جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جلسه طلاب و فضلای نخبه استان مازندران

حوزه/ امام جمعه ساری گفت: تبیین وضعیت شهرها در مباحث گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... از انتظارات ماست؛ فضلا و نخبگان هر شهرستان وضعیتی از شهر خود در موضوعات مختلف ارائه کنند تا بدانیم در چه مباحثی باید کار کرد و برنامه ریزی داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی در جلسه طلاب و فضلای نخبه استان مازندران که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد ماه مبارک رجب اظهار داشت: «تقویت برجستگی های مردم انقلابی مازندران» و «تقویت جریان انقلابی این استان» از منویات رهبر انقلاب در حکم انتصاب بنده است و باید برای آن برنامه ریزی داشته باشم.

وی ابراز داشت: همچنین «ایجاد مازندران سالم در مباحث گوناگون» و «رسیدن به مازندران پیشرفته و مدرن» از برنامه هایی است که خود بنده برای آن برنامه ریزی کرده و جزو برنامه های خود قرار داده ام.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران خاطرنشان ساخت: برای رسیدن به این چهار مسئله، کارگروه های گوناگونی را در سطح استان راه اندازی کرده تا بتوانیم به دستاوردهای مطلوب برسیم.

امام جمعه ساری تصریح کرد: سفر به ۹۰ درصد شهرهای استان و سرکشی به دانشگاه ها، مدارس علمیه، مراکز فرهنگی، حضور در ۴۷ نقطه ای که امام جمعه حضور دارد و ... از جمله فعالیت هایی بوده که در طول این مدت برای رسیدن به اهداف مدنظر انجام داده ام.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی بیان داشت: برگزاری ملاقات های عمومی در طول این مدت به صورت مستمر انجام شده و روزانه قریب به ۴۰ تا ۵۰ نفر در دفتر بنده حضور پیدا کرده و پیگیر مشکلات مردم استان هستیم.

وی اظهار داشت: ارتباط قوی با فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی از برنامه های مستمر ماست و جلسات بسیاری در این راستا انجام شده و همچنان ادامه خواهد داشت؛ همچنین جلسات مختلف با مسئولان و مدیران گروه های تبلیغی نیز داشته ایم.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران در بخش دیگر از سخنان خود به انتظاراتش از فضلا و نخبگان مازندرانی حوزه علمیه قم اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از انتظارات بنده، ایجاد کمیته های نخبگانی از سوی فضلای حوزه علمیه قم است تا بتوانیم از خروجی این کمیته ها استفاده نماییم.

امام جمعه ساری ادامه داد: تبیین وضعیت شهرها در مباحث گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... از دیگر انتظارات است؛ فضلا و نخبگان هر شهرستان وضعیتی از شهر خود در موضوعات مختلف ارائه کنند تا بدانیم در چه مباحثی باید کار کرد و برنامه ریزی داشت؛ همچنین تدوین سیاست ها و راهکارهای تقویت جریان انقلابی از دیگر انتظاراتی است که از فضلا و نخبگان داریم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان ساخت: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، محافظه کاری، بی صدایی و ... قتلگاه انقلاب است و حوزه انقلابی باید در تمام مباحث ورود داشته و صدای رثای آن شنیده شود؛ تمام حوزویان باید همراه و همگام با رهبر معظم انقلاب بوده و مطابق با منویات ایشان به پیش رفته و در مباحث اجتماعی، سیاسی و ... حضور فعال داشته و صدای آنان شنیده شود.

   

انتظارات نماینده ولی فقیه در استان مازندران از طلاب نخبه مازندرانی

همچنین در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین موسوی، رئیس مجمع نمایندگان طلاب استان مازندران نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: حفظ مجمع نمایندگان طلاب یک ارزش است؛ چراکه این مجمع آخرین یادگار امام راحل است و هدف نهایی تشکیل مجمع نمایندگان طلاب از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این بوده است که حوزه علمیه به دست افکار اسلام آمریکایی نیفتد؛ لذا جایگاه مجمع نمایندگان طلاب و عظمت آن بسیار بالاست و امروز ۱۹۷ نماینده طلاب از سراسر کشور در قم حضور دارند که ۲۲ نفر از آنان، نمایندگان استان مازندران هستند که بالاترین تعداد نمایندگان طلاب را در مجمع نمایندگان داراست.

وی اظهار داشت: یکی از دغدغه ها و برنامه های نمایندگان طلاب، مباحث معیشتی و اقتصادی طلاب است و بنده شاهد بوده ام که نمایندگان طلاب، بارها برای تهیه بسته های معیشتی تلاش های بسیاری داشته و توانسته اند کارهای مناسبی انجام دهند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب استان مازندران با اشاره به فعالیت های نمایندگان طلاب، ابراز داشت: اعطای وام، تدارک زمین برای طلاب نیازمند، رایزنی برای سکونت طلاب در شهرک مهدیه، اعطای کمک هزینه پزشکی، برنامه ریزی برای اشتغال طلاب و فضلا، اعزام گروه های تبلیغی به اقصی نقاط استان، نظارت بر رفتاری های اخلاقی و آموزشی طلاب، تشویق طلاب جوان و نخبه، برگزاری جلسات در هیأت رئیسه مجمع استانی، ارتباط گیری مستمر با مسئولان استانی، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و ... از جمله فعالیت ها بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی خاطرنشان ساخت: تمام سعی و تلاش ما این است که نگذاریم طلاب جوان ما از موضع مقام معظم رهبری فاصله بگیرند و همیشه همراه با ولایت باشند.

وی تصریح کرد: امروز قریب به ۷ هزار طلبه فعال مازندرانی در قم مشغول به تحصیل، تدریس، پژوهش و ... هستند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب استان مازندران بیان داشت: پیگیری ساخت مجتمع فرهنگی-آموزشی مختص به طلاب و فضلای استان مازندران در قم از برنامه های ماست تا بتوانیم ساختمانی مناسب ایجاد نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی اظهار داشت: امروز قریب به دو هزار و ۳۵۰ طلبه مازندرانی مدرک سطح سه حوزه را دریافت نموده و ۱۷۰ نفر از آنان نیز دارای سطح چهار حوزه هستند.

    

گفتنی است در این جلسه چند نفر از نخبگان استان مازندران نیز به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند که بخشی از سخنان آنان بدین شرح است:

    

حجت الاسلام والمسلمین طاهری به عنوان اولین سخنران به ایراد سخن پرداخت و گفت: حوزه علمیه مازندران همیشه انقلابی بوده، امروز انقلابی هست و ان شاءالله انقلابی خواهد ماند؛ مازندرانی ها در دفاع مقدس بالاترین حضور را در جبهه های مقدس داشته و شهدای طلبه و روحانی بسیاری را تقدیم این انقلاب کرده است.

وی ابراز داشت: حوزه علمیه مازندران مهد پرورش علمای بزرگ است و در همین چند سال اخیر علمای بزرگی را از دست داده ایم که از جایگاه بالایی برخوردار بوده اند و مردم لطف بسیاری به آنان داشته اند و باید جای آنان پر شود.

رئیس مرکز خدمات استان قم خاطرنشان ساخت: امروز مدارس علمیه مازندران نیازمند اساتید عالی رتبه برای دروس سطح دو و سه است و باید برنامه ای برای دعوت از این اساتید تدارک شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری تصریح کرد: حضور مداوم اساتید اخلاق در مدارس علمیه از ضروریات است که باید پیگیری شود؛ همچنین نیازمند هجرت فضلا، نخبگان و بزرگان مازندرانی مقیم قم و مشهد مقدس به استان هستیم تا بتوانیم ثمراتی که در گذشته داشته ایم را مجددا در سطح استان داشته باشیم.

وی بیان داشت: امروز گسترش مراکز تخصصی در سطح استان از دیگر ضروریاتی است که باید برای آن فکری شود؛ اگر این مراکز راه اندازی شود، طلاب در همان مراکز مشغول به تحصیل شده و خیر و ثمرات آنان به مردم منطقه خواهد رسید.

    

انتظارات نماینده ولی فقیه در استان مازندران از طلاب نخبه مازندرانی

حجت الاسلام امین علیزاده از نخبگان غرب استان نیز در این جلسه گفت: یکی از شئون انقلابی بودن و انقلابی ماندن حوزه این است که دارای رشد باشد؛ به این معنا که حوزه علمیه همزمان با تهاجم دشمنان دین، این جرأت و توانمندی را در خود بالا ببرد که اولا دفاع کرده و در مرتبه بعد، بتواند از مبانی جهانی شدن استفاده نماید.

وی اظهار داشت توسعه شبکه فرهنگی-اجتماعی-سیاسی در سطح استان، ایجاد پایگاه داده ای از طلاب استان به همراه درج توانمندی ها و تخصص آنان، تشکیل کارگروه های رصد مباحث فرهنگی برای رفع نیازمندی های استان، هدفمندسازی پایان نامه ها در راستای حل مشکلات منطقه، تربیت سیاست گذاران فرهنگی-اجتماعی-سیاسی در سطح استان، تعامل تنگاتنگ نماینده ولی فقیه با مراکز فرهنگی، همسوسازی نهادها و مراکز فرهنگی و اجتماعی با محوریت نماینده ولی فقیه، حضور حداکثری طلاب در رفع مشکلات مردم استان، تربیت و حمایت از طلاب آشنا به مسائل روز، توسعه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی طلاب، توانمندسازی طلاب برای حضور در عرصه های فرهنگی-اجتماعی-سیاسی، توسعه و تقویت هوش فرهنگی طلاب برای حضور در عرصه های گوناگون، ایجاد برنامه های کارآفرینی برای خودکفاسازی خانواده های طلاب، بسترسازی برای حضور طلاب کارآمد در مدارس آموزش و پرورش، تربیت مدیران کارآمد در سطح استان، ایجاد شرایط لازم برای برگشت طلاب و فضلا به استان، استفاده تام از ظرفیت های هیئات مذهبی برای حل مشکلات موجود، جا انداختن فرهنگ با مردم شدن در بین طلاب و ... از جمله راهبردهایی است که می توانیم از آن استفاده نماییم.

    

حجت الاسلام سید رضا جباری نیز در این جلسه خاطرنشان ساخت: مسئله تبلیغ، از ضروریاتی است که امروز باید بیش از گذشته به آن پرداخته شود و از فرصت ها استفاده کرد.

وی تصریح کرد: امروز اعزام های تخصصی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

این نخبه مازندرانی بیان داشت: «گسترش انگیزه های دینی مردم»، «تغییر سبک زندگی مردم به اسلامی-ایرانی» و «روشن سازی جذابیت های دینی برای مردم در قالب کارهای هنری، خطابه و سخنوری، آموزش و ...» از مباحث مهمی است که در امر تبلیغ باید به آن بپردازیم.

    

حجت الاسلام سید کمال حسینی نیز در این جلسه به بخش هایی از «بیانیه گام دوم انقلاب» اشاره کرد و اظهار داشت: «نویسنده بیانیه»، «مخاطب اصلی این بیانیه»، «محتوای بیانیه»، «وقتی که برای تدوین آن گذاشته شد» و ... از نکات مهم این بیانیه است که باید به آن توجه کرد.

وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب ضمن دفاع کامل از راه پیموده شده در چهل سال انقلاب، اقرار به کاستی ها داشته که نشان از جسارت و جرأت ایشان دارد و بیانیه گام دوم را بیان کرده اند تا کاستی های موجود جبران شود.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: روحانیت باید مراقب نماید تا این بیانیه به سند بالادستی تبدیل شده و در برنامه ریزی ها به کار بسته شود.  

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های علما، بزرگان و نخبگان حوزوی از ضروریاتی است که نماینده محترم ولی فقیه می توانند بر روی آن سرمایه گذاری نمایند.

وی با اشاره به شاخص های اصلی نخبه تراز انقلاب، بیان داشت: امام موسی کاظم (ع) در روایتی به این شاخص ها اشاره کرده و فرمودند:  وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ کُلَّهُ فِی أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّکَ وَ اَلثَّانِی أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِکَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْکَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا یُخْرِجُکَ مِنْ دِینِکَ/ همه علم مردم را در چهار چیز یافتم: اول اینکه پروردگار خود را بشناسی. دوم اینکه بدانی با تو چه کرده (بخلقت موزون و حکیمانه ات و نعمت عقل و حواس و ارسال رسل و انزال کتب پی ببری) سوم اینکه بدانی او از تو چه خواسته است، چهارم اینکه بدانی چه چیز تو را از دینت خارج کند (گناهان و موجبات شرک و ارتداد را بشناسی).

    

همچنین در این جلسه حجت الاسلام شفیعی نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: بنده با شناخت نزدیک به نیم قرن از حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی بیان می کنم که وی قدمی برای به عهده گرفتن مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در استان برنداشت و حتی امساک می کرد؛ اما تقدیر بر انتخاب وی بود و دلائل بسیاری برای انتخاب درست وی وجود دارد.

وی اظهار داشت: سابقه کاری، تدریس در حوزه و دانشگاه های بزرگ، علمیت بالا، ساده زیستی، مردم داری، مدیریت و تدبیر، دلدادگی به انقلاب، پاکدستی و ... از شاخصه های برجسته حجت الاسلام والمسلمین  محمدی لائینی است.

سخنران این مراسم ابراز داشت: امروز حمایت از نخبگان از ضروریاتی است که باید برای آن برنامه داشت و برنامه ریزی کرد.

حجت الاسلام شفیعی خاطرنشان ساخت: تقویت وحدت روحانیت در استان، برقراری ارتباط ویژه با نخبگان حوزوی و دانشگاهی، رصد عرصه مجازی، بهادادن به نیروهای انقلابی، بهره گیری مناسب از ظرفیت های موجود در قم، شناسایی نیروهای کارآمد حوزوی، تداوم ارتباط با طلاب، نمایندگان طلاب، نخبگان و ... از مباحثی است که مناسب است نماینده  ولی فقیه برای آن برنامه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha