پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر / دیدار آیت الله حسینی بوشهری با آیت الله العظمی جوادی املی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی هم عالم نظریه پردازی است و معتقدند باید از دلالی در علم گذر و به نظریه پردازی و ایده پردازی رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا بهتاش در هشتمین نشست علمی که با موضوع نظریه پردازی در حوزه علمیه که به صورت مجازی از سوی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، با اشاره به شخصیت علمی حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: نظریه پردازی در تولید علم بسیار اثرگذار و در عین حال ارائه راه حل برای حل مسائل است. گاهی در جامعه مواجه با سوال، مسئله و مشکل هستیم و باید کسانی پاسخگوی سوال و ارائه راه حل برای مشکلات علمی باشند و نظریه پرداز در ضمن این که پاسخ گوی به شبهات است، باید راه حلی برای موضوعات مختلف علمی و برای برون رفت از مشکلات و مسئله ارائه کند.

این محقق افزود: حضرت آیت الله جوادی آملی هم عالمی نظریه پردازی است و معتقدند باید از دلالی در علم گذر و به نظریه پردازی و ایده پردازی رسید.

این  کارشناس دینی بیان داشت: برای رسیدن به نظریه پردازی نیاز به ماده، شکل و صورت داریم. اما مراد از ماده، محتوا و دانش و مراد از شکل همان تفکر است و این دو مسئله باید در کنار هم باشد تا نظریه پردازی شکل بگیرد. انسان باید هم دانشمند و اندیشمند باشد تا بتواند مواد خام را بیندیشد. این دو خود مقدمه برای نظریه پردازی است.

وی  افزود: اما در مورد حضرت آیت الله جوادی آملی، مواد اولیه شان در عرصه نظریه پردازی، دین، فلسفه و حکمت است و در عین حال توجه به دستاورد روز بشر هم داشتند و حتی معظم له دیگران را هم به این مسئله مهم توجه می دهند و مهمتر استفاده از این دستاورد در استقلال علمی است.

حجت الاسلام  بهتاش گفت: این موارد تأکید بر ارتقاء دانش با حفظ استقلال و عدم تاثیر پذیری از دانش غربی است و در مورد آیت الله جوادی آملی باید گفت این موارد بیان شده مواد نظریه پردازی آن عالم ربانی است.

وی بیان داشت: مسئله ای که در کنار مطالعه و زیاد کردن محتوای نظریه پردازی نباید از آن غفلت کرد توجه به اندیشیدن است.

این محقق افزود: ایشان بر تفکر منظم و ریاضیاتی، دوری از پراکنده اندیشی، انسجام فکری، منطقی فکرکردن، برهانی فکرکردن، تحلیلی بودن اندیشه، تفکر سنجی و انتقادی و تفکر خلاق و تفکر مراقبتی توجه می دهند و این موارد هم آن نظام نظریه پردازی حضرت آیت الله جوادی را هم تشکیل می دهد.

وی بیان داشت: نظام معرفتی این مرجع تقلید از مبانی دین، فلسفه و عرفان تشکیل شده و بنیان نهایی معرفتی ایشان همان فلسفه و متافیزیک است که بنیان ایشان را مرصوص و متقن و محکم می کند. در کنار آن به شیوه متد فکر هم توجه ویژه ای دارند.

حجت الاسلام  بهتاش گفت: فیلسوف کسی است که در کنار تعارضات و دوگانه ها می نشیند و  راه حل ارائه می کند و کار فیلسوف هم همین است و فیلسوفی چون آیت الله جوادی این کار را در قلمروهای مختلف انجام می دهند و تلاش این است دو گانگی ها را از بین ببرد و اتحاد ایجاد کند که در این رابطه می توان به ایجاد اتحاد بین عقل و دین اشاره کرد و این امر بیان شدن نیز در همه آثارشان موج می زند.

این کارشناس حوزوی افزود: دومین تعارض بین علم و دین و ایمان است و معتقدند که علم الهی و معلم، خدا است و این مسئله مهم است و ایشان علم را در محدوده عقل نظری قرار می دهند و ایشان این تعارضات را با اندیشه فلسفی از بین می برد. در مورد عالم معتقدند که عالم در مورد فعل خدا فکر می کند و اندیشه می کند. بنابراین هر دو کار الهی می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha