان اینکه از نگاه رهبر معظم انقلاب، حاکمیت، حکمرانی و حکومت نقش مستقیمی در دستگاه عظیم ولایت الهی دارد، گفت: بر این اساس امامان محله می‌توانند وضعیت جدیدی را به عنوان حکمرانی محله شکل دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام محمد حسین عابدین، امام محله مسجد امام حسن (ع) پردیسان قم، در جمع همسنگران بنیاد هدایت ابتدا به تحلیلی از وضعیت کشور و فرصت‌های پیش رو پرداخت و اظهار داشت: در آستانه قرن پانزدهم هجری شمسی هستیم؛ بنابراین تحولات ۵۰ سال آینده کشور، موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: با وجود بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، نظام مدیریتی کشور می‌تواند در ۵۰ سال آینده برنامه‌هایی را تدوین و اجرا کند که ان شالله این نیم قرن را پوشش خواهد داد.

این نویسنده و پژوهشگر تنظیم سندهای راهبردی مسجد با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به نقش جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: واژه «جوان» بیش از۴۰ بار در این بیانیه تکرار شده است.

تمدن اسلامی از طریق جامعه سازی محقق خواهد شد

حجت الاسلام عابدین تحقق تمدن اسلامی و آماده سازی جامعه برای ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف را یکی از آرمان‌های بیانیه گام دوم دانست و بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف کلید واژه «نقطه اوج» را به کار برده اند و در توضیح آن فرمودند که رسیدن به نقطه اوج همان تحقق تمدن اسلامی است.

وی به الزامات تحقق تمدن اسلامی اشاره کرد و افزود: برای امت سازی اگر بخواهیم حرکتی را آغاز کنیم باید به سمت جامعه سازی پیش برویم.

امام محله مسجد امام حسن علیه السلام پردیسان قم با نگاهی گذرا به عملکرد سه دولت گذشته، گفت: دولت اسلامی با آن تعریفی که رهبر معظم انقلاب مد نظر داشتند تا کنون شکل نگرفته است، اما این امر امکان پذیر است و ما می‌توانیم با کمک مردم این اتفاق مهم را رقم بزنیم.

حجت الاسلام عابدین با بیان اینکه تکیه بر دستگاه ولایت الهی برای ورود موفقیت آمیز به قرن پانزدهم امری ضروری است، تأکید کرد: دستگاه ولایت الهی مد نظر رهبر معظم انقلاب همین شبکه امامت و ائمه جماعات است.

امامان محله می‌توانند حکمرانی محلی را شکل دهند

وی در تبیین نقش سه گانه حاکمیت، حکمرانی و حکومت در دستگاه عظیم ولایت الهی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، گفت: امروز در سطح دانشگاه‌ها به مباحث حاکمیتی دنبال می‌شود اما هنوز حوزه به بحث حکمرانی توجه لازم را نداشته است. امامان محله می‌توانند وضعیت جدیدی را به عنوان حکمرانی محله شکل دهند و بر اساس وظیفه و مأموریت خود برای محله کارهایی انجام دهد.

امام محله مسجد امام حسن علیه السلام پردیسان قم به بحث نظریه نظام انقلابی پرداخت و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند منظور بنده از نظام انقلابی، رابطه امامت و امت است. در این نظام جایگاه مردم با مردم سالاری دینی مشخص شده است.

حجت الاسلام عابدین تحول عظیم در نظام مدیریتی کشور را یکی از تحولات پیش رو در قرن جدید پیش‌بینی کرد و بیان داشت: در آینده احتمال دارد ساختارهای دولتی تغییر کند؛ بنابراین ممکن است وزارتخانه‌هایی حذف و وزارتخانه‌های جدیدی ایجاد شوند.

حکمرانی محلی؛ تکلیفی بر دوش امامان محله

تشکیل دولت جوان حزب اللهی نیاز به برنامه جامع دارد

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نسبت به تشکیل دولت جوان و حزب اللهی بسیار تأکید دارند، گفت: ایشان وعده دادند که در آینده و نزدیک انتخابات، بیشتر در این مورد سخن بگویند. طبیعتا این دولت جوان به یک برنامه جامع نیاز دارد که بتواند در آینده ما را به آن اهداف و چشم انداز مد نظر برساند.

امام محله مسجد امام حسن علیه السلام پردیسان قم تأکید کرد: پرداختن به این مباحث نیاز به تعمیق دارد؛ بنابراین لازم است اساتید حوزه و دانشگاه به آنها توجه کنند تا با پردازش مطلوب، بتوانیم انتظارات رهبر معظم انقلاب را برآورده کنیم.

کارهای مسجد محور با تکیه بر نیت خالص مردم پیش می‌رود

حجت الاسلام عابدین در بخش دیگر به تجربیات خود در عرصه امامت محله پرداخت و گفت: مسیری که ما در مسجد تعریف کردیم بر اساس نیت پاک و خالص افراد است. وقتی این رویکرد را با نمازگزاران در میان می گذاریم، استقبال می‌کنند. خداوند در قرآن پیرامون اخلاص می فرماید«وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ» هر کار خیری برای آخرت خود می‌فرستید آن را نزد خدا بیابید.

وی با اشاره به حدیث نبوی«مَن کان لِلّه کانَ اللهُ لَه» ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در شرح این حدیث فرمودند اگر برای خدا بودیم همه قوانین عالم با ما همراه خواهد بود. اگر برای خدا نیت کردیم و تصمیم گرفتیم و حرکت کردیم خداوند اراده‌اش را در مسیر تحقق اهداف ما قرار خواهد داد.

امام محله مسجد امام حسن علیه السلام پردیسان افزود: مردم ما در عمل به این حدیث شریف ملتزم بودند. در یک سال گذشته در وضعیت کرونایی، همدلی و نیکوکاری‌ مردمی را در مساجد دیدیم. شاید نزدیک پنج میلیارد کمک‌های مردمی داشتیم که توسط خود مردم سازماندهی شد.

حکمرانی محلی؛ تکلیفی بر دوش امامان محله

ایمان، علم و عدل؛ ارکان جامعه پردازی از دیدگاه رهبر انقلاب

حجت الاسلام عابدین ایمان، علم و عدل را سه گانه مد نظر رهبر معظم انقلاب برای جامعه پردازی دانست و گفت: ایمان در اینجا به معنای ایمان توحیدی خالص است که هم در ساخت شخصیت انسان و هم در ساخت جامعه تأثیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً مساجد ما درگیر کارهای شکلی، ظاهری و کم عمق هستند و با نگاه سطحی برخی کارگزاران مسجد که در کنار امام جماعت محترم هستند، بیشتر به چنین اموری توجه دارند. ما با تکیه بر اصل ایمان می‌توانیم کارهای بزرگ و بنیادینی را در مساجد رقم بزنیم.

این نویسنده و پژوهشگر تنظیم سندهای راهبردی مسجد، خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را سه گانه مورد تأکید در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خواند و گفت: مدیریت راهبردی مسجد یا هر نهاد، سازمان و دستگاهی، با توجه این سه گانه‌ها می‌تواند شکل بگیرد.

حجت الاسلام عابدین اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در برنامه‌های جهادی سه گانه جدیدی را مطرح فرمودند که متأسفانه به آن توجه نشد. منظومه معرفتی اسلام، منظومه ارزشی اسلام و منظومه تکلیفی اسلام؛ مؤلفه‌های این سه گانه هستند. ایشان حتی مصادیق هر کدام از این منظومه‌ها را ذکر فرمودند اما تبیین و تکمیل آن با حوزه و دانشگاه است.

وی تصریح کرد: با استفاده از همین سه گانه‌ها می توان الگو مسجد محوری را ساخت؛ امامان محله می‌توانند بر این اساس ۹ بسته راهبردی دینی ـ فرهنگی را استخراج کنند و محتوای مورد نیاز جامعه کوچک خود را پاسخگو باشند.

حکمرانی محلی؛ تکلیفی بر دوش امامان محله

نیروی جوان مخلص؛ حلال مشکلات محله

امام محله مسجد امام حسن علیه السلام پردیسان به نمونه‌هایی از فعالیت‌های خالصانه مردم پرداخت و گفت: تکیه ما در کارها به جوانان است و همه فعالیت‌های ما با محوریت جوانان انجام می‌شود؛ این امر نیاز به سازماندهی داشت. ابتدای کرونا فراخوان تشکیل گروه‌های جهادی دادیم و دیدیم که جوانان استتقبال کردند. وقتی این جوان‌ها با نیت خالص وارد عمل می شدند کار رشد می کرد.

حجت الاسلام عابدین اظهار داشت: به عنوان مثال در یک مورد، همین جوان‌ها نیت کردند که همه حساب‌های نسیه و دفتری فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و میوه فروشی‌های محله را یک جا تسویه کنند؛ دو شب بعد یک جوانی از استان مازندران به مسجد مراجعه کرد و گفت خیر محترمی کارت اعتباری‌اش را در اختیار بنده گذاشته است تا در امور خیر هر اندازه مسجد شما نیاز دارد پرداخت کنم. تمام دفاتر نسیه‌ای با مبلغی بیش از ۱۲ میلیون تسویه شد.

وی ادامه داد: دهه دوم فاطمیه دوستان مرکز نیکوکاری گفتند حساب ما خالی است اما دوست داشتیم برای نیازمندان غذا تهیه کنیم. طولی نکشید که شخصی از عراق تماس گرفت و هزینه اطعام را پرداخت کرد.

امام محله مسجد امام حسن علیه السلام پردیسان گفت: در یکی از برنامه‌ها راننده کامیونی برای جابجایی وسایل آمده بود اما وقتی تحرک و فعالیت مخلصانه و شور و نشاط این جوانان را در امر خدمت رسانی دید، رقم قابل توجهی را برای انجام امور خیر کمک کرد. رفته رفته کار به جایی رسید که مسجد ما که در سال ۸۴ میلیون درآمد داشت، در حال حاضر نزدیک یک میلیارد و نیم گردش مالی دارد؛ اکنون ما تقریباً نسبت به اجاره بهای مغازه‌ها بی‌نیاز هستیم و دغدغه مالی نداریم.

حجت الاسلام عابدین تأکید داشت: هر اندازه اعتقاد و باور به این فرهنگ دینی زیاد باشد قطعا شاهد کمک‌های بیشتری خواهیم بود. همین امروز جشن تکلیف نونهالان دختر را داریم. ارزش مادی هر بسته‌ای که برای آنها تهیه شده، بیش از ۱۵۰هزار تومان است که تمام هزینه‌ها با نیت خالص برگزار کنندگان مراسم و از سوی مردم تأمین شد.

وی در پایان به امامان محله توصیه کرد که راهبردها و تجربیات خود را در عرصه جامعه پردازی تدوین کنند و در اختیار دیگران نیز قرار دهند.

گفتنی است، محفل همسنگران هدایت با عنوان «وعده دیدار» دوشنبه هر هفته با حضور اساتید مطرح و صاحب نظر در بنیاد هدایت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha