جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قریشی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی با تاکید بر ضرورت تبیین حکم فقهی قاچاق در جامعه، گفت: تشریح حکم فقهی قاچاق در جامعه، تاثیر بسزایی در جلوگیری از این مسئله دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، امروز در جلسه شورای افتای اهل سنت آذربایجان غربی که در خصوص مسئله قاچاق در دفتر امام جمعه ارومیه، برگزار شد، ضمن بیان اهمیت مبارزه با مسئله قاچاق کالا اظهار داشت: همه جامعه باید در رفع این معضل بسیار بزرگ نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به این که دولت و مسئولین باید در زمینه از بین بردن علل و اسباب قاچاق وظیفه خود را به نحو احسن به انجام برسانند، خاطر نشان کرد: در مسئله مبارزه با قاچاق هر یک از ارکان و نهادها باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و در این مسیر علما و ائمه جمعه باید با مطالعه دقیق، ضمن مطالبه حقوق اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه، مسئله فقهی قاچاق را در جامعه تبیین نمایند، لذا اگر مردم از زبان علمای دین حکم شرعی قاچاق را بشنوند بیشتر تأثیرگذار خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در ادامه ضمن بیان حکم فقهی قاچاق از دیدگاه اهل سنت و شیعه گفت: یکی از ادله حرمت مسئله قاچاق، تخلف از حکم حاکم است و این مسئله طبق نظر علمای شیعه و اهل سنت حرام است و کسی اجازه تخلف از حکم حاکم شرعی را ندارد.

وی افزود: وقتی حاکم شرعی و ولی فقیه بارها مسئله ممنوعیت قاچاق کالا را مطرح کرده و در مورد شدت برخورد با این مسئله، آتش زدن قاچاق کالا را دستور داده اند نشان می دهد که این مسئله علیه منافع عمومی مردم و کشور است و اشتغال و تولید داخلی را تحت الشعاع قرار می دهد.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: ورود کالاهای قاچاق به کشور سبب تعطیلی کارخانه های داخلی شده و زمینه بیکاری مردم می شود و اقتصاد کشور را زمینگیر می کند لذا مسئله قاچاق، جنگ اقتصادی علیه اقتصاد کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه با بیان این که موضوع بحث این جلسه در مورد مسئله کوله بران نیست بلکه در مورد قاچاق هایی هست که تحت عنوان کوله بری اقدام به قاچاق اسلحه، مواد مخدر و مشروبات الکلی می کنند و امنیت مرزی و شهرهای کشور را از بین می برند، اضافه کرد: علما باید حلال و حرام مسئله قاچاق را در جامعه تبیین کنند تا مردم براساس آنچه که به آن ها بیان می شود در خصوص این مسئله اقدام کنند، یقیناً عده کثیری از مردم با دانستن حکم شرعی مسئله قاچاق، اقدام به این کار نمی کنند و عده ای که از قانون و حکم شرعی تخلف می کنند نیز با برخورد مسئولین زیربط مواجه می شوند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha