جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم تصریح کرد: دولت عراق مسئول عواقب عدم اخراج فوری نیروهای آمریکایی از عراق است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اظهارات نسنجیده فؤاد حسین وزیر امور خارجه دولت موقت عراق در مصاحبه با شبکه السومریه این کشور و تروریست خواندن نیروهای مقاومت عراق در این گفتگوی تلویزیونی اظهار داشت: در پی این اظهارات نسنجیده، دولت متجاوز و تروریست آمریکا به خود اجازه داده چند پایگاه نیروهای مقاومت و حشد الشعبی در مرز سوریه و عراق را که هدفی جز تامین امنیت مردم سوریه و عراق در جنگ با داعش و تروریست‌های دست‌نشانده آمریکا در منطقه نداشته اند، هدف قرار داده و تعدادی از این نیروها را به شهادت برساند.

وی افزود: در همین حال وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای تایید کرد ارتش آمریکا به دستور جو بایدن مواضعی را در شرق سوریه بمباران کرده و این حمله بر اساس اطلاعات دریافتی از سمت دولت عراق انجام شده است. پس از این بیانیه گرچه وزارت کشور عراق ارائه هر گونه اطلاعاتی به نیروهای آمریکایی در حمله هوایی در شرق سوریه را رد کرد اما به نظر می‌رسد نمی‌توان مسئولیت دولت عراق را در این زمینه نادیده گرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: وقایع سالیان اخیر ثابت کرده که حضور آمریکا در منطقه پیامدی جز افزایش تنش و بحران آفرینی به همراه نداشته، چه آن که حضور نظامیان تروریست آمریکایی در هیچ کشوری امنیت و آرامش را به ارمغان نیاورده بلکه خود با ایجاد گروه‌های تروریستی همچون داعش، مخل آسایش و امنیت برای مردم منطقه نیز بوده‌اند.

وی افزود: نیروهای مقاومت برای مقابله با این تروریست‌های مخل آسایش و امنیت و گروه‌های دست پرورده آنان در منطقه شکل گرفته و لذا مخالفت با نیروهای مقاومت تنها از سوی برخی دولت های دست نشانده و وابسته به دولت آمریکا و در راستای ابراز خوش خدمتی به سران کاخ سفید قابل تفسیر است. در واقع این دولت ها با امید واهی برای حفظ امنیت خویش، سرنوشت خود را به سرنوشت این عاملان ناامنی گره زده‌ و بحران و تنش بیشتر را برای ملت خود به ارمغان آورده‌اند.

حجت الاسلام ملک زاده خاطرنشان کرد: دشمنی دیرینه دولت آمریکا با ملت آزادیخواه ایران واقعیتی است که کمتر کسی نسبت به آن بی‌اطلاع است. این در حالی است که تلاش دولت آمریکا برای حضور ارتش تروریستی این کشور در منطقه به ویژه کشورهای همسایه ایران در راستای این دشمنی و بحران آفرینی در منطقه بوده است.

وی افزود: اصل حُسن همجواری و دور ماندن کشورهای همسایه ایران از جمله عراق از پیامد تنش‌های موجود ایجاب می‌کند آنان خاک خود را پایگاهی برای حضور این دشمن متجاوز قرار ندهند.

وی بیان داشت: پس از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی سردار رشید ایران و ابومهدی المهندس فرمانده بزرگ حشدالشعبی عراق، مجلس عراق در اقدامی انقلابی قانون اخراج نیروهای متجاوز آمریکا را به تصویب رساند اما با وجود گذشت بیش از یکسال از تصویب این قانون، نیروهای تروریستی آمریکا همچنان به حضور تجاوزکارانه خود در عراق ادامه داده‌اند و شواهد نیز حاکی از آن است که دولت عراق تحت فشارهای سیاسی کاخ سفید، عملاً اصراری به اجرای کامل این قانون و خروج نیروهای متجاوز آمریکا از عراق ندارد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره برای حفظ ثبات و آرامش کشور عراق اهتمام ویژه داشته و امنیت ملت عزیز عراق و برادران مسلمان عراقی را امنیت خود دانسته است. از این رو همواره بر خروج فوری نیروی متجاوز آمریکایی از این کشور اصرار ورزیده است زیرا دشمنی آشکار آنان با ملت عزیز ایران را دشمنی با برادران عزیز عراقی نیز می‌داند، لذا جمهوری اسلامی ایران، اجرای هرچه سریعتر قانون اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تنها راه امنیت این کشور می‌داند و در غیر این صورت بدیهی است که دولت عراق مسئول عواقب عدم اخراج فوری نیروهای آمریکایی از این کشور خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha