جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/همایش جوان تمدن ساز

حوزه/ استادحوزه بیان کرد: افزایش آموزش های حس گرایی و کاهش عقل گرایی، به رشد عرفان های نوظهور می انجامد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین خواجوی در دوره های مجازی دادگستری استان قم در قالب همایش جوان تمدن ساز، که در قم برگزار شد، گفت: عملکرد انسان ها بر اساس سامانه اندیشه ای است و برای هرگونه جامعه شناسی و تغییر در یک جامعه، باید به این مساله توجه کنیم.

وی افزود: امروزه بحث جنگ روانی، عملیات روانی و... وجود دارد، ولی مهمترین عنصر، جنگ شناختی است، زیرا در جنگ شناختی، سامانه اندیشه ای فرد مورد هدف قرار می گیرد. امروزه برد با کسی است که ذهن فرد یا جامعه را تسخیر کند و به همین دلیل بدون هزینه، خود فرد هرگونه هزینه ای را متحمل میشود که این فکر پذیرفته شده را پیاده کند.

استاد حوزه بیان کرد: انسان هایی که می توانند تحول سازی مثبت و منفی انجام دهند افرادی هستند که توانایی دارند، فکر دیگران را به سمت فکری که خود پذیرفته اند، متمایل کنند. برخی در جامعه ما و در دهه های متمادی که از اول انقلاب فاصله گرفتیم این مساله بهم ریخت. انقلاب ما ایدئولوژیک بود و در همان ابتدای انقلاب نیروهای خوش فکرما ترور شدند و پس از جنگ افراد دیگر جای این افراد را گرفتند و خلأ فکری به شدت احساس شد.

حجت الاسلام والمسلمین خواجوی یادآورشد: بحران عرفان های کاذب در جامعه ما به شدت رشد کرده است. کل ماجرای فضای مجازی به این دلیل است که سامانه فکری مردم را متمایل کند. در ابتدا باید به آسیب شناسی مخاطب بپردازیم. در این زمینه نمره تفاضل وضع موجود و مطلوب در ابتدا به دست می آید. در جامعه ایران دچار مدیرانی هستیم که مدیر به معنی تحول آفرین نیستند ولی هنر آنها در برگزاری مراسم هستند.

وی افزود: مدیر تحول گرا، صبور است و می تواند تحول آفرینی کند. مدیر مراسم برگزار کن عمدتا نمی تواند این همه صبر داشته باشد. شهید چمران نمونه کامل یک مدیر تحول گرا بود. وی در لبنان از انسان های ضعیف، انسان هایی چوه کوه ساخت. همین الگو را به جنگ هم آورد. شهید زین الدین به فرمانداران شهرهایی که تحت نظر لشکر ۱۷ بودند نامه زد که لیدرهای کف خیابان تان را جمع کنید و به لشکر بیاورید. این فرمانداران تعجب کردند ولی مدل ایشان مدل تحول گرا بود و موفق هم شد. زیرا ایشان مخاطبان خود را می شناخت.

استاد حوزه بیان کرد: شهید زین الدین معتقد بود که کسی که می تواند کف خیابان های شهر خود را مدیریت کند، ۵۰ درصد جوهره غیر اکتسابی مدیریتی را دارد و به همین دلیل بود که با آموزش های بسیار سریع آنها را به فرماندهان بزرگی مبدل کرد. 

حجت الاسلام والمسلمین خواجوی یادآورشد: شهید آبشناسان نفر اول دوره رنجری در آمریکا بود. وقتی به تهران آمد تعدادی جوان موتور سوار حرفه ای را دید و از آنها استقبال کرد و همه این موتوری ها را به جبهه برد و به پیک های متبحر و استثنایی ایران در جنگ مبدل کرد.

وی افزود: رهبر انقلاب فلسفه اسلامی را مهمترین عامل ساخت تمدن اسلامی می داند و بیان می کنند که این پایه باید در مهد کودک شکل بگیرد. وقتی سازمان عقلی یک کودک به شکل کودکانه شکل می گیرد در سالهای آینده هیچ کسی نمی تواند روی او تاثیر بگذارد.

استاد حوزه بیان کرد: کار فنی فقها و فیلسوفان و عرفای ما بود که دین را سوار بر رسانه زمان کردند و از شعر و قصه و ادبیات هم استفاده کردند و دین را به خانه های مردم بردند و دین نیز به ما منتقل شد. از این روی بود که بزرگترین شعرهای ما فیلسوف و عارف و فقیه هم بودند. 

حجت الاسلام والمسلمین خواجوی یادآورشد: امروزه می توانیم در دبیرستان ها با شکل مناسب مطرح کنیم و بعد هم جواب آن را می بینیم. متاسفانه برخی از معلمان بدون اینکه بدانند، ذهن جوانان را از مباحث عقلی خالی می کنند و اگر این جایگاه شکل نگیرد دانش آموزان به خطا می افتند. اگر دوز مباحث عقلی کم شد این خلا باقی می ماند. وقتی جایگاه مباحث حس گرایی بیشتر شود و عقل گرایی کاهش یابد، خروجی آن عرفان های کاذب می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha